ماهان شبکه ایرانیان

شستشوی بینی با محلول نمکی

منظور از شستشوی بینی با محلول نمکی (سالین) چیست؟   با این نوع درمان حفرات بینی شستشو داده می‌شود

شستشوی بینی با محلول نمکی

منظور از شستشوی بینی با محلول نمکی (سالین) چیست؟
 

با این نوع درمان حفرات بینی شستشو داده می‌شود. یعنی سطوح مخاطی داخل بینی با سالین (محلول آب و نمک) شسته می‌شود. شما می‌توانید برای کمک به رفع مشکلات سینوسی یعنی مشکلاتی مثل گرفتگی بینی یا آبریزش بینی این کار را در خانه انجام دهید.

این کار چگونه انجام می‌شود؟
 

می‌توانید با استفاده از یک ظرف مخصوص بینی که به نام پوار هم خوانده می‌شود و یک بسته حاوی پودر سالین این کار را انجام دهید.این وسایل را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. برای استفاده از ظرف مخصوص بینی این نکات را رعایت نمایید:
محلول را مخلوط کنید: برای تهیه آب نمک، 100سی‌سی آب ولرم را با میزان توصیه شده روی بسته پودر سالین مخلوط کنید و محلول را در ظرف بریزید.
ظرف مخصوص را به حالت نمایش داده شده نگهدارید. به سینک دستشویی تکیه دهید طوری که بتوانید کاسه دستشویی را ببینید. سرتان را به آرامی به یک طرف بچرخانید و به آرامی لوله پوار را به بخش بالایی بینی ببرید طوری که به راحتی در حفره بینی قرار گیرد. لوله را به بخش میانی (تیغه) بینی فشار ندهید.
پوار را فشار دهید. با فشردن این پوار محلول به داخل بخش بالایی بینی شما ریخته می‌شود. مطمئن شوید که از راه دهان می‌توانید به راحتی نفس بکشید.
این محلول بلافاصله از سوراخ دیگر بینی بیرون می‌ریزد. (همانند شکل). وقتی که ظرف خالی شد، برای خارج کردن آب نمک اضافی و اخلاط داخل بینی از دو سوراخ بینی نفس بکشید. به آرامی روی یک دستمال تمیز بینی را خالی کنید. سپس این کار را برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
خوب است بدانید که انواع مختلفی از پوارها و بطری‌های اسپری برای شستشوی بینی وجود دارد.

چند بار باید این کار را انجام داد
 

اگر دچار علائم بیماری سینوسی بودید، شستشوی بینی را به صورت یک بار در روز شروع کنید.
اگر احساس بهتری پیدا کردید، ممکن است بخواهید این کار را دو بار در روز یا به عنوان یک کار منظم روزانه انجام دهید. بعضی از بیماران از این کار برای پیشگیری از مشکلات سینوسی حتی وقتی که علائم بیماری سینوسها را ندارند، استفاده می‌کنند.

بعد از آن چه احساسی دارم؟
 

طبیعی است که این قطرات تا 30 دقیقه بعد از شستشو از بینی شما خارج شود. ممکن است لازم باشد که تا مدتی با خود دستمال داشته باشید.
اگر بینی شما دچار سوزش شد غلطت نمک را برای دفعات بعدی نصف کنید. همچنین ممکن است لازم باشد که دمای آب را کمی تغییر دهید اما هرگز از آب خیلی داغ یا آب خیلی سرد برای شستشو استفاده نکنید. حتی می‌توانید وقتی در حمام هستید بینی خود را شستشو دهید.

چطور پوار را تمیز کنم
 

همیشه آب نمک اضافی را از پوار بیرون بریزید و بعد از استفاده، آن را با آب و صابون بشویید. بسیاری از ظرف‌های مخصوص شستشوی بینی قابل شستشو هستند. وقتی می‌خواهید از آن مجددا استفاده کنید باید درون آن آب نمک تازه بریزید.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان