جزئیاتی که آقایان باید در مورد انتخاب کت‌ بدانند [قسمت دوم]

معمولا انتخاب یک کت مردانه کار ساده‌ای به نظر می‌رسد و بسیاری فکر می‌کنند که تنها مسئله‌ی سلیقه در رنگ و طرح پارچه مطرح است، در صورتی‌که کت‌ها نیز مانند بسیاری دیگر از لباس‌ها، جزئیات و ویژگی‌هایی دارند که با دانستن و در نظر گرفتنشان متوجه دنیای گسترده‌ی آن‌ها خواهید شد.

جزئیاتی که آقایان باید در مورد انتخاب کت‌ بدانند [قسمت دوم]

بی شک داشتن اطلاعاتی در مورد کلیات و جزئیات یک لباس و یا اکسسوری، مخصوصا در مواردی که می‌خواهیم برای یک موقعیت رسمی دست به انتخاب بزنیم، می‌تواند در جهت یک انتخاب مناسب بسیار موثر باشد؛ ولی شاید کمتر کسی را می‌توان دید که به تناسبات لباس یا  اکسسوری انتخابی با فرم بدن و یا موقعیتی که قرار است از آن استفاده کند، دقت کند و سعی کند بر این اساس، انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشد. کت‌های مردانه، که یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک لباس مردانه‌‌ی رسمی به شمار می‌آیند نیز مانند هر لباس رسمی دیگری خصوصیات و جزئیاتی دارند که هر کدام از آن‌ها را برای یک فرم بدن و موقعیت خاص مناسب می‌کند؛ به همین دلیل و در ادامه‌ی مقاله‌هایی که در راستای معرفی لباس‌ها و اکسسوری‌ها منتشر کرده‌ایم، در این قسمت قصد داریم در مورد کت‌های مردانه و جزئیات آن صحبت کنیم. 

 

بسته یا باز بودن دکمه‌ها

همانطور که گفتیم کت‌هایی با یک ردیف دکمه می‌توانند بین یک تا چهار دکمه داشته باشند که دو و سه دکمه تعداد استاندارد آن است.

کت‌های یک دکمه‌ای : معمولا کت‌هایی هستند که در مراسم رسمی استفاده می‌شوند و برای مردان لاغر اندام مناسب‌تر هستند. توجه کنید که دکمه‌ی این کت‌ها به هنگام ایستادن باید حتما بسته باشد و هنگام نشستن باید آن را باز کنید. تاکسیدوها در بیشتر مواقع  تنها یک دکمه دارند.

کت‌های دو دکمه ای: در دنیای مد آقایان از کلاسیک‌ترین کت‌ها هستند که برای مراسم رسمی و غیر رسمی و هر اندامی مناسب‌اند. برش‌های این کت‌ها باعث بلندتر به نظر رسیدن قد می‌شود. توجه کنید که دکمه‌ی پایین هرگز نباید بسته شود. دکمه‌ی بالا باید در هنگام ایستادن بسته و در هنگام نشستن باز باشد. 

کت‌های سه دکمه‌ای: به دلیل تعداد دکمه‌ها، این مدل از کت‌ها برای مردانی با قد بلند مناسب تر هستند، همچنین مردانی که دوست دارند از جلیقه زیر کت استفاده کنند می‌توانند کت‌های سه دکمه‌ای را انتخاب کنند. این مدل از کت‌ها مناسب مراسم رسمی است. توجه کنید که دکمه‌ی وسط همیشه هنگام ایستادن بسته است. دکمه‌ی پایین هرگز بسته نمی‌شود. بستن یا نبستن دکمه‌ی بالا به اختیار شماست.

در مورد کت‌هایی با دو ردیف دکمه باید گفت که معمولا تمام دکمه‌ها به هنگام ایستادن بسته است، ولی اگر می‌خواهید دکمه‌ای را باز بگذارید می‌توانید پایین‌ترین دکمه را باز کنید.

انتخاب کت

انواع جیب‌ کت‌ها

در کت‌ها جیب‌ها نیز انواع مختلفی دارند که نشان‌ دهنده‌ی درجه‌های مختلفی از رسمی بودن هستند.

جیب‌های فیلتابی (Jetted Pocket): این جیب‌ها رسمی‌ترین مدل از جیب‌ها هستند و به همین دلیل است که از آن‌ها به طور سنتی بر روی تاکسیدوها استفاده می‌شود. در این مدل ما بر روی کت تنها خط افقی باریکی می‌بینیم که قسمت اصلی جیب از داخل به آن دوخته شده است.

کت

Flap pocket: میزان رسمی بودن این مدل از جیب‌ها از مدل قبلی اندکی کمتر است و بر روی بسیاری از کت‌ها قابل استفاده است. در واقع می‌توان گفت این جیب‌ها همان جیب‌های فیلتابی هستند، با این تفاوت که یک زبانه‌ی پارچه‌ای در قسمت بالایی روی آن را می‌پوشاند و حتی اگر کسی بخواهد می‌تواند آن را داخل جیب بگذارد که به نوعی تداعی کننده‌ی جیب‌های فیلتابی خواهد شد. این مدل‌ در میان مدل‌های گوناگون جیب‌های کت متداول‌ترین مدل به شمار می‌آید، هرچند که برعکس جیب‌های باریک، باعث پهن‌تر دیده شدن ران و پهلوی شما می‌شود.

کت مردانه

Angled (hacking) Pocket: این جیب‌ها درواقع مدل اسپرت‌تر و غیر متداول‌تر Flap Pocket ها هستند، با این تفاوت که به صورت مورب دوخته می‌شوند. در واقع این جیب‌ها از کت‌های سوارکاری انگلیسی الهام گرفته شده‌اند و از برجسته‌ترین خصوصیت کت‌های سفارشی که توسط خیاطان انگلیسی دوخته می‌شوند هستند.

جیب‌های وصله‌ای (patch pocket) : این مدل از جیب‌ها غیر رسمی‌ترین مدل جیب‌ها هستند و بهتر است تنها برای کت‌های کاملا اسپرت استفاده شوند. این جیب‌ها همانطور که از نام انگلیسی آن مشخص است مانند یک وصله بر روی کت دوخته می‌شوند.

کت مردانه

باید خاطر نشان کنیم که جیب‌های کنار کت تنها جیب‌هایی نیستند که در کت‌ها استفاده می‌شوند. برخی از آن‌ها به خصوص کت‌های سفارشی و کت‌هایی که از کیفیت بالاتری برخوردارند، جیب‌های دیگری نیز دارند مانند جیب بلیط (Ticket Pocket). جیب بلیط بالای جیب کناری و در سمتی قرار می‌گیرد که شخصی که کت را پوشیده از آن دست به طور معمول استفاده می‌کند. این جیب‌ها در گذشته برای قرار دادن بلیط استفاده می‌شدند و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شوند. هرچند که این جیب‌ها امروزه استفاده ندارد ولی نشان دهنده‌ی کیفیت یک کت هستند.

کت مردانه

در قسمت بالای کت و بر روی قفسه‌ی سینه یک جیب کوچک دوخته می‌شود که تنها برای قرار دادن یک آیتم استفاده می‌شوند و آن چیزی نیست جز پوشت یا همان دستمال جیب کت.

کت و شلوار مردانه

به جز جیب‌هایی که روی کت دیده می‌شوند، کت‌ها یک نوع جیب داخلی نیز دارند که از داخل و در بالا دوخته می‌شود. اگرچه معمولا این جیب‌ها در هر دو سمت دوخته می شوند، ولی اگر قرار بر وجود تنها یک جیب باشد، آن را در سمت چپ در نظر می‌گیرند. اندازه‌ی این مدل از جیب‌ها برای قرار دادن یک کیف پول کوچک، کارت‌های اعتباری، خودکار، بلیط و یا کاغذهایی از این دست کافی‌ست. البته باید دقت کنید که اشیای حجیم را در داخل آن قرار ندهید، زیرا که از بیرون جلوه‌ی بدی به کت شما خواهد داد. 


مدل کت مردانه

 

مدل کت مردانه

 

دکمه‌های آستین

دلایل تاریخی زیادی برای وجود دکمه‌ها بر روی آستین وجود دارد، از تشویق کردن افراد برای استفاده از دستمال گرفته تا آسان کردن شستن دست‌ها بدون اینکه شخص مجبور باشد کت خود را در بیاورد. به هرحال این دکمه‌ها به هر دلیلی که در ابتدا استفاده شده باشند، امروزه قسمت مهمی از جزئیات کت‌ها به شمار می‌آیند. تعداد استاندارد این دکمه‌ها چهار عدد است، اگرچه دیدن سه دکمه نیز غیر معمول نیست و کت‌های اسپرت تنها دو دکمه دارند. تعداد دکمه‌های آستین باید با تعداد دکمه‌های کت هماهنگ و فاصله‌ی آن‌ها مماس (Kissing) به هم باشد .

در کت‌های سفارشی و حتی برخی از کت‌های با کیفیت بالاتر این دکمه‌ها کاربردی و نشان نامحسوسی از کیفیت آن کت هستند، تا جایی که شاید برای باز گذاشته شدن و جلب توجه به سمت آن وسوسه کننده باشند، هر چند که شاید به ندرت دلیلی برای باز کردن آن‌ها باشد.

آستین کت

آستین کت

 

جادکمه‌ی  روی یقه

 بر روی یقه‌ی سمت چپ و اندکی پایین‌تر از محل تلاقی یقه کت و برگردان یقه‌ی اکثر کت‌ها یک جادکمه قرار دارد. اگرچه در اصل این جادکمه‌ها برای بسته شدن یقه‌ی کت طراحی شده بودند، امروزه تنها نقش محلی برای قرار دادن گل بر روی یقه بازی می‌کنند. در کت‌هایی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند جادکمه‌ی متناظری نیز بر روی یقه‌ی سمت راست تعبیه شده است، اگرچه گل را تنها می‌توان بر روی یقه سمت چپ قرار داد. البته این کار بیشتر توسط شرکت کننده‌گان در مراسم خاص مانند داماد و ساقدوش‌ها در مجلس عروسی و یا صاحبان یک مجلس یادبود صورت می‌گیرد. باید خاطر نشان کرد که تنها در کت‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردارند این جادکمه‌ها نقشی کاربردی دارند و حتی در پشت یقه بند کوچک دست دوزی برای ثابت نگه داشتن گل دوخته شده است.

کت مردانه

کت مردانه

منابع: atailoredsuit،realmenrealstyle

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان