نقد و بررسی فیلم Atomic (بلوند اتمی)

خلاصه داستان : گوهر درخشان سرویس مخفی اطلاعاتی اعلیحضرت، مامور لورن بروتون (ترون) بخش هایی مساوی از مهارت جاسوسی و توحش می باشد و در حین حال تمایل دارد که مهارت های خود را افزایش دهد تا در ماموریت های خود زنده بماند

0

کارگردان : David Leitch

نویسندگان : Kurt Johnstad, Antony Johnston

بازیگران : Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman

خلاصه داستان : گوهر درخشان سرویس مخفی اطلاعاتی اعلیحضرت، مامور لورن بروتون (ترون) بخش هایی مساوی از مهارت جاسوسی و توحش می باشد و در حین حال تمایل دارد که مهارت های خود را افزایش دهد تا در ماموریت های خود زنده بماند. او تنهایی به برلین فرستاده می شود تا یک پرونده ی بی ارزش را در بیرون از شهر تحویل دهد، او با رییس ایستگاه مخفی دیوید پرسیوال همکاری می کند تا راه خود را در طی مرگبارترین بازی جاسوسان باز کند.

Atomic Blonde

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

Atomic Blonde

«بلوند اتمی» ترکیبی فانتزی از داستان سرایی رمانهای جاسوسی - جنگی «لو کره» و «دیتون» در جنگ سرد با تمی محرک تر که در «جان ویک» دیده ایم است. در نتیجه، در حالی که گاه کمی بیش از حد به لحاظ بصری دچار هرج و مرج میشود، با این حال فرح بخش است. «بلوند اتمی» تحت تاثیر یک «چارلیز ترون» متعهد، نوعی از قهرمان اکشن زن فیلم «کیک اس» را ارائه میدهد با این تفاوت که غیرابرقهرمان این ژانر میتواند بیشتر از آن بهره ببرد. و با این حال که برخی از سورپرایزهای فیلم به راحتی قابل پیش بینی هستند (به ویژه هنگامی که قانونحفظ شخصیت اصلی در آن اعمال می شود) «بلوند اتمی» هنوز هم می تواند تکههایی در فیلم بگنجاند که حتی یک مخاطب کهنه کار فیلمهای اکشن جاسوسی نیز نمی تواند آنها را پیش بینی کند.

Atomic Blondeفیلم زمانی آغاز می شود که دیوار برلین در حال سقوط است و شهروندانی که در سردرگمی امکان پیوستن به برادرانشان سعی در تخریب و گذشتن از دیوار را دارند. سال 1989 است و نماد جدایی و ستم چند ده ساله در نظم جدید درحال فروپاشی است. در همین حال، جاسوسان در هر دو طرف آماده هستند تا وارد این دنیای جدید شوند. جبهههای شرق و غرب برای تصاحب «مک گوفین»، ساعتی که حاوی پایگاه داده ای از تمام عوامل مخفی فعال است، دندان تیز کرده اند. و پس از آن که ساعت، توسط یک مقام رسمی «ساتسی» به یک نماینده بریتانیایی قاچاق می شود، توسط یک روسی سرکش دزدیده می شود که حاضر است تنها آن را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشد.

«ام.آی.سیکس» یکی از بهترین ماموران خود «لورین بروتن» (چارلیز ترون) را به برلین می فرستد تا ضمن این که فهرست را پس بگیرد در درجه دوم جاسوس دوجانبهای را که سالهاست لو رفته را نیز شناسایی کرده و از بین ببرد. او با رئیس جنجالی دفتر بریتانیا در برلین، «دیوید پرسیوال» (جیمز مک واو)، که برای خود داستانی جداگانه دارد، مرتبط است. «لورن» در حالی که تقریبا در بدو ورود به آلمان لو می رود و در جریان درگیریهای به شدت خشن تقریبا به آخر خط نزدیک می شود ، تنها می تواند بر توصیه حکیمانهای که از طرف رئیس «ام.آی.سیکس» به او داده شده است اعتماد کند: به هیچ کس اعتماد نکن!

