شش باور غلط درباره افزایش قد

این روزها داشتن قد بلند یکی از معیارهای زیبایی شده، شاید به همین دلیل است که خیلی ها برای چند سانتی متر بلند تر شدن حاضرند کفش هایی با پاشنه ی ده سانتی بپوشند، از انواع ماساژورهای کف پا استفاده کنند و حتی گاهی استخوان پای شان را با جراحی بشکنند و چند ماه خانه نشین شوند

شش باور غلط درباره افزایش قد
این روزها داشتن قد بلند یکی از معیارهای زیبایی شده، شاید به همین دلیل است که خیلی ها برای چند سانتی متر بلند تر شدن حاضرند کفش هایی با پاشنه ی ده سانتی بپوشند، از انواع ماساژورهای کف پا استفاده کنند و حتی گاهی استخوان پای شان را با جراحی بشکنند و چند ماه خانه نشین شوند.
باورهای نادرست زیادی درباره ی بلند شدن قد در بین مردم رواج دارد، شما در این مقاله با شش مورد از این باورهای غلط آشنا می شوید.

1- کوتاهی قد ارثی است
 

قد بلندی و قد کوتاهی بیشتر یک پدیده ی ژنتیکی و ارثی است، اما این دلیل نمی شود هر کسی که والدین قد کوتاهی دارد محکوم به کوتاه ماندن شود. قد متوسط یک فرد به صورت ژنتیکی به قد متوسط پدر و مادر خودش می رود و انتظار نمی رود پدر و مادری که قد150سانتی متری دارند، فرزندی با قد 170سانتی متر داشته باشند. اما با ورزش و تغذیه مناسب در سنین مناسب می توان کودکان را تا ده سانتی متر بلندتر از آن چه هستند، افزایش داد. اگر در سنین قبل از بلوغ، قد کودک از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی کوتاه تر باشد، باید به بررسی علل کوتاهی قد پرداخت؛ یعنی باید بعضی از هورمون ها و بیماری ها را در آن فرد بررسی کرد.
اگر میزان هورمون های غده ی تیرویید و هورمون های جنسی دچار اختلال است باید درمان های لازم آغاز شده تا به کوتاهی قد فرد در بزرگسالی منجر نشود، ولی اگر قد فردی متناسب با قد متوسط والدین اش است و باز هم اصرار به قد بلند شدن دارد، ممکن است فرد دچار نوعی استرس و فشار روحی باشد.
 
در این شرایط، بهتر است قبل از انجام جراحی افزایش قد با هر روش دیگر، یک مشاوره روانشناسی روی فرد انجام گیرد.

2- ورزش کردن فایده ندارد
 

اگر همه چیز از نظر هورمونی و خانوادگی طبیعی باشد، با یک ورزش و رژیم غذایی مناسب قبل از بلوغ می توان به نوجوان کمک کرد که حتی تا ده سانتی متر بلندتر شود. در این روش بدون هیچ عارضه یی قد او بلند شده و به آرزویش هم می رسد. بلوغ دختران در سنین چهارده، پانزده سالگی و در پسرها در شانزده تا هفده سالگی رخ می دهد. ورزش در سنین ده تا شانزده سالگی می تواند به نوجوانان کمک کند تا قبل از بلوغ، رشد قدی خودشان را انجام دهند. تغذیه ی مناسب سرشار از کلسیم، ورزش های بسکتبال، فوتبال و تنیس برای قد بلندتر شدن بسیار مناسب هستند. همچنین دویدن و پریدن به افزایش قد کمک می کند.

3- هورمون درمانی، قدبلندی را تضمین می کند!
 

این کار خطر دارد. ممکن است مصر ف داروهای هورمونی قبل از بلوغ فقط باعث قد بلندتر شدن او نشده و عوارض بسیاری هم در پی داشته باشد. برای مثال، گاهی باعث اختلال هورمون های دیگر بدن می شود که نتیجه اش کلفت شدن سایر اجزای بدن مثل مچ دست، قاعده ی بینی و زشتی صورت است و کودک و نوجوانی که دوست داشته قدش بلند شود به جای آن قیافه خشن و زمخت پیدا کند. بنابراین توصیه می شود اصلاً در سنین قبل از بلوغ، داروهای هورمونی مصرف نشود.

4- جراحی قد، یک راه مطمئن
 

نه! جراحی قد فقط به افرادی که دچار نقص عضو یا معلولیت هستند، توصیه می شود (مانند مبتلایان به فلج اطفال و تومورها یا شکستگی هایی که باعث اختلال در رشد استخوان های فرد شده است و مثلاً یک پا از پای دیگر کوتاه تر می شود). در جراحی قد، استخوان سالم باید شکسته شود و عصب، عضله و تاندون باید خودشان را با آن استخوان بلند وفق دهند. گاهی در یک عمل جراحی ممکن است یک پا چند سانتی متر از پای دیگر بلند تر شود یا عضله یا تاندون پا کشش لازم برای بلند شدن را نداشته باشند. در این صورت دو پای سالم به دو پای معلول و نامتناسب تبدیل می شوند. مشکل دیگر این که عضله باید کشیده شود تا با استخوان درازتر خودش را تطابق دهد، بنابراین دیگر قدرت سابق را نخواهد داشت و با بلند کردن قد، قدرت عضلانی کاهش می یابد. ضمن این که گاهی در این جراحی ها هماهنگی و تناسب بین بالاتنه و پایین تنه به هم می خورد. اگر بالاتنه ی فرد کوتاه باشد، هر قدر پاها با این جراحی ها بلندتر شود، نتیجه ی زیبایی به دست نمی آید و شخص شکل شترمرغ پیدا می کند! بالاتنه ی کوتاه و پاهای دراز و ضعف عضلات، در ورزش و پیاده روی خیلی خسته کننده خواهد شد.

5- بستکتبالیست ها مجاز به جراحی هستند
 

این طور نیست! با این جراحی ها اگر چه ممکن است قد آن ورزشکار بلندتر شود و در بسکتبال به تور دسترسی بیشتری پیدا کند. ولی قدرت عضلانی پاهایش کاهش یافته و نمی تواند خوب و راحت جهش داشته باشد و قدرت ورزشی اش کافی نخواهد بود. فراموش نکنید این جراحی ها بی عارضه نیستند. گاهی این جراحی ها باعث عفونت استخوان می شوند که سال ها فرد را درگیر می کند؛ قدرت عضلات کاهش می یابد و حتی بی هوشی های این جراحی های چند باره خطرناک است. داروهای بی هوشی نیز روی کبد اثر بدی دارند و ظاهر دستگاه هم روی پا خیلی زشت است. روزانه کشیدن استخوان، درد زیادی دارد که گاهی بعضی بیماران را از ادامه ی درمان منصرف می کند. برای دوباره راه رفتن پس از عمل باید حدود یک سال صبر کرد و در این مدت باید با چوب دستی راه رفت و تازه، فعالیت ورزشی را باید از دو سال بعد از این جراحی در پیش گرفت.

6- قد بلند با طب سوزنی
 

دستگاه های لرزاننده ی کف پا و طب سوزنی توانایی بلند کردن قد افراد را ندارند و هیچ کدام از این روش ها در افزایش قامت مؤثر نیستند.
منبع: 7 روز زندگی 107
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان