به گزارش ایرنا، «غلامحسین گرامی» مدیریت عملیات شرکت پایانههای نفتی ایران و مسئولیت اصلی صادرات و بارگیری نفت در این شرکت را بر عهده دارد.
وی در گفت و گویی اعلام کرد: پس از برجام و افزایش صادرات نفت، فعالیتهای کارکنان مدیریت عملیات در بخش خشکی ودریایی افزایش چند برابری داشت. برای نمونه شمار عملیاتهای کشتی به کشتی در لنگرگاه خارک با هدف تحویل محمولات میعانات گازی به صورت 100 درصد با افزایش چند برابری صورت گرفت.
به گفته گرامی، در زمینه پهلودهی و جداسازی نفتکشها در پایانه خارک نیز در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال شمار نفتکشها نزدیک به 40 درصد افزایش داشت.
این مسوول شرکت پایانههای نفتی ایران یادآوری کرد: اکنون مسوولیت اندازهگیری، دریافت ذخیرهسازی و تحویل نفت کشورهای حوزه دریای خزر از پایانه شمال بر عهده این مدیریت است که با توجه به سیاست شرکت ملی نفت برای ازسرگیری سوآپ در آینده نزدیک، اقدام های لازم برای آمادهسازی همه تجهیزات و تعمیر انجام شده و پایانه آماده ازسرگیری سوآپ است.
مشروح این گفت و گو در زیر می آید:
- درباره وظایف اداره عملیات در مناطق عملیاتی شرکت پایانههای نفتی ایران بگویید.
شرکت پایانههای نفتی ایران در چهار منطقه عملیاتی خارک، عسلویه، ماهشهر و نکا فعالیت دارد که دریافت، ذخیرهسازی، اندازهگیری، بارگیری عملیات پهلودهی و جداسازی نفت خام در پایانههای نفتی، همچنین مدیریت عملیات دارای ادارات صادرات و بارگیری نفت، عملیات دریایی و مهندسی عملیات و برنامهریزی و هماهنگی عملیات را به عهده دارد.
کل عملیات صادرات نفت خام کشور از جزیره خارک انجام میشود و سه نوع نفت سبک، سنگین و فروزان را در بر میگیرد.
نفت سبک و سنگین در مناطقنفتخیز و خشکی تولید و از طریق خطوط لوله به خارک منتقل میشود و نفت فروزان نفت تولید شده از شرکت فلات قاره است که در نهایت هر سه نوع نفت از طریق دو اسکله شرقی و غربی خارک صادر میشود.
- در پایانه عسلویه چه وظایفی به عهده شماست؟
در پایانه عسلویه مسئولیت عملیات پهلودهی و جداسازی و بارگیری 100 درصد میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی را به عهده داریم که از طریق سه گوی شناور «اس.پی.ام» (SPM) انجام میشود و در آینده نزدیک گوی شناور چهارم که مربوط به فاز 19 است، به این سه فاز اضافه میشود.
در پایانه عسلویه در بخش اندازهگیری، تهیه اسناد و کارهای گمرکی برای محمولات گاز مایع «ال.پی.جی-LPG» که از طریق پتروشیمی بوتان و پروپان و همچنین در عملیات تحویل نفت کوره از طریق اسکله فراسکوکارهای مربوط به نمونهگیری و اندازهگیری و تهیه اسناد و کارهای گمرکی انجام میشود و مسئولیت نظارت و اندازهگیری میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی برزویه از طریق سیستم میترینگ به عهده مدیریت عملیات است.
- در ماهشهر چه کاری به عهده کارکنان شرکت پایانههای نفتی ایران است؟
در ماهشهر با استفاده از سه فروند یدک کش عملیاتی آتش خوار از نوع «آ.اس.دی ASD» همه عملیات مربوط به پهلودهی و جداسازی نفتکشها در بندر صادراتی ماهشهر به همت همکاران زیرمجموعه انجام میشود. در ماهشهر ساختار سازمانی عملیات یدک کشها در زیر مجموعه مدیریت عملیات وجود دارد.
- میزان آمادگی در پایانه شمال برای از سرگیری سوآپ چقدر است؟
مسئولیت اندازهگیری، دریافت ذخیرهسازی و تحویل نفت کشورهای حوزه دریای خزر از طریق پایانه شمال بر عهده این مدیریت است که با توجه به سیاست شرکت ملی نفت درباره ازسرگیری سوآپ در آینده نزدیک، اقدام های لازم برای آمادهسازی همه تجهیزات و انجام تعمیر انجام شده که پایانه آماده ازسرگیری سوآپ است.
- وضعیت صادرات نفت پس از برجام چه تغییری کرده است؟
پس از برجام و افزایش صادرات نفت، فعالیتهای کارکنان مدیریت عملیات در بخش خشکی و دریایی افزایش چند برابری داشته و با توجه به توان فنی و عملیاتی و آماده بودن زیرساختها تاکنون توانستهایم همه برنامههای شرکت ملی نفت ایران درباره پذیرش و بارگیری و ترخیص نفتکشها تا سقف میزان صادرات برنامهریزی شده را بخوبی انجام دهیم.
در همین مدت شمار عملیاتهای کشتی به کشتی در لنگرگاه خارک برای تحویل محمولات میعانات گازی به صورت 100 درصد با افزایش چند برابری صورت گرفت که خوشبختانه مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.
همچنین پس از اجرای برجام در زمینه پهلودهی و جداسازی نفتکشها در پایانه خارک در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال، شمار نفتکشها حدود 40 درصد افزایش داشت.
اکنون آمادگی لازم عملیات کشتی به کشتی و جابجایی محمولات با توجه به سیاست شرکت نفت در شرکت پایانههای نفتی ایران وجود دارد.
- وضعیت نیروی انسانی در اداره عملیات شرکت پایانههای نفتی ایران چگونه است؟
شمار نیروهای تحت مدیریت در قالب رسمی و پیمانکاری و قرارداد مدت معین نزدیک به 600 نفر در چهار منطقه عملیاتی است که کارکنان مدیریت عملیاتی در همه شرایط و با توجه به مشکلات موجود مانند شرایط بد آب و هوایی بهترین شکل در عملیات پهلودهی و جداسازی همواره توانستهاند وظایف را حتی در بدترین شرایط آب و هوایی به بهترین شکل انجام دهند.
در مدیریت عملیات در حوزه خشکی و دریایی تخصصهای متفاوتی وجود دارد. ناخدا و پایلوت و تکنسینها هریک شرایط کاری خاص دارند که آموزش و تخصصهای خاص کسب کردهاند و توانستهاند هم در فعالیتهای خشکی که نیاز به تخصصهای مهندسان نفت، صنایع، مدیریت پروژه و مکانیک و برق و... دارد، به خوبی عمل کنند و هم در بخش دریایی همه دارای مدارک بینالمللی و مورد تایید سازمانهای دریایی هستند که خوشبختانه همه نیروهای شاغل در این مدیریت دارای مدارک مورد نیاز از کارشناسی تا دکترا هستند و آموزشهای لازم را گذراندهاند و بخوبی از عهده وظایف تخصصی و حرفهای خود بر میآیند.
- درباره شرایط ناوگان عملیاتی شرکت پایانههای نفتی ایران توضیح دهید.
این توانمندی در زمینه تعمیر یدک کشها در کشور وجود دارد که با اعزام یدک کشها برای تعمیر زیرآبی در کشور، ضمن جلوگیری از خروج ارز، صرفهجویی خوب و اشتغالزایی به همراه داشته است و اکنون ناوگان دریایی با توجه به تعمیرهای انجام شده در آمادگی 100 درصد قرار دارد، همچنین برنامهریزیهای کوتاه مدت برای تقویت این ناوگان از طریق بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.
اکنون بخشی از ناوگان عمر بالایی دارند که برنامه ریزی شده است بزودی برای کمک به تداوم پایدار تولید، افزایش ضریب ایمنی پایانه و جلوگیری از بروز مشکلات برنامهریزی شده، یدککشهای با عمر بالا با یدک کشهای جدید جایگزین شوند.
خوشبختانه بیش از 50 درصد یدک کشهای ملکی عمر متوسط زیر هشت سال دارند و برای جایگزینی یدککشهای با عمر بالاتر برنامهریزی شده است که با یدککش جدید جایگزین شود.
...................................................
*نشریه وزارت نفت (مشعل)