Atomic Blonde«لیچ»، که در فیلم «جان ویک» در کنار «چاد استالسکی» کمک کارگردان بود، از همکار خود جدا شد تا بتواند به تنهایی سکان هدایت فیلم «بلوند اتمی» را در دست بگیرد، در حالی که «استالسکی» مشغول ساخت «جان ویک2» بود. به لحاظ سبک، «بلوند اتمی» همان صحنه های پرتنش و سکانسهای سریع «جان ویک» را تداعی میکند. فیلم هیچ چیز جدیدی انجام نمی دهد - ما قبلا همه این حرکتها را دیدهایم- چه در سری فیلمهای جیمز باند، جیسون بورن و یا مجموعه دیگری- اما «لیچ» فیلم را با اعتماد به نفس هدایت می کند و فیلم راهمواره در حال حرکت می گذارد. او همچنین یک زیبایی شناختی را به کار می گیرد که برلینی که به نظر سرد و بی روح می رسد وگویی که انگار زمان دران یخ زده است را بیرون می کشد . (فیلم نامه ای که «کرت جانستاد» نوشته بر اساس یک سری رمان گرافیکی به نام «سردترین شهر» که توسط «آنتونی جانستون» نوشته و توسط «سام هارت» تصویرپردازی شد، است). آبی، رنگ اشباع به کار رفته در فیلم است و موسیقی استاندارد دهه هشتاد اروپا فضای فیلم را پر کرده است. اگر فکر کردید میتوانید با «بلوند اتمی» بدون شنیدن آهنگ «99لوف بالنز» مواجه شوید، دراشتباهید.

Atomic Blondeطرفداران تریلرهای جاسوسی خوشحال خواهند شد چرا که تقریبا هر کلیشه ای که انتظارش می رود را در فیلم خواهند دید. با وجود آن که تمام فیلم اشنا به نظر می رسد هنوز هم قسمت های غیرمنتظره ای در آن وجود دارد. بیشتر داستان به طور فلش بک ارائه شده است، که همان طور که اجازه تفسیرهای جانبی را به مخاطب می دهد به تعداد مظنونین داستان نیز می افزاید. همانطور که «لورین» داستان اش را می گوید، ما نیز در رابطه با سه مرد قدرتمندی که به او گوش میدهند کنجکاو میشویم: رئیس ام.آی.سیکس معروف به «سی» (نه «ام») (جیمز فالکنر)، معاون او، «اریک گرای» (توبی جونز) و رئیس سی.آی.ای «امت کوزفت» (جان گودمن). نکتهای محض احتیاط: سینما را خیلی زود ترک نکنید – انتهای فیلم چیزی بیشتر از فقط کشیده شدن پرده ها برایتان دارد.

Atomic Blonde«چارلیز ترون» گام بعدی را در همان مسیری که او در «مد مکس: جاده خشم» پیموده بود ، میگذارد، چاقویی قرمز به همراه دارد، بدن به شدت نازک و زخمی شده خود را در یک حمام یخ به نمایش می گذارد، و یا با لگد زدن، مشت زدن و شلیک کردن راه خود را از میان ارتش کوچک ملتزمین شرور باز میکند. «لورین بروتن» خود را به بالاترین سطح در جایگاه خود میرساند، جایی که در حال حاضر توسط نقشهایی چون «ریپلی» با بازی «سیگورنی ویور» و «سارا کانر» با بازی «لیندا هامیلتون»، اشغال شده است. در صحنه های نبرد مانند «جان ویک» هم میزند و هم میخورد ولی کمی با صلابت تر از ستاره ی سابق «ماتریکس» ایفای نقش می کند. «جیمز مک آوی»، که این فیلم را بلافاصله پس از پایان فیلم «شکاف» ساخته است، به نظر نمی رسد که شخصیت قبلی اش را پشت سر گذاشته باشد. «دیوید پرسیوال» او جذاب، ماکیاولی، و کاملا غیر قابل اعتماد - شخصیت فوقالعادهای برای فیلم های کاملا جاسوسی است. نقش «سوفیا بوتللا»، به عنوان یک جاسوس تازه کار و معشوقه لزبین «لورین»، به نظر کاملا غیر ضروری می رسد. (به همان شیوه ای که دختران «باند» عمدتا غیر ضروری هستند).

«بلوند اتمی» یک سرگرمی تابستانی فوقالعاده است که در آن آنچه به شما وعده داده است را در حدود دو ساعت برایتان به نمایش میگذارد. این اثر شلوغ، پر انرژی و هیجان انگیز اگر چه ممکن است به دلیل عدم اصالت، امتیاز از دست بدهد، اما آنها را به دلیل تعهد و فداکاری «ترون» و سبک «لیچ» دوباره به دست میآورد. در پایان اثری که برای نمایش در تابستان کمی نامتعارف جلوه میکند، «بلوند اتمی» همه چیز را با یک انفجار به پایان میرساند. مطمئنا بهترین، مهمترین و شاخصترین عنوان فصل نیست، اما سرگرمیهای خوش منظری را ارائه میدهد که به نظر می رسد دقیقا همان چیزی است که قرار است فیلم های تابستانی انجام دهند اما اغلب اوقات شکست می خورند.

مترجم: علی کثیری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر