ماهان شبکه ایرانیان

۸ راه از ویلیام شکسپیر برای بهتر نوشتن

اگر علاقه‌مند به نویسندگی هستید می‌توانید خودتان شروع به نوشتن کنید اما برای این کار احتیاج به تسلط بر نکات نویسندگی دارید

اگر علاقه‌مند به نویسندگی هستید می‌توانید خودتان شروع به نوشتن کنید اما برای این کار احتیاج به تسلط بر نکات نویسندگی دارید. بنابراین اگر احساس می‌کنید به قدر کافی در این کار خوب نیستید باید یک استاد برای این کار انتخاب کنید و چه استادی بهتر از ویلیام شکسپیر می‌تواند شما را در این راه کمک کند؟ با بنیتا همراه باشید تا 8 درس برای شروع نویسندگی از ویلیام شکسپیر را بخوانید.

هر مقاله‌ و یا کتابی که می‌نویسید به شما چیز‌های زیادی یاد خواهد داد.اما اگر یک کتاب یا مقاله در مورد شکسپیر بنویسید قطعا نکات متمایزی را خواهید فهمید. شکسپیر٬ شاعر و فیلمنامه نویس بریتانیایی که بسیاری او را بزرگ‌ترین نویسنده فیلمنامه انگلیسی می‌دانند٬ در نوشتن الگوی افراد بسیار زیادی بوده و هست. از این رو با مطالعه آثار شکسپیر٬ برای علاقه‌مندان به نویسندگی هشت نکته‌ی مهم و ضروری را انتخاب کردیم. در ادامه این 8 نکته را خواهید خواند:

در رشته‌ی خود مطالعه داشته باشید
هیچ کس نمی‌داند که شکسپیر چه زمانی شروع به نوشتن و بازیگری کرد. اما محققان اطمینان دارند که او سال‌های زیادی را مشغول بازیگری نبوده و هیچ مدرکی نیست که ثابت کند او همانند نوشته‌هایش در بازیگری هم خوب بوده.اما چیزی که قابل انکار نیست این است که او در این مدت به خوبی فیلم‌نامه نویسی و مسایل مربوط به آن را  یاد گرفته و نوشته‌هایش از آن‌ها بهره برده.
اگر حریصانه در سبک مورد نظرتان کتاب نمی‌خوانید پس سبک خود را عوض کنید. زیرا باید با علاقه و اطلاعات کامل به نوشتن در آن زمینه مشغول شوید. اگر در دستور زبان مشکل دارید به کلاس دستور زبان بروید٬ عناصر نویسندگی را بیاموزید٬ خلاصه‌ی نوشته‌های دیگر نویسنده‌ها را بخوانید و در نهایت یکی از دوستانتان را انتخاب کنید تا از کارهایتان انتقاد کند.

مخاطبان خود را بشناسید!
شکسپیر دقیقا می‌دانست که مخاطبانش چه کسانی هستند. از افراد بی‌ذوق گرفته تا اشراف‌زادگان. وی نکات خاصی به نوشته هایش می‌افزود که متناسب با طرز فکر مخاطبانش بود. بسیاری از سروده‌های او مشخصا برای فراد خاص در شرایط خاص سروده شده است. شما نمی‌توانید و قرار نیست برای همه بنویسید. بلکه باید یک هدف مشخص کنید. مخاطبین خاص خود را انتخاب کرده و برای آن‌ها بنویسید. 

برای پیدا کردن بهترین کلمات، زمان بیشتری صرف کنید.
نوشته خود را با کلمات عامیانه و ساده خراب نکنید. ممکن است سخت باشد ما برای پیدا کردن بهترین کلمات وقت بگذارید. 
شاید کلماتی که شکسپیر استفاده کرده به او الهام شده باشد و یا خودش کلمات را این گونه صیقل داده که بدرخشند. به هر نحو او بهترین کلمات را پیدا کرده که به وسیله معاصران خود و نسل های آینده بارها و بارها نقل قول شده است. اما آنچه که شکسپیر نداشت، شما دارید. یک کتاب فرهنگ لغت جامع، موتور جستجوی گوگل و احتمالا کتابخانه ای بزرگ‌تر از کتابخانه‌ی شکسپیر. پس زمان بیشتری صرف پیدا کردن لغتی برای بهترین نحوه‌ی بیان نوشته‌ی خود کنید. 

عنصر طنز را فراموش نکنید. 
شهرت شکسپیر از اولین نوشته‌های اوست. داستانهای او داستان پادشاهان، جنگ‌ها و مرگ و پیروزی است. اما اگر او عنصر طنز را به این داستان‌ها اضافه نمی‌کرد، هیچوقت تا این حد به شهرت نمی‌رسید.
در حقیقت می‌توان گفت که شکسپیر هم تئاتر موزیکال و هم کمدی رومانتیک را اختراع کرده است. از همه‌جا از شوخ‌طبعی استفاده کرده است. او حتی به غم‌انگیزترین تراژدی هایش از جمله مکبث(Macbeth) و هملت نیز عنصر طنز را افزوده است. 
ممکن است شما بگویید که من یک کمدین نیستم. خوب است چون واقعا لازم نیست که کمدین باشید. از شوخی‌های کوچک شروع کنید٬ مبالغه کنید٬ شگفت‌زده کنید و از پارادوکس‌ استفاده کنید. نیاز نیست که مخاطبان شما قهقهه بزنند. یک لبخند کوچک کافیست و یادتان نرود که همیشه طنز آمیخته با واقعیت است که به دل می‌نشیند.

نوآوری داشته باشید.
در دوران شکسپیر نویسندگان بزرگی زندگی می‌کردند. اما نه تنها او از نوشته‌های آن‌ها کپی برداری نمی‌کرد بلکه هموراه با آن‌ها در رقابت بود. و این عنصر نوآوری در وی بود که باعث تمایزش از دیگر نویسندگان شد. او لغات و اصطلاحات جدیدی اختراع کرد. او به لغات قدیمی معانی جدید بخشید و با این نوآوری نامش را در فرهنگ و ادبیات جاودانه دارد

بهترین شرایط را برای خودتان ایجاد کنید
شکسپیر در ابتدا یک ستاره‌ی تئاتر بود. اما با تعطیلی چندین باره‌ی تئاتر در لندن او هم منبع درآمدش را از دست داد  و به شهر خود بازگشت و به نویسندگی مشغول شد و به شهرتی جهانی رسید. 
بنابراین شما باید یاد بگیرید که به عنوان یک نویسنده انعطاف‌پذیر باشید. اگر در راهتان با مانعی برخورد کردید، دنبال راهی جدید بگردید. 

بازنویسی کنید
همه اعتقاد دارند که معروف ترین نقل قول از شکسپیر عبارتی از داستان هملت است که می‌گوید:«بودن یا نبودن، مسئله این است.» اما آیا می‌دانستید که این عبارت معروف حداقل به سه روش مختلف نوشته شده است؟ حتی مدت‌ها پس از نوشتن و اجرای نمایش‌نامه شکسپیر بارها متن آن را تغییر داده است. 
همچنین متن امروزی شاه لیر بر اساس سه نسخه‌ی متفاوت ساخته شده است که شکسپیر تمامی جملات آن‌ها را بیش از یک بار تغییر داده است.
نوشته‌ی درجه یک نوشته‌ای است که بارها بازنویسی شده باشد. با اینکه اصلا کار آسانی نخواهد بود، اما حتی شخص با استعدادی مثل شکسپیر نیز این قانون را رعایت می‌کرد.
هیچ وقت یک نسخه‌ی بازنویسی نشده را برای یک ناشر نفرستید. مانند شکسپیر و معاصرانش که یک نوشته را بارها بازنویسی می‌کردند تا در نحایت نسخه‌ی نهایی را آماده کنند.

احساسات و زندگی‎‌ها را تغییر دهید
به نظر شما چگونه می‌توان با یک قطعه‌ی ادبی کوتاه، احساس و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد؟ به نظر شما نوشته باید چه مشخصاتی داشته باشد تا شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ باید واقعیت ها را شرح داد؟ به جزئیات پرداخت؟ 
یک نویسنده معروف دراین باره می‌گوید:« نوشتن برای درآمدزایی، کسب شهرت، یافتن زوج زندگی و یا دوستان جدید نیست. بلکه برای پرکردن خلاهای زندگی و بهتر کردن زندگی خوتان و افرادی است که نوشته‌ی شما را می‌خوانند.»
یک نویسنده‌ی دیگر می‌گوید:« من می‌نویسم تا آتشی در تاریکی ایجاد کنم.»
حالا تصمیم بگیرید که می‌خواهید برای بهتر کردن زندگی‌ها بنوسید و یا روشن کردن آتشی در تاریکی.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان