Sound City: تجلیل از موسیقی آنالوگ به روایت دیو گرول

گستردگی موسیقی راک در تنوع ژانرها و خرده ژانرها و هنرمندان مدیون اتفاقات زیادی در طول دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی است

گستردگی موسیقی راک در تنوع ژانرها و خرده ژانرها و هنرمندان مدیون اتفاقات زیادی در طول دهه‌های 70 و 80 میلادی است. به وجود آمدن دستگاه‌های ضبط آنالوگ باکیفیت‌های فوق‌العاده، ظهور دستگاه‌های دیجیتال، حضور تهیه‌کننده‌های متنوع استودیوهایی با فضای خلاق همه جزو عوامل تأثیرگذار این روند بوده‌اند. یکی از جذاب‌ترین این استودیوها Sound City در دره‌ی سن فرناندو واقع در جنوب کالیفرنیا است که روایت داستان آن در سال 2013 توسط دیو گرول در مستندی 100 دقیقه‌ای نقل شد. در یادداشت زیر نگاهی می‌اندازیم به این مستند جذاب و دوست‌داشتنی Sound City به کارگردانی دیو گرول:

دیو گرولدر طول سه دهه فعالیت خود تاکنون با گروه‌ها و هنرمندان زیادی ازجمله: ایگی پاپ، پل مک کارتنی، دیوید بویی، Queens of the Stone Age،Nine Inch Nails،Slash  همکاری کرده است.
.دیو گرول متولد سال 1969 نوازنده‌ی گیتار، درامز، خواننده و نویسنده‌ی آمریکایی است. بیشترین شهرت او برای نوازندگی درامز در گروه نیروانا و بنیان‌گذاری گروه Foo Fighters است. پس از به سر آمدن دوران نیروانا، نام دیو گرول از زیر سایه‌ی شهرت کرت کوبین به بیرون آمد و با پایه‌گذاری گروه Foo Fighters توانایی‌های خود را به‌عنوان مرد اصلی یک گروه به نمایش گذاشت. او در طول سه دهه فعالیت خود تاکنون با گروه‌ها و هنرمندان زیادی ازجمله Queens of the Stone Age،Nine Inch Nails،Slash، ایگی پاپ، پل مک کارتنی، دیوید بویی و افراد زیاد دیگری همکاری کرده است. در طول تمام این پروژه‌ها یک تجربه‌ی کاری تأثیرگذار برای دیو گرول ضبط آلبوم Nevermind با گروه نیروانا در استودیوی Sound City بود که باعث شد در سال 2013 احساس کند که دین خود را باید با استفاده از روابطی که در دنیای موسیقی و خاطراتی که از این استودیو دارد با ساخت یک مستند ادا کند.

rs-150311-20130201-soundcity-624x420-1359754833

دیو گرول متولد سال 1969 نوازنده‌ی گیتار، درامز، خواننده و نویسنده‌ی آمریکایی است. بیشترین شهرت او برای نوازندگی درامز در گروه نیروانا و بنیان‌گذاری گروه Foo Fighters است.
مستند Sound City که این بار دیو گرول را به‌عنوان یک کارگردان معرفی کرد روایت گر تمام فراز و نشیب‌های این استودیو از افتتاح تا ورشکستگی است. استودیوی Sound City از 1969 فعالیت خود را آغاز کرد درست در سال تولد دیو گرول. هنرمندانی همچون Red Hot Chili Peppers، نیروانا، نیل یانگ، متالیکا، ریک اسپرینگ فیلد،Arctic Monkeys و Slipknot قطعات خود را در این استودیو ضبط کرده‌اند.
یکی از نقاط قوت استودیوی Sound City وجود دستگاه ضبط ((نیو 8028)) است که در ضبط کردن صدای درامز به شکل منحصربه‌فردی خوب عمل می‌کند. روپرت نیو مهندس انگلیسی یکی از این چهار دستگاه را به استودیوی Sound City فروخت و پس از ورشکستگی استودیو در سال 2011 دیو گرول آن را برای استودیوی شخصی خود خرید.sound-cityمستند با روند جذابی ما را با تمام اتفاقات مهم و حواشی تمام سال‌های استودیو همراه می‌کند. اما صرفاٌ نه به شکل یک نوستالژی بازی با خاطرات شخصی گرول. او علاوه برنشان دادن فضا و جوی که در استودیو وجود داشته تجلیلی از آهنگ‌سازی و ضبط موسیقی به شکل آنالوگ انجام داده. گرول در این مسیر از تصاویر آرشیوی فراوان و مصاحبه با افراد زیادی که تک‌تکشان در دنیای موسیقی تأثیرگذار بوده‌اند سود برده است. با به پایان رسیدن دوران استودیوی Sound City ما همراه با ((نیو 8028)) به استودیوی شخصی دیو گرول می‌رویم تا به تماشای زنده کردن روح Sound City توسط او، پاول مک کارتنی و اعضای سابق گروه نیروانا بنشینیم.

 شما می توانید شهر صدا یا Sound City به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی را در نماوا ببنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان