به گزارش ایسنا، معصومه آباد صبح امروز در نشست خبری که برای بررسی وضعیت ایمنی شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه شهر تهران به لحاظ ساختاری ایمن نیست اما به سمت ایمنی پیش میرود، گفت: مهاجرپذیربودن شهر تهران یک ویژگی خاص برای این شهر ایجاد کرده که همه مردم با قومیتها و فرهنگهای مختلف در یک شهر گردهم جمع شدهاند که این شهر را دچار بحران میکند و یکی از این بحرانها عدم ایمنی است.
وی با بیان اینکه واقعا نیازمند کمک رسانهها هستیم تا با استفاده از آنها فرهنگ ایمنسازی شهر را به یک نهضت فراگیر بدل کنیم، گفت: حادثه پلاسکو برای ما یک زنگ خطر بود که نسبت به شرایط شهر هوشیار شویم.
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 250 تماس با سازمان آتشنشانی گرفته میشود که 80 درصد آنها به دلیل بیدقتی و غفلت شهروندان بوده است، تصریح کرد: 80 درصد تماسها علتش رفتارهای پرخطر مردم و بیتفاوتی و بیدقتی آنها در ساختمانها بوده که نشان میدهد باید فرهنگسازی در راستای ایمنی داشته باشیم.
آباد با بیان اینکه از سال 93 تا 95، 3000 مرگ خاموش در کشور ثبت شده که درصد زیادی از آنها در شهر تهران اتفاق افتاده، گفت: سال گذشته 141 مورد مرگ با منوکسید کربن در شهر تهران به ثبت رسیده که متاسفانه در سال 95، شاهد رشد 37 درصدی در این زمینه بودیم و این در حالی است که هر ساله تاکیدات زیادی در استفاده از سوی سازمانهای مربوطه به مردم داده میشود.
فرمهای کلیشهای وزارت کار در مورد ایمنی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت کار دستورالعملهای مشخصی در مورد ایمنی در فضای کارگاهی دارد، افزود: وزارت کار باید دستورالعملها را به کارفرما و پیمانکار ابلاغ کند و آنها نیز آن را به کارگران منتقل کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که یک فرمهای کلیشهای دست به دست میشود و اتفاق موثری در این حوزه رخ نمیدهد، چراکه هیچ تمهیدات خاصی اتفاق نمیافتد.
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه مرگ از دست رفتن یک انسان است؛ اما مرگ هر انسان تقریبا 2 میلیارد تومان در جامعه و خانواده هزینه تحمیل میکند، گفت: این در حالی است که در صورت بروز حادثه، ممکن است یک فرد دچار مرگ نشده و دچار مصدومیت شود که قطعا صدمات وارده هزینه بیشتری بر جامعه تحمیل میکند.
آباد با بیان اینکه متاسفانه در لایحه مدیریت شهری موضوع ایمنی، مغفول مانده است، تصریح کرد: لایحه یکپارچه مدیریت شهری از سال 90 در دستور کار قرار دارد و این در حالی است که بحث ایمنی را نتوانستیم در آن بگنجانیم به گونهای که در همه جای دنیا یک سازمان صفر تا صد ایمنی را برعهده دارد و در هنگام بروز حادثه نیز یک سازمان پاسخگوست و ما نتوانستیم در لایحه مدیریت شهری موضوع ایمنی را تعیین تکلیف کنیم چه سازمانی متولی است؟ تکلیف ایمنی چیست؟ آیا در پس هر حادثهای باید دنبال مسوول بگردیم؟ که متاسفانه این مساله مغفول مانده است.
18 مصوبه شورای شهر در مورد آتشنشانی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شورای شهر تهران 50 مصوبه به طور خاص در مورد ایمنی فضاهای عمومی داشته و به طور مشخص 18 مصوبه در مورد سازمان آتشنشانی داشته است، گفت: در جلسه اخیر بارها از شهردار تهران در مورد حسن اجرای قوانین و مصوبات سوال پرسیده شد اما بنده عرض میکنم که عمده این لوایح و طرحها که به تازگی به تصویب رسیده، نزدیک به سه سال در شواری شهر چرخیده است.
3 لایحه جدید آتشنشانی 3 سال در شورای شهر چرخید
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه لایحه بروزسانی خدمات آتشنشانی و لایحه جانباختگان سازمان آتشنشانی به دلایل مختلف نزدیک به 3 سال در شورای شهر تهران چرخید، گفت: عمده این لوایح در مهرماه و مردادماه سال 95 به تصویب رسیده است و این در حالی است که مدتی نیز برای ابلاغ، زمان لازم بود و باید بگویم که تنها چند ماه است که برای اجرا به دست سازمان آتشنشانی رسیده است.
آباد با بیان اینکه لایحه بروزسانی تجهیزات 3 راهبرد ارتقای مدیریت ایمنی، ارتقای تجهیزات و ارتقای دانش و مهارت را در دستور کار داشت، گفت: این لایحه به شورا رسید اما شورا اعلام کرد که بودجه لازم را برای تامین تجهیزات ندارد.
وی با بیان اینکه آتشنشانی در ابتدا اعلام کرد که 2000 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات لازم دارد اما شورا اعلام کرد که بودجه کافی ندارد و باید خرید تجهیزات انقباضی باشد، گفت: نهایتا سازمان آتشنشانی 500 میلیارد تومان برای آتشنشانی بودجه در نظر گرفت و آن هم بودجه از محل درآمدهای پایدار تعریف شد؟! و این در حالی بود که میزان تحقق بودجه از محل درآمد پایدار کمتر از آن چیزی بو که تصور میکردیم و برهمین اساس تخصیصها نیز به اندازه انجام نشد.
تجهیزات آتشنشانی برای پوشش تهران کافی نیست/ شورا بودجه آتشنشانی را انقباضی بست
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه تجهیزات آتشنشانی برای پوشش پلاسکو کافی بود اما برای پوشش حوادث تهران کافی نیست، گفت: با این بسترهای ناایمن و شرایط فضاهای زیرسطحی و مشکلات بافتهای فرسوده و رفتارهای پرخطر مردم باید اعلام کنیم که وضعیت تجهیزات آتشنشانی برای پوشش تهران کافی نیست و ما باید به سمت وضع بودجه اضطراری و اورژانسی برای سازمان آتشنشانی پیش برویم تا حداقل تجهیزات و سطح دانش ارتقا یابد.
آباد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه در بخش پیشگیری اقدامات خاصی صورت نگرفته و مردم فرهنگ پیشگیری و رعایت اصول ایمنی ندارند، تصریح کرد: برهمین اساس باید به سمت مقابله که همان خرید تجهیزات و ارتقای دانش و مهارت است، پیش برویم.
مدارس، اجازه ورود کارشناسان ایمنی را نمیدهند/ مقاومت مدارس در برابر تعیین ایمنی
وی با بیان اینکه شرکت شهر سالم با همکاری سه دانشگاه تحقیقاتی را درخصوص وضعیت ایمنی فضاهای عمومی آغاز کرده است، گفت: متاسفانه شاهد مقاومت برخی دستگاهها و سازمانها هستیم به گونهای که آموزش و پرورش و مدارس، اجازه ورود به کارشناسان برای تعیین وضعیت ایمنی مدارس را نمیدهند و این در حالی است که این فضاها عمومی بوده و باید حداقل ایمنی را داشته باشند.
بازدید آتشنشانان از 17 هزار ساختمان عمومی و خصوصی/ تعیین 3000 ساختمان ناایمن در تهران
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه 17 هزار بازدید توسط سازمان آتشنشانی از ساختمانهای عمومی و خصوصی انجام شده است که 3000 ساختمان اخطاریه ایمنی دریافت کردهاند گفت: عمده این ساختمانها در مناطق بافت فرسوده که ساختمانهای قدیمی داشتند وجود داشت.
آباد با بیان اینکه رونوشت این اخطاریهها به ساختمانها و نهادهای دیگر نیز صادر شده است، تصریح کرد: ما برای چه رونوشت را برای سازمانها و نهادهای دیگر میفرستیم؟ که بیایند بر روی ایمنسازی نظارت کنند.
وی با بیان اینکه شهرداری میتواند ضابط قضایی باشد و در هنگام رعایت نا ایمنی نسبت به اعمال قانون اقدام کند، گفت: به عنوان مثال وزارت بهداشت در هنگام بازدید از اماکن مختلف هنگامی که موارد غیربهداشتی را ببیند میتواند نسبت به پلمب اقدام کند و در بحث کارگاهها و صنوف نیز باید به سازمان آتشنشانی به عنوان یک ضابط قضایی اختیار داده شود تا نسبت به پلمب و نه صرفا اخطار، اقدام کند.
به گفته رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، عمده ساختمانهای ناایمن مربوط به نهادهای نظامی و عمومی هستند.
ادامه داد...