چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند

آیا می‌دانید که ممکن است بیشتر از شوهرتان عمر کنید؟ آمار حال حاضر نشان می‌دهند که زنان به احتمال زیاد بیشتر از مردان عمر می‌کنند


آیا می‌دانید که ممکن است بیشتر از شوهرتان عمر کنید؟ آمار حال حاضر نشان می‌دهند که زنان به احتمال زیاد بیشتر از مردان عمر می‌کنند. اگر خداوند هر دو را برابر آفریده است، پس چرا مردان عمر کوتاه‌تری دارند؟ اجازه دهید دریابیم چه چیزی موجب داشتن موهبت عمر طولانی‌تر در زنان می‌شود.
معروف است که زنان سریعتر از مردان پیر می‌شوند، اما به این نکته توجه کرده‌اید که آنها چگونه می‌توانند طولانی‌تر از مردان عمر کنند؟ شاید، هنوز هم موفق به سالم نگاه داشتن خود در سن پیری هستند. این واقعاً من را گیج و سردرگم می‌کند. خیر، شما نمی‌توانید غر زدن‌های آنها را مقصر عمر کوتاه پسران و شوهرانشان بدانید. چیزی فراتر از این وجود دارد. خصوصاً در کشورهای پیشرفته، زنان تقریباً 5 تا 10 سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند! آیا می‌دانستید؟ از میان افرادی که بیشتر از 100 سال بر روی زمین زندگی می‌کنند، 85% آنها را زنان تشکیل می‌دهند. مردان با داشتن سطوح بالایی از سطوح ستسترون در اوایل زندگی تمایل به نشان دادن رفتاری مخاطره‌ آمیز دارند، در حالی که زنان ترجیح می‌دهند با در نظر گرفتن جوانب احتیاط مانند رانندگی با سرعت آهسته (که به همین خاطر مردان به وضوح از ما نفرت دارند)، بستن کمربند، بررسی و چک‌آپ مداوم سلامتی خود و نیز دیگر اعضای خانواده در امان بمانند. آیا این می‌تواند علت عمر طولانی‌تر زنان نسبت به مردان باشد؟ طبق آمار جدید منتشر شده توسط سازمان ملل متحد (2010-2005) متوسط عمر یک زن در ایالات متحده 8ر80 سال است در حالی که برای یک مرد 6ر75 سال می‌باشد! در واقع، تقریباً در هر کشوری در سراسر جهان، متوسط عمر یا امید به زندگی زنان بیشتر از مردان است.
زنان بیشتر عمر می‌کنند، مردان زودتر می‌میرند

• مرگ در عنفوان جوانی: مردان بیشتر مستعد مرگ در سنین جوانی (بین 30-12 سال) با درگیر شدن در رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیزی مانند خودکشی از استرس و افسردگی، قتل، تصادفات رانندگی به دلیل رانندگی با سرعت بالا و یا رانندگی در حین مستی قرار دارند. همچنین، خطرات شغلی عامل دخیل در این امر است، این خطرات شامل مرگ مردانی که به ارتش می‌پیوندند، ادارات پلیس و دیگر مشاغل با ریسک و خطر بالا می‌باشند.
• عادات سبک زندگی ناسالم: مردان در سنین بسیار جوانی در معرض سیگار کشیدن، مصرف الکل و استعمال مواد محرک و مخدر قرار دارند. آنها همچنین در این عادات افراط بیشتری نسبت به زنان دارند که به تعداد کمتر به این کارها دست می‌زنند. به مرور زمان، چنین عاداتی به سیستم ایمنی صدمه زده و بدن را در معرض خطراتی برای سلامت و بیماری‌های مختلفی قرار می‌دهد.
• خوردن زیاد: این یک واقعیت شناخته شده است که مردان بسیار بیشتر از زنان غذا مصرف می‌کنند. همچنین آنها گوشت بسیار بیشتری مصرف کرده و این امر به سطوح بالای کلسترول در آنها کمک می‌کند. این خود همچنین دلیل مبتلا شدن ما به مشکلات قلبی عروقی بسیار دیرتر از همتایان مرد خود است.
• هورمونهای جنسی: بعضی از دانشمندان بر این باورند که ساختار ژنتیکی زنان به آنها ایمنی مضاعفی را در برابر مرگ زود در مقایسه با مردان بخشیده است زنان، دچار یائسگی می‌شوند و تولید استروژن و دیگر هورمونهای جنسی در بدن کاهش می‌یابد. اما، در مردان تولید تستوسترون در بدن همچنان ادامه می‌یابد که این امر برای سلامت آنها در سنین پیری نامطلوب می‌باشد.
• دومین کروموزوم X: زنان دارای دو کروموزوم X بوده که چنانچه فاقد ژنهایی باشند که طول عمر را میسر می‌سازند، این دو کروموزوم به آنها در مورد حمله قرار دادن ژن‌های بیماری‌زا کمک کرده، که این خود به آنها در فعال نگاه داشتن ژنهای خوب بر روی کروموزم X کمک می‌کند. وجود چنین تنوعی در مجموعه‌ای یکسان و یا متفاوت از ژن‌ها به زندگی طولانی‌تر آنها کمک می‌کند. اگر چه، درک این توضیح کمی دشوار به نظر می‌آید، اما این امر نقش بسیار حیاتی در طول عمر آنها ایفاء می‌کند.
• تکامل گونه: از آنجا که زنان نسل و اولاد را به دنیا می‌آورند و مراقبان اولیه فرزندان خود می‌باشند، بدنهای آنها به لحاظ ژنتیکی به گونه‌ای است که در برابر چنین تغییرات بزرگ فیزیکی مقاومت کرده و تاب آورده و در نتیجه قوی‌تر و سالم‌تر از مردان خواهند ماند. در اکثر پستانداران جنس ماده بیشتر از نر عمر می‌کند. نقش نرها محدود به تنها بنا نهادن‌ بنیاد تولید مثل است.
• کمبود آهن: زنان به دلیل از دست دادن خون در دوران عادت ماهانه، بیشتر دچار کمبود آهن در بدن می‌شوند. آهن که به میزان بالایی در گوشت قرمز یافت می‌شود، به تولید رادیکال‌های آزاد کمک کرده که سرعت پیری را بالا برده، باعث انسداد شریان می‌شوند و خطر ابتلا به سکته قلبی را بالا می‌برند. مردان نسبت به زنان به طور طبیعی آهن بیشتری در خونشان دارند.
• به تاخیر انداختن معاینات پزشکی: درست مانند بسیاری از مردانی که از دستور گرفتن امتناع می‌کنند، از رفتن به چک‌آپ‌های سلامتی و پزشکی نیز با این باور که صحیح و سالم می‌باشند، سر باز می‌زنند. خواه آن را غرور و خواه اعتماد بنفس بیش از حدشان بنامیم، اما واقعیت این است که تا زمانی که اتفاق مهمی برای سلامتی‌شان رخ ندهد، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. و آنگاه زنان مقصر غر زدن برای رفتن به معاینات منظم شناخته می‌شوند، ... اینطور نیست؟
• پیشرفت پزشکی: زنان غیر از مراقبت از سلامتی خود، با پیشرفت پزشکی کمتر دچار مرگ به هنگام زایمان می‌شوند. میزان بالای مرگ و میر ناشی از زایمان، در میان اجداد ما متداول بود. هرچند، امروزه زنان کمتر و کمتری به دلیل زایمان، کمبود ویتامین و بیماری‌های دیگر از دنیا می‌روند.

با این حال، نکته‌ای که باید در اینجا خاطر نشان کنم این است که در دهه‌ی گذشته، روند رو به کاهشی در نسبت طول عمر مردان و زنان به وجود آمده است. به این دلیل که زنان نیز به طور فزاینده‌ای در عادات سبک زندگی ناسالمی مانند نوشیدن مشروبات الکلی، کشیدن سیگار و دخانیات، استعمال مواد مخدر، نخوردن وعده‌های غذایی مغذی و رقابت با زنان دیگر که منجر به افزایش سطوح استرس می‌شود و همچنین شرکت در رفتارهای خشونت آمیز در سنین جوانی افراط کرده و طول عمر مورد انتظار خود را نیز کاهش داده و این امر فاصله‌ی طول عمر زنان و مردان را کمتر ساخته است. همچنین جنایاتی که در حق زنان می‌شود، مانند قتل و تجاوز در حال افزایش است. شما چه زن باشید و چه مرد، همگی باید یک سبک زندگی همه جانبه‌ای را اتخاذ کرده تا از موهبت زندگی که به ما داده شده، برای مدت طولانی‌تری و با بدن سالمتری لذت بریم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر