معاون داستان بنیاد ادبیات داستانی:

سیاست بنیاد ادبیات داستانی کشف و حمایت از داستان نویسان جوان است

معاون داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: ما مصمم هستیم به  ادامه مسیری است که در آن کشف نویسندگان جوان روی می دهد وایشان به جامعه ادبی کشور معرفی می شوند.

سیاست بنیاد ادبیات داستانی کشف و حمایت از داستان نویسان جوان است

به گزارش خبرگزاری مهر، 10 کتاب آموزش داستان نویسی خلاق که اخیرا از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان منتشر و با استقبال استادان داستان نویسی  و معلمان داستان کشور مواجه شده است، در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته به معرض بررسی و بازآموزی گذاشته شد.

محمد ناصرزاده، مجید قیصری، جواد جزینی، مجید راستی و قاسمعلی فراست از معلمان و نویسندگان دعوت شده به این مراسم و حبیب یوسف زاده و محمدعلی قربانی دو نفر مترجمی بودند که برای آموزش و تشریح و توضیح ده کتاب داستان نویسی خلاق به مرکز آموزشی فرهنگی آدینه _محل برگزاری دوره آموزشی_ دعوت شدند.

مباحثی چون مناسک نویسندگی و ؛آداب نوشتن، گفت وگو نویسی، عادت روزانه نوشتن، معرفی ده کتاب و توضیح اهمیت مباحث خلاقه نویسی، قدم زدن با ادبیات در پل طبیعت تهران، از جمله موضوعاتی بود که مهمانان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با آن همراه شدند.

کتاب ها چگونه پدید آمدند

در اولین روز از برنامه دوره نهم آل جلال که پنجشنه از ساعت 9 صبح تا 12:30 دقیقه ادامه یافت، حبیب یوسف زاده نویسنده و مترجم و مدیر پروژه تولید و ترجمه ده کتاب آموزش داستان نویسی خلاق، به همراه محمدعلی قربانی مترجم یکی از کتاب های ده گانه و مسوول ارتباطات هماهنگی این پروژه از چگونگی تولید آثار گفتند: "کتاب هایی که در ابتدا قریب 17 کتاب را شامل می شد، از طرف بنیاد به ما معرفی شدند؛ سپس از میان این تعداد کتاب ، ده اثر واجد شرایط و مطلوب تشخیص داده شد که برای ترجمه آنها با حدود 20 مترجم وارد مذاکره شدیم. از جمع مترجمان دعوت شده به کار، سرانجام  8 نفر برای همکاری دعوت شدند که در عرض کمتر از شش ماه کار به سرانجام رسید و کتابها برای توزیع به نمایشگاه کتاب تهران در اربیهشت سال 96 تحویل شد. 

یوسف زاده این سخنان را گفت و تاکید کرد: برای انتخاب آثار، دقتی مبذول شد تا تمام نیازهای نویسندگان جوان ایرانی و کمبودهای بازار کتاب در این حوزه بررسی شود. به همین دلیل شما در این جا با آثاری مواجه اید که بهترین و مجرب ترین معلمان داستان نویسی از سراسر جهان آنها را نوشته اند. آثاری که شما را با تمرین های دقیق وارد دنیای نویسندگی می کنند. دنیایی که یک نویسنده جوان می تواند مطمئن باشد اگر تمرکز و تمرین داشته باشد، پس از مدتی به یک نویسنده خوب تبدیل می شود.

در مرحله دیگری از برنامه روز نخست، یوسف زاده به اتفاق محمدعلی قربانی هر ده کتاب را تک به تک برای نویسندگان شرکت کننده در دوره آل جلال، تشریح کرده و نقاط برجسته و عطف و رویکرد اصلی آن را توضیح دادند. همچنین در پایان این روز، به سولات شرکت کنندگان در باره کتاب ها پاسخ داده شد.

محمد ناصرزاده از معلمان مرکز استعدادهای درخشان نیز در ادامه این برنامه به سخنرانی برای نویسندگان جوان پرداخت تا آنان را با مفهومی به نام مناسک در گذرزمان و اهمیت آن در موفق شدن یک فرد حرفه ای آشنا کند.

ناصرزاده با ذکر پاره ای از تاریخ اسطوره‌ها و داستان‌های هزار و یک شب، به ذکر تعلیق در داستان و رمز موفقیت یک نویسنده پرداخت. او همچنین تاکید کرد نویسنده نمی تواند بدون نظمی دقیق و مناسکی منظم به روند موفقیت آمیز دست یابد.

دیالوگ نویسی و تفاوت آن با مکالمه

جواد جزینی نویسنده و معلم بزرگ داستان نویسی کشور مهمان روز جمعه و آخرین روز از این برنامه بود. وی تجربه های خود را عجین کرد با مبحث دیالوگ نویسی که موضوع یکی از کتاب های دهگانه بود.

جزینی ابتدا به انواع سخن گفتن اعم از مونولوگ، دیالوگ، پلی لوگ و مکالمه پرداخت و تفاوت هر یک را در تمرین با نویسندگان شرح داد. سپس با کمک گرفتن از شرکت کنندگان و همکاری ایشان در ساخت جملاتی که اهمیت دیالوگ را دارند، توضیح داد که یک نویسنده می تواند با تسلط و مهارت در دیالوگ نویسی، مخاطبش را با کمترین کلمات به بیشترین اطلاعات و شناخت از شخصیت های داستان برساند.

جزینی که سابقه داوری در جایزه کتاب سال جلال در بخش داستان کوتاه را دارد، در بخش دیگری از این کارگاه، به دلایل اهمیت جملات کوتاه به ویژه در دیالوگ ها اشاره کرد و از شرکت کنندگان خواست، با مطالعه آثاری چون پیرمرد و دریا، با دیالوگ نوشتن آشناتر شوند.

در ادامه زاهدی مطلق با جمع‌بندی دو روز زندگی ادبیاتی و حرفه ای شرکت کنندگان نهمین دوره آموزش داستان نویسی آل جلال در کنار نویسندگان و استادان داستان، از تصمیم جدی و قطعی بنیاد برای حمایت از استعدادهای