به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی محدثیخراسانی، با بیان اینکه دهه کرامت صفتی است که الهام گرفته از شخصیت حضرت معصومه (س) یعنی کریمه اهل بیت (ع) آورده شده است، اظهار کرد: طبیعتا کرامت جدا از اینکه صفتی برای حضرت معصومه(س) است، مفهومی ارجمند و ارزشی در حوزه معرفت دینی ماست. همچنین تاریخ تمدن مردم ایران زمین، مفهوم کرامت انسانی را ارج نهاده و یکی از ارزش های هویتی انسان دانسته است. نهایتا همه اینها متاثر از صفات ذات حق است.
وی ادامه داد: نامگذاری ارزشمندی بوده که حد فاصل میلاد حضرت معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) را دهه کرامت نامگذاری کردهاند. فرصتی است که روی این مفهوم در جامعه کار و فرهنگ سازی شود و با فعالیتهای فرهنگی غبار از این مفهوم گرفته شود و یادآوری شود که ما انسان و اشرف مخلوقات هستیم و یکی از ارزشمندترین وجوه و تمایز ما با سایر موجودات هستی داشتن کرامت انسانی است.
این شاعر کشورمان با تاکید بر اینکه شعر فارسی سرشار از ترویج کرامت و نشان دادن ارجمندیهای کرامت انسانی است، اظهار کرد: یکی از صفات شعر فارسی کرامت است و اوج شعر فارسی که عرفان است، یکی از محوری ترین مباحث ما در عرفان اسلامی بحث کرامت است. به نظرم شعر وظیفه خود را در زمینه ترویج و تبلیغ کرامت انسانی تا به امروز به خوبی انجام داده و پیوند شعر و کرامت، پیوندی ماهیتی است.
محدثیخراسانی خاطرنشان کرد: بوستان سعدی و غزلهای حافظ را که میخوانید، محال است اشاراتی به موضوع کرامت نبینید. حافظ می فرماید: «غلام همت آنم که زیر چرخ کبود / ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است» زیرساخت این بیت به کرامت انسانی بازمیگردد و اینکه انسان به تعلقات دنیوی دلبستگی نداشته باشد. هر ورق دفتر شعر شاعران بزرگ کشورمان از عطار و سنایی و مولانا و حتی فردوسی، ترویج کرامت انسان است.
وی همچنین گفت: برای اینکه مفاهیم اینچنینی در شعر تاثیرگذار باشد، باید نمودهای عینی آن را هم، به ویژه نسل جوان کشور، در ارتباطات افراد جامعه با هم و مناسبات کشوری و فضاهای مختلف جامعه ببینند تا باورپذیری این مفاهیم در افق راه این نسل شکل بگیرد و آن وقت میتوانیم عملا وارد حوزه مفهوم ارجمند کرامت شویم و تاثیرات فرهنگی آن را در سطح جامعه شاهد باشیم.
به گفته محدثیخراسانی، اگر افراد جامعه نغض شنیده هایشان از کرامت را ببینند، باورپذیری آن دشوار می شود و در این گونه مواقع، تبلیغ هم نتیجه عکس پیدا میکند و هر چه تبلیغ کنیم، موضع مخالفتری را در مقابل می بینیم. به ویژه کسانی که بیشتر دیده میشوند و مردم احساس میکنند سرنوشتشان با عملکرد اینها گره خورده است. اینها بیشتر باید مراقبت کنند و عملا با رفتارشان مروج کرامت باشند تا این فرهنگ بتواند تاثیرگذار باشد.