برند کژوآ، پیشگام در طراحی لباس به سبک آفریقایی

حتی اگر چندان در جریان اخبار دنیای مد نباشید به‌خوبی می‌دانید که اغلب طراحان لباس از شهرهایی مانند پاریس، میلان و نیویورک به دنیای مد قدم می‌گذارند

حتی اگر چندان در جریان اخبار دنیای مد نباشید به‌خوبی می‌دانید که اغلب طراحان لباس از شهرهایی مانند پاریس، میلان و نیویورک به دنیای مد قدم می‌گذارند. همه‌ی این کلان‌شهرها با زیربنا و صنعت تجارت قدرتمند با فراهم کردن امکاناتی مانند بودجه‌ی مد ووگ یا شورای طراحان مد آمریکا (CFDA)، جایزه‌ی بین‌المللی وول مارک و یا جایزه‌ی لوئی ووتان موئت هنسی (LVMH) از طراحان مد مستعد حمایت می‌کنند. حتی برندهای پرفروشی در استرالیا و کشورهای آسیایی همانند چین و ژاپن حضور دارند که نام و آوازه‌ی جهانی در دنیای مد کسب کرده‌اند؛ بنابراین تنها قاره‌ای که در میان جای خالی‌اش در دنیای مد حس می‌شود قاره‌ی آفریقاست، خلأیی که ساموئل منسا مؤسس برند کِژُوآ (KISUA) درصدد رفع آن است. با بنیتا همراه باشید تا با این برند تازه تأسیس و خوش آتیه بیش‌تر آشنا شوید:

Kisua

برندهای مشهور بسیاری از اسکار دلارنتا گرفته تا دیور و پرادا همواره از فرهنگ و پوشش آفریقایی الهام گرفته‌اند. طرح و رنگ پرطراوت پارچه‌ها و چین‌های حجیم که در فرهنگ این قاره ریشه‌ دارند بااینکه تأثیر جهانی در صنعت مد دارند آن‌گونه که باید در اقتصاد آفریقا تأثیر نداشته‌اند. پارچه‌ی مورد استفاده در این لباس‌ها از قاره‌های دیگر تأمین می‌شود و ستایش و تمجیدی که از این طرح ها می‌شود نصیب طراحان برندهایی می‌شود که در صنعت مد از این فرهنگ کهن الهام گرفته‌اند.

منسا که از دانشگاه آکسفورد مدرک اقتصاد دارد باور داشت آفریقا نه‌تنها نیروی انسانی و منابع موردنیاز برای ایجاد یک تجارت موفق را دارد بلکه معدن باارزش استعداد نیز هست. باور او به‌قدری راسخ بود که از شغل مدیریتی خود در یک شرکت سرمایه‌گذاری کناره‌گیری کرد تا برند کژوآ را به‌عنوان برندی که از منابع و کارکنان محلی بهره می‌گیرد تأسیس کند و کار خود را از میز آشپزخانه‌اش آغاز کرد. او از طراحان سرتاسر قاره که از الگوی لباس‌های آفریقایی برای طراحی کالکشن لباس‌های مدرن و بین‌المللی الهام می‌گرفتند از طریق بودجه‌ی طراحی برند کژوآ دعوت به عمل آورد.

از زمان آغاز به کار این برند در سال 2013 مراکز پخش آن در اروپا و آمریکا ایجادشده‌اند و در شراکت با شرکت تجارت اینترنتی یوآکس (YOOX) محصولات این برند توسط افراد مشهوری همچون بیانسه مورد استفاده قرارگرفته است. دستاوردهای این برند نوپای آفریقایی در طی فقط چند سال چنان تحسین‌برانگیز بوده که پیش‌بینی می شود با رهبری منسا در سال‌های آینده به یکی از بهترین‌های صنعت مد و جلودار صنعت مد آفریقا تبدیل خواهد شد.

در ادامه از منسا در مورد صنعت مد آفریقا، چگونگی تأسیس کژوآ و اینکه چند سال آینده را برای این برند چگونه پیش‌بینی می‌کند سؤال کردیم.

ایده‌ی برند کژوآ چگونه به ذهنتان رسید؟

به خاطر سفرهای کاری زیادی که به قاره‌ی آفریقا داشتم همیشه از لباس‌های محلی آفریقایی برای دوستان و خانواده‌ام سوغاتی می‌خریدم. پس از مدتی همه به من سفارش لباس‌های خاصی را می‌دادند که از شهرهای مختلف آفریقا برایشان بیاورم. همان‌جا به ذهنم خطور کرد که لباس‌های مدرن با طراحی آفریقایی خواستاران بسیار دارد اما مراکز توزیع و فروش بسیار اندک‌اند. پس از انجام تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های لازم در نوامبر سال 2013 برند کژوآ تأسیس شد.

زیبایی طراحی‌های این برند را درمجموع چگونه توصیف می‌کنید؟

زبان طراحی خوب در همه جای دنیا زبانی مشترک است و هدف کژوآ نمایندگی صدای آفریقا در این گفتمان جهانی است. کژوآ عناصر سنتی آفریقا را با دیدگاه مدرن در طراحی تلفیق می‌کند تا مشتریان هوشمند سرتاسر جهان را که به دنبال کیفیت بالا و مد روز در قاره‌ی آفریقا هستند را راضی کند.

آیا همه‌ی منابع شما از آفریقا تأمین می‌شود؟ اگر این‌طور است، این کار چه اهمیتی دارد؟

بله نه‌تنها منابع بلکه بیش‌تر بخش تولید نیز به این قاره منتقل‌شده است. کارآفرینی، توانمندسازی زنان و تولید محصولی معتبر از ارزش‌های مجموعه‌ی ماست. این ارزش‌ها و مشتریانی مانند بیانسه و استل هستند که نام برند ما را به گوش مردم سراسر جهان می‌رسانند.

Kisua

چگونه طراحانی را که با شما همکاری می‌کنند انتخاب می‌کنید؟

بسیاری از طراحان مستقیماً از طریق وب‌سایت کژوآ برای همکاری با ما اعلام آمادگی می‌کنند و همچنین خود شرکت همواره به دنبال جذب ایده‌های جدید و باکیفیت است. در آخرین کالکشن ما، اولویتمان همکاری با طراحانی بوده که در درجهی اول سبک خاص خودشان را در طراحی دارند و همچنین با فلسفه‌ی برند ما یعنی طراحی لباسی امروزی و به سبک آفریقایی هماهنگ هستند.

از بودجه‌ی طراحی کژوآ برایمان بگویید.

این بودجه برای حمایت و تشویق طراحانی که با برند ما همکاری می‌کنند تخصیص یافته است و قسمتی از عواید فروش نتیجه‌ی همکاری ما با طراحان مستقیماً به خودشان پرداخت می‌شود.

kisua

صنعت مد آفریقا را چگونه توصیف می‌کنید؟

آفریقا به‌زودی به یکی از پرچمداران این صنعت تبدیل خواهد شد. این قاره دریچه‌ی جدیدی به روی صنعت مد در زمینه‌ی استایل گشوده است و خلاقیت رو به رشد طراحان جدید ثروت منابع و استعداد این قاره را به جهان معرفی خواهد کرد. برندهای بین‌المللی همچون والنتینو، بوربری و لوئی ووتان با طراحی لباس‌های الهام گرفته‌شده از سبک پوشش آفریقایی دنیا را متوجه سلیقه‌ی خاص آفریقایی‌ها در انتخاب پوشش خود کرده‌اند. این‌که از سنت‌های دیرینه‌ی یک ملت برای خلق محصولات مدرن استفاده می‌شود بسیار زیباست، فرقی نمی‌کند پیراهن هیمبا از نامیبیا باشد، پتوهای کوزا از آفریقای جنوبی باشد یا تن‌پوش کنته از غنا. مناظر آفریقا الهام‌بخش رنگ‌ها، شکل‌ها و طرح‌های زیادی است. مشکل آفریقا ناتوانایی در معرفی صحیح این فرهنگ غنی به دنیا و ایجاد تجارتی جهانی برای به اشتراک گذاشتن آن است که نیازمند هزینه کردن در بخش فنّاوری، امکانات تولید مدرن، زیربنای تدارکاتی و مهارت است. این دقیقاً همان کاری است که ما در کژوآ انجام می‌دهیم و سازمان‌های قدرتمند فروش اینترنتی پوشاک لوکس مانند یوآکس به همین دلیل راغب به همکاری با ما هستند. ما در 8 کالکشن خود که با یوآکس همکاری داشتیم موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌ایم و به گسترش روابط خود با این شرکت خوش‌بین هستیم.

در 5 سال آینده پیشرفت برند کژوآ را چگونه می‌بینید؟

کژوا تنها برند در صنایع مد آفریقاست که با سه قاره‌ی دیگر جهان یعنی آفریقا، آمریکا و اروپا همکاری می‌کند. ما در انگلستان، ایالات‌متحده و آفریقای جنوبی مراکز پخش نیز داریم. به ریشه‌ی آفریقایی خود افتخار می‌کنیم و از اینکه می‌توانیم آن را با مصرف‌کنندگان سراسر جهان با اشتراک بگذاریم بسیار خرسندیم. اما هنوز در آفریقا، آمریکا و اروپا جای رشد بسیار داریم.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر