ماهان شبکه ایرانیان

شصت و نهمین جشنواره لوکارنو به عباس کیارستمی تقدیم شد

شصت‌ و نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم لوکارنو (Locarno International Film Festival) به عباس کیارستمی و «مایکل چیمینو» (Michael Cimino) دو هنرمند برجسته و تازه درگذشته‌ی سینمای جهان تقدیم شد.

شصت‌ و نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم لوکارنو (Locarno International Film Festival) به عباس کیارستمی و «مایکل چیمینو» (Michael Cimino) دو هنرمند برجسته و تازه درگذشته‌ی سینمای جهان تقدیم شد.

جشنواره‌ی فیلم لوکارنو یک جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم است که از سال 1946 هرساله در شهر لوکارنو سوئیس برگزار می‌شود. جشنواره‌ی فیلم لوکارنو پس از جشنواره‌های کن، ونیز و برلین، چهارمین جشنواره معتبر فیلم اروپا به شمار می‌رود.

ویژگی خاص این جشنواره، نمایش فیلم‌ها در میدان معروف پیاتزا، در فضای باز و بر پرده بزرگ است. در این میدان در حدود 8 هزار تماشاگر به دیدن فیلم‌ها می‌نشینند و فیلم مورد علاقه‌ی خود را نیز انتخاب می‌کنند. جایزه اصلی این جشنواره «یوزپلنگ طلایی» نام دارد و به بهترین فیلم در بخش اصلی بین‌المللی داده می‌شود.

میدان پیاتزا

عباس کیارستمی در سال 1989، با فیلم «خانه دوست کجاست؟» جایزه‌ی یوزپلنگ نقره‌ای و چندین جایزه دیگر را از هیات داوران جشنواره‌ی معتبر لوکارنو دریافت کرد و در سال 2005 میلادی نیز جایزه‌ی یک عمر دستاورد سینمایی این جشنواره سینمایی به وی اعطا شد.

طبق اعلام پیشین، امسال «آلخاندرو خودوروفسکی» (Alejandro Jodorowsky) سینماگر سرشناس شیلیایی و «ماریو آدورف» (Mario Adorf) بازیگر کهنه‌کار آلمانی با دریافت جایزه‌ی افتخاری جشنواره‌ی لوکارنو مورد تقدیر قرار می‌گیرند و برنامه‌ای ویژه برای بزرگداشت عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته و شناخته شده‌ی سینمای ایران در سطح جهان نیز در نظر گرفته شده است.

«کارلو چاتریان» دبیر جشنواره فیلم لوکارنو در مطلبی که در کاتالوگ این رویداد سینمایی آمده است نوشت: «جشنواره‌ی امسال را به عباس کیارستمی و «مایکل چیمینو» تقدیم می‌کنم؛ نه به دلیل احساسات و عواطفی که آنها با فیلم‌هایشان به ما منتقل کردند، بلکه به دلیل این که هر دوی این سینماگران نماینده‌ی نوعی از سینمای جهان هستند که جشنواره‌ی لوکارنو، خانه‌ی آن است. سینمایی که واقعیت را تفسیر می‌کند و آن را تغییر می‌دهد. سینمایی که از بزرگ اندیشیدن حتی در روایت داستان‌های کوچک نمی‌هراسد. سینمایی که تمامی طیف‌ها را به حد کمال می‌کاود و سینمایی که همچون باد آدمی را با خود خواهد برد.»

عباس کیارستمی

امسال 17 فیلم که اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند از کشورهایی چون آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، مصر، پرتغال، سوئیس و چند محصول مشترک بین‌المللی در بخش اصلی برای کسب جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی رقابت می‌کنند.

فیلم‌های آینه (جعفر پناهی - 1997) برنده یوزپلنگ طلایی و رقص خاک (ابوالفضل جلیلی - 1998) برنده‌ی یوزپلنگ نقره‌ای، از دیگر افتخارات سینمای ایران در جشنواره فیلم لوکارنو است.

شصت و نهمین جشنواره‌ی لوکارنو از تاریخ سوم تا سیزدهم اوت (13 تا 23 مرداد) در شهر لوکارنوی کشور سوئیس برگزار می‌شود.

 

مقالات مرتبط

کوتاه از زندگی نامه عباس کیارستمی

Abbas-Kiarostami


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان