ماهان شبکه ایرانیان

سه نکته برای مبلغان اقتصاد مقاومتی

تجربه نشان داده است که صحبت های کلی و صرفاً مفهومی (انتزاعی) نمی تواند گفتمان سازی کند، بلکه برای گفتمان سازی، علاوه بر مفاهیم انتزاعی، نیازمند مصادیق عینی، قابل مشاهده و ملموس در زندگی مردم هستیم.

سه نکته برای مبلغان اقتصاد مقاومتی

 اقتصاد مقاومتی باید به موارد عینی در زندگی مردم ترجمه شود

تجربه نشان داده است که صحبت های کلی و صرفاً مفهومی (انتزاعی) نمی تواند گفتمان سازی کند، بلکه برای گفتمان سازی، علاوه بر مفاهیم انتزاعی، نیازمند مصادیق عینی، قابل مشاهده و ملموس در زندگی مردم هستیم.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود با تأکید چندباره بر مفهوم اقتصاد مقاومتی، به مصادیق عینی آن در زندگی مردم اشاره کردند. ایشان رفع بیکاری، رکود و مهار گرانی را از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی دانستند. این شاخص ها برای مردم عینی و قابل لمس است.

به عبارت دیگر، اگر افرادی که به تبیین اقتصاد مقاومتی مشغول هستند، صرفاً با عبارات کلی و مفاهیم انتزاعی اقتصاد مقاومتی را تبیین کنند، مخاطبان که اقشار مختلف مردم هستند، ارتباطی با اقتصاد مقاومتی برقرار نخواهند کرد و اثری در اذهان آنان نخواهد داشت. کلی گویی و صرف تأکید بر مفاهیم انتزاعی همچون عدالت محوری، رشدمحوری، دانش بنیان بودن و... هیچ کدام به تنهایی در گفتمان سازی مؤثر نخواهد بود. البته این حرف به معنای کنار گذاشتن این مفاهیم نیست، بلکه به معنای ناکافی بودن آن ها برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است.

همین مسئله نیاز دیگری را برجسته می کند که افراد فعال در حوزه ی تبیین گری باید به آن توجه داشته باشند و آن تسلط نسبی بر مسائل عینی و ملموس اقتصاد مقاومتی است. متأسفانه زیاد مشاهده شده است که افراد مبلغ اقتصاد مقاومتی به دلیل عدم تسلط بر این مسائل، صرفاً به کلی گویی می پردازند و لذا مخاطبان ارتباطی با اقتصاد مقاومتی برقرار نمی کنند.

 رعایت تعادل در پرداختن به حقوق و تکالیف مردم در اقتصاد مقاومتی

مسئله ی مهم دیگری که مبلغان اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، حفظ تعادل در پرداختن به حقوق و تکالیف مردم در این عرصه است. در سال های اخیر، بیشتر مبلغان اقتصاد مقاومتی صرفاً از جنبه ی تکالیف مردم در اقتصاد مقاومتی با آن ها صحبت و گفت وگو کرده اند؛ مواردی از قبیل اصلاح الگوی مصرف، قناعت، خرید کالای ایرانی، کاهش مصرف انرژی و... این تکالیف مواردی درست است که باید به صورت مستمر به مردم گفته شود، اما برای آنکه مردم پذیرش درونی داشته باشند و این تکالیف را بپذیرند، لازم است حقوق آن ها در اقتصاد مقاومتی نیز تبیین شود.

ما این ظرافت در تبیین اقتصاد مقاومتی را در بیانات رهبر معظم انقلاب شاهد هستیم. ایشان در دیدار کارگران در روز کارگر، هم زمان که به تکلیف کارگران در تولید باکیفیت اشاره می کنند، به مسئله ی امنیت شغلی آن ها نیز اشاره می کنند. در نگاه رهبر انقلاب، کارگران علاوه بر تکلیف، حقی نیز در اقتصاد مقاومتی دارند.

اگر بخواهیم مثال دیگری طرح کنیم، به موضوع مصرف کالای ایرانی می شود اشاره کرد. اگر مبلغان اقتصاد مقاومتی به مردم تکلیف خرید کالای ایرانی را گوشزد می کنند، باید هم زمان به حق آن ها در بهره مندی از کالای خوب و باکیفیت و قیمت مناسب نیز اشاره کنند. مردم باید بدانند که تولیدکننده ی داخلی چه تکالیفی در قبال کالای فروخته شده به آن ها دارد و باید عمل کند. گارانتی، خدمات پس از فروش، تولید کالای باکیفیت و... از جمله ی این تکالیف است.

حفظ تعادل در بیان تکلیف و حق، زمینه ی پذیرش درونی را نیز مهیا می کند. مردم اگر ببینند که مبلغ اقتصاد مقاومتی به حقوق آن ها نیز واقف است و آن ها را تبیین می کند، بیشتر احساس حق بودن گفتار می کنند و آن را راحت تر می پذیرند.

 توجه به تفاوت نقش اقشار مختلف در تحقق اقتصاد مقاومتی

نکته ی مهم دیگری که باید مبلغان اقتصاد مقاومتی در نظر داشته باشند، این است که اقشار مختلف در صحنه ی تحقق اقتصاد مقاومتی دارای نقش های مختلف اند و اگر این مهم از سوی مبلغ رعایت نشود، امکان دارد بخش زیادی از تلاش های او بی نتیجه بماند.

در یک دسته بندی ساده می توان گفت که مردم دو نوع رفتار در قبال اقتصاد مقاومتی می توانند داشته باشند: یک دسته رفتارهای فردی و یک دسته رفتارهای اجتماعی. می توان گفت رفتار فردی اقشار مختلف مردم در اقتصاد مقاومتی و همچنین تبیین آن برای اقشار مختلف یکسان است؛ مواردی همچون مصرف کالای ایرانی، اصلاح الگوی مصرف و...

اما رفتار اجتماعی اقشار مختلف مردم به دلیل جایگاه، امکانات و توانمندی ها با یکدیگر متفاوت است و در تبیین نقش آن ها باید به این تفاوت ها دقت کرد. این ظرافت را در بیانات رهبر معظم انقلاب در دو دیدار اخیرشان به خوبی می توان مشاهده کرد. ایشان در دیدار کارگران، به نقش کارگران در تولید باکیفیت اشاره کردند و در دیدار معلمان به نقش آن ها در تربیت نسلی با عزت نفس اشاره نمودند. طبیعی است که نباید انتظار داشت دو قشر با توانمندی ها، امکانات و عرصه ی عمل متفاوت، دارای یک نوع نقش باشند و یک نوع بیان و محتوا را بتوان برای آن ها بیان کرد.

البته باید اذعان کرد که تبیین نقش های مختلف اقشار مختلف در تحقق اقتصاد مقاومتی، امر سختی است، اما باید توجه داشت که این کار بسیار ضروری است و اگر بخواهیم اکثریت مردم با اقتصاد مقاومتی ارتباط برقرار سازند و نقش آفرینی کنند، باید این کار سخت را انجام داد. در این مسیر، افراد صاحب نظر از هر قشر می توانند کمک های فراوانی کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان