ماهان شبکه ایرانیان

میزان توصیه شده‌ی آب مصرفی روزانه

مصرف آب روزانه توصیه شده برای هر فرد تفاوت می‌کند. به عبارت دیگر، میزان آن متفاوت بوده و بستگی به سن، آب و هوای حاکم بر آن منطقه، سطح فعالیت، و وضعیت فعلی سلامت فرد دارد


مصرف آب روزانه توصیه شده برای هر فرد تفاوت می‌کند. به عبارت دیگر، میزان آن متفاوت بوده و بستگی به سن، آب و هوای حاکم بر آن منطقه، سطح فعالیت، و وضعیت فعلی سلامت فرد دارد.
آب به عنوان اصلی‌ترین مایع حیات در نظر گرفته می‌شود. چرا که نه، بیشتر از 50 درصد از وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. آب موجود در بدن به انجام واکنش‌های بیوشیمیایی، رساندن مواد مغذی به سلول‌ها، آبدار یا هیدراته ساختن بافت‌های بدن، و دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. به طور خلاصه، هر سیستم و دستگاه بدن جهت انجام عملکردهای طبیعی خود به آب نیاز دارد.
هنگامی که به اطلاعات داده شده در مورد هر گونه مواد غذایی و اطلاعات تغذیه‌ای رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که در آنها توصیه شده به منظور حفظ سلامتی و تندرستی، هر روز 8 اونس (227 گرم) لیوان آب بنوشید. اما، آیا هیچ مدرک پزشکی از این گفته حمایت می‌کند؟ و یا آیا میزان مورد نیاز آب روزانه برای بزرگسالان و کودکان با هم برابر است؟ ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بیشتر در مورد میزان آب مصرفی توصیه شده در هر روز پی ببرید.
برخی از حقایق

◄ مصرف آب توصیه‌ی شده‌ی روزانه جهت حفظ سلامتی، بستگی به جنبه‌های مختلفی، از جمله محل سکونت (منطقه‌ی مورد نظر سردسیر یا گرمسیر باشد)، سطح فعالیتی که در روز انجام می‌دهید و وضعیت سلامت کلی شما دارد.
◄ زندگی در مناطقی با آب و هوای گرمتر، موجب تعرق بیشتر شما شده و در نتیجه مقدار آبی که مصرف می‌کنید، بیشتر می‌شود. به همین ترتیب، چنانچه به ورزش بپردازید و یا دیگر فعالیتهایی که موجب تعرق شما می‌شوند، را انجام دهید، نیاز به نوشیدن آب بیشتری خواهید داشت.
◄ ابتلا به عوارضی که موجب دفع بیش از حد (استفراغ و اسهال) می‌شوند نیز تمایل شما به مصرف آب را افزایش می‌دهد. هیچ پاسخ ساده‌ای برای میزان آب مصرفی هر فرد بصورت روزانه وجود ندارد. با این حال، مصرف آب روزانه با توجه به نیازهای فرد تفاوت می‌کند.
◄ برای یک فرد بزرگسال، نوشیدن 2 لیتر آب همراه با مایعات اضافی جهت عملکرد طبیعی بدن کافی است. در حالی که آب مورد نیاز روزانه برای کودکان به وزن بدن آنها بستگی دارد. برای یک کودک، مصرف توصیه شده‌ی آب روزانه تعداد اونس برابر با دو سوم وزن بدن کودک می‌باشد.
◄ آب وارد شده به بدن طی فعالیت‌های مختلفی، مانند تنفس، تعریق یا عرق کردن، ادرار و اجابت مزاج از دست می‌رود. در نهایت، میزان آب بدن کاهش یافته و نیاز به تأمین مجدد آب خواهد بود. بنابراین، بدین گونه آب بدن از دست می‌رود و به همین دلیل است که ما نیاز داریم هر روز آب بنوشیم.
◄ تا مادامیکه آبی که می‌نوشید معادل آب از دست رفته باشد، بدن شما آبدار بودن خود را حفظ خواهد کرد و به عبارتی هیدراته مانده و به آرامی به عملکرد خود ادامه خواهد داد. علائمی که نشان دهنده وجود مقدار کافی از مایعات در بدن هستند به ندرت تشنه شدن و دفع حداقل 5ر1 لیتر ادرار بی رنگ تا کمی مایل به زرد در روز می‌باشند.
◄ در مقابل، فقدان آب در بدن باعث کم شدن آب بدن می‌شود، وضعیتی که در آن سلولها و بافت‌های بدن نمی‌توانند به درستی عمل کنند. در چنین شرایطی، به راحتی احساس خستگی کرده و بدن تحمل انجام فعالیت را ندارد.
◄ به گفته کارشناسان پزشکی، بایستی آب را در فواصل منظم بنوشیم و نه، تنها زمانی که احساس تشنگی می‌کنیم. طبق نظر آنها، بدن قبل از به وجود آمدن احساس تشنگی، کم آب شده است. نشانه‌ی دیگر کم آبی بدن، دفع ادرار تیره رنگ می‌باشد. مواردی که نام بردیم ساده‌ترین نشانه‌هایی می‌باشند که میزان مایع درون بدن را نشان می‌دهند.

آب و غذا به منظور آبدار شدن یا هیدراتاسیون

◄ آب به دلیل داشتن کالری صفر و ارزان بودن، بهترین راه جهت تأمین مایع مورد نیاز روزانه‌ی بدن می‌باشد.
◄ بنابراین، به یاد داشته باشید هر زمان که قصد بیرون رفتن از خانه را دارید با خود آب به همراه داشته باشید. با این حال به منظور رعایت میزان توصیه‌ شده‌ی آب مصرفی روزانه، اجباری در این نیست که تنها آب بنوشید.
◄ در واقع، غذایی که می‌خوریم نیز تقریباً 20 در صد به تأمین سطح مورد نیاز آب بدن کمک می‌کند.

شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی، مانند گوجه فرنگی، هندوانه، خیار، شیر، و آب میوه، و غیره مایع مورد نیاز روزانه‌ی بدن را تأمین سازید. همیشه به یاد داشته باشید که مواد غذایی سالم را همراه با مقدار زیادی آب مصرف کنید و هیدراته و سالم بمانید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان