ماهان شبکه ایرانیان

لیست بهترین انیمه‌های ترسناک ـ قسمت دوم

• دختر جهنمی ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ HELL GIRLبا محوریت ایده انتقام، بی‌عدالتی و ماهیت احساسات انسانی، «دختر جهنمی» درباره یک وب‌سایت محرمانه است که مردم فقط در نیمه‌شب به آن دسترسی دارند

• دختر جهنمی 2004 تا 2009 HELL GIRLبا محوریت ایده انتقام، بی‌عدالتی و ماهیت احساسات انسانی، «دختر جهنمی» درباره یک وب‌سایت محرمانه است که مردم فقط در نیمه‌شب به آن دسترسی دارند. اسم آن “خط تلفن مستقیم به جهنم ” The Hotline to Hell است، تنها یک جمله در بک‌گراند سیاه آن نوشته‌شده: “من انتقام شما را خواهم گرفت “. در آنجا شما می‌توانید نام یک فرد را بنویسید و وارد یک قرارداد شوید که آن شخص را بلافاصله به جهنم خواهد فرستاد؛ اما با این کار موافقت می‌کنید که شما هم بعد از مرگ به جهنم بروید.
هر اپیزود شامل یک داستان کوتاه کامل می‌شود و درباره فردی است که با آشنایی و تجربیاتی که از طریق “خط تلفن مستقیم به جهنم ” کسب می‌کند، مورد عذاب قرار می‌گیرد. این سریال همیشه شامل خشونت و وحشت بصری نیست اما محتوای آزار دهنده‌ای دارد و ماهیت پیچیده بشر را به نمایش می‌گزارد. در این داستان‌ها هیچ‌کس به شکل مطلق شیطانی یا بی‌گناه نیست.
• دفترچه مرگ 2006 تا 2007 DEATH NOTEاین یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های ژانر هارور (و تمام انیمه‌ها در هر ژانری) است. «دفترچه مرگ» به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است. محبوبیت عظیم آن در سراسر جهان از جمعیت اوتاکوها پیشی گرفته و تبدیل به یک آیکون فرهنگ عامه شده است (اوتاکو به افرادی می‌گویند که طرفدار پر و پا قرص انیمه هستند).
داستان درباره پسر دانش آموز 17 ساله باهوشی است که دفتری با قدرت‌های مافوق طبیعی پیدا می‌کند که متعلق به یک شینی گامی (خدای مرگ) به نام ریوک است. این دفترچه به دارنده‌ی آن این توانایی را می‌دهد که هرکسی را تنها با دانستن اسم و شناختن چهره‌اش بکشد. در صفحهٔ اول دفتر توضیح داده‌ شده که اگر نام شخصی در دفتر نوشته شود و نویسنده در همان‌ حال چهرهٔ شخص را در ذهنش مجسم کند، آن شخص پس از 40 ثانیه بر اثر حمله قلبی خواهد مرد. لایت از این قدرت استفاده می‌کند تا نقش خدا را بازی کند و زمین را از شر پاک کند.
کاراکتر پردازی این انیمه به تنهایی کافی ست که بخواهید آن را ببینید. لایت و اِل دوتا از جذاب‌ترین کاراکترهای هستند که تابه‌حال دیده‌اید. آن‌ها هردو نابغه‌اند و هرکدام دارای صفاتی هستند که باعث می‌شود با هرکدام یا یکی از آن‌ها همزاد پنداری کنید. روشی که آن دو باهم موش و گربه بازی می‌کنند بسیار مسحور کننده و قابل ستایش است. برخلاف بیشتر ضدقهرمان‌ها، هیچ‌چیز دوست داشتنی‌ای درباره لایت وجود ندارد. او تا ریشه شیطانی است، مهم نیست که خودش چقدر فکر می‌کند که دارد دنیا را نجات می‌دهد.
دلایل زیادی وجود دارد که چرا «دفترچه مرگ» به این میزان قابل توجه است؛ از سبک و تکنیک هنری گرفته تا داینامیکِ کاراکترها. به معنای واقعی کلمه برای هر طرفدار انیمه ای چیزی در این سریال وجود دارد که شامل وحشت هم می‌شود.
• هلسینگ 2001 HELLSINGدر این دوره که ژانر خون‌آشامی خسته‌کننده و کاملاً لوث شده است. همیشه می‌توانیم به دهه نود برگردیم (با اینکه سری اول این انیمه در 2001 پخش شد ولی در پایان دهه نود ساخته شده و مانگای آن نیز در همان دهه نوشته‌شده) و «هلسینگ» را به خاطر بیاورم؛ مجموعه‌ای که در واقع توانست ژانر خون‌آشام را با احترامی که شایسته‌اش است نشان دهد.
سازمان سری به نام هلسینگ، توسط آبراهام ون هلسینگ پایه‌گذاری شده تا از ملکه و انگلستان در برابر موجودات فرا طبیعی شیطانی چون خون‌آشام‌ها و هیولاها محافظت کند. جلودار این سازمان آلوکارد کسی است که با همه چیزهای خون‌آشامی مقابله می‌کند، بیشتر به این دلیل که خود نیز یکی از آن‌هاست. وقتی سِراس ویکتوریا در اثر جراحتی مهلک رو به مرگ بود، آلوکارد با تبدیل کردن او به خون‌آشام او را نجات می‌دهد. از آنجا به بعد آن‌ها پیوندی مرید و مرادی پیدا می‌کنند. هرچند رابطه آن‌ها پیچیده است، اما آن‌ها همیشه نسبت به هم اعتماد و شکیبایی دارند.
متأسفانه «هلسینگ» تنها در 13 اپیزود ساخته شد و میل مخاطبینش را برای دیدن خون بیشتر و البته آلوکارد بیشتر بی‌پاسخ گذاشت؛ اما این مجموعه چنان کار فوق‌العاده‌ای در زمینه هارور و اکشن انجام داد که یکی از بهترین انیمه‌های تمام دوران لقب گرفت.
• پارانویا اِیجنت 2004 PARANOIA AGENTوقتی شبکه “اَدالت سوئیم ” تصمیم به پخش انیمه در تلویزیون کرد بسیار موفق عمل کرد. انیمه‌های زیادی چون «کنشین» Rurouni Kenshin، «سیلُر مون» Sailor Moon و «Yu Yu Hakusho» از انیمه‌های موفقی بودند که توانستند طرفداران را سرگرم کنند. در حالی که این مجموعه‌ها، سریال‌های اکشن و سرگرم کننده‌ای بودند، «پارانویا اِیجِنت» چیزی کاملاً متفاوت در این رده بود. این یک انیمه شاد و سبک و سرخوش نبود؛ بلکه یک هارورِ روان‌شناختی منجمد کننده بود.
در موساشینو شهر توکیو یک عارضه اجتماعی به واسطه حمله‌های سریالی شخصی به نام “لیل اِسلاگِر “ Lil Slugger در حال رخ دادن است؛ پسری که در اطراف اسکیت می‌کند و با یک چوب بیس‌بال سر مردم را له می‌کند. این انیمه بر روی چندین نفر مختلف و نقش آن‌ها در این رویداد مخوف متمرکز است؛ از جمله قربانیان و کارآگاهانی که برای دستگیری او اختصاص یافته‌اند.
«پارانویا ایجِنت» همواره با فیلموگرافی دیوید لینچ مقایسه شده است. در خیلی از زمان‌ها این سریال لحظات هذیان گونه‌ای شبیه توهمات ایجاد شده توسط مصرف مخدر دارد که این لحظات با ترکیبی از موجودات عجیب و رنگ‌های جذاب کامل شده. در زمان‌های دیگر این کاراکترها هستند که هذیان زده هستند و دچار اختلال استرس پس از سانحه می‌شوند. تِمِ داستان به بررسی ماهیت ترس می‌پردازد و اینکه هیولاهای ترسناک فرا طبیعی محصولات ترس انسانیهستند.
• یامیشیبای: داستان‌های ارواح ژاپنی 2013 تا 2017 YAMISHIBAI: JAPANESE GHOST STORIESکامیشیبای Kamishibai سبکی از تئاتر خیابانی و داستان‌گویی است که در دوره پس از جنگ بسیار محبوب بود. کامیشیبای توسط یک راوی که صفحاتی نقاشی شده در یک صحنه نمایش مینیاتوری داشت روایت می‌شد. او داستان‌ها را با جابه‌جا کردن و تغییر دادن تصاویر روایت می‌کرد. با به روی کار آمدن تلویزیون، کامیشیبای بشدت رو به زوال رفت و به دلیل شکل‌های جدیدی از سرگرمی در عصر مدرن به شکل گسترده‌ای ناپدید شد. با این حال تأثیر و نفوذ آن را می‌توان در انیمه‌ها و مانگاها دید؛ این به‌خصوص شامل «یامیشیبای: داستان‌های ارواح ژاپنی» نیز می‌شود.

«یامیشیبای: داستان‌های ارواح ژاپنی» یک سریال انیمه ای در فرمت داستان‌گویی کامیشیبای است. هر اپیزود حدود 4 دقیقه طول می‌کشد که تمام کردن این سریال را درزمانی کم بسیار راحت می‌کند. هر فریم به زیبایی تصویرپردازی شده، به شکلی که انگار با آبرنگ بر روی یک طومار طراحی‌شده؛ اما در پشت این زیبایی داستان‌های بشدت آزاردهنده‌ای تعریف می‌شوند.

هر اپیزود بر اساس یک افسانه محلی بناشده؛ داستان‌هایی که برای ترساندن کودکان یا بزرگ‌سالان برای درست رفتار کردن یا انجام ندان رفتاری خاص گفته می‌شد. روایتِ تسخیرکننده آن حس “نشستن دور آتش در شب و تعریف داستان‌های ترسناک” را به مخاطب می‌دهد و همه کاراکترها را چون عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ترسناک کنترل می‌کند. پایان مبهم داستان‌ها، راه را برای تفسیرهای مختلف باز می‌گزارد و اجازه می‌دهد مخاطبان از تخیل و دانش خود درزمینهٔ فرهنگ‌عامه ژاپنی استفاده کنند و خود از ماجرا سر درآورند. تعلیق داستان‌ها خود به‌تنهایی می‌تواند این انیمه را به انتخابی مناسب برای تماشای آن در یک شب طوفانی تبدیل کند.

قسمت اول این مقاله را اینجا بخوانید: لیست بهترین انیمه‌های ترسناک ـ قسمت اول

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان