ماهان شبکه ایرانیان

اصول درمان در سرطان‌های سر و گردن

معمولا ما با بیمارانی که تحت درمان رادیوتراپی سر و گردن هستند راجع به یکسری مسایل از جمله رژیم غذایی‌شان و اینکه امکان دارد دچار تغییر حس چشایی به صورت احساس مزه تلخ در دهان شوند، صحبت می‌کنیم

اصول درمان در سرطان‌های سر و گردن
معمولا ما با بیمارانی که تحت درمان رادیوتراپی سر و گردن هستند راجع به یکسری مسایل از جمله رژیم غذایی‌شان و اینکه امکان دارد دچار تغییر حس چشایی به صورت احساس مزه تلخ در دهان شوند، صحبت می‌کنیم.
اول اینکه اطمینان داشته باشید پس از پایان درمان در بیشتر اوقات حالت شما برگشت‌پذیر است حتی گاهی علاوه بر مشکل حس چشایی، در بعضی بیماران در طول درمان گلو به طور موقت امکان از دست دادن صدا نیز وجود دارد که پس از اتمام دوره درمان برطرف خواهد شد. بعضی از شما بیماران، حدودا در نیمه‌های درمان دچار درد دهان و گلو می‌شوید که در صورت بروز هر نوع زخم یا درد نیم ساعت قبل از غذا و یا موقع خوابیدن بهتر است با محلول دیفن هیدرامین دهان را شستشو داده و غرغره کنید و بیرون بریزید. دقت کنید در این‌گونه موارد استفاده از غذاهای محرک مثل فلفل، انواع سس‌ها و ادویه‌جات ممنوع است و از مواد غذایی سفت و خشک مثل نان و بیسکوییت یا چیپس استفاده نکنید. بهتر است در این مدت غذاها را به صورت مایعات و پوره‌جات استفاده کنید که بهتر تحمل می‌شوند.
مطلب دیگری که با بیماران در میان می‌گذاریم در مورد درمان ناحیه سر است. امکان دارد در ناحیه تحت درمان دچار ریزش مو شوید. توصیه می‌کنیم پوست سر را از نور خورشید یا هوای سرد محافظت کنید. سه تا چهار هفته بعد از پایان درمان موهایتان دوباره رشد خواهد کرد. معمولا بعد از درمان در ناحیه سر و گردن (یک تا چهار ساعت بعد از درمان)، احساس خستگی خواهید کرد و باید از انجام کارهای سریع و پرشتاب اجتناب کنید تا حالت خستگی ظاهر شده شما تشدید نشود. اگر قبل از درمان عادت نداشتید رسیدگی خاصی را به بهداشت دهان و دندان کنید، حواستان باشد باید حتما از این به بعد به آن اهمیت دهید. بعد از صرف هر وعده غذا، دندان‌های خود را با مسواک نرم پنج دقیقه بشویید و خمیردندان را با فلوراید بالا استفاده کنید. در هنگام خواب از بخور استفاده کنید تا از خشکی دهان جلوگیری کنید و با آرامش به خواب بروید. باز هم تاکید می‌کنم برای شما غذاهای سرد مثل ماهی، مرغ و پنیر به گوشت ترجیح داده می‌شود. از شیر، ماست ساده، پنیر، تخم مرغ، سبزیجات پخته، بستنی و سوپ صاف شده با نمک بسیار کم استفاده کنید و از مصرف گوشت یا ماهی دودی شده و خشکباری چون پسته یا پرتقال و آناناس و گوجه‌فرنگی که محرک هستند و التهاب و درد گلویتان را می‌افزایند، بپرهیزید.

پی نوشت ها :
 

*متخصص انکولوژی رادیوتراپی

منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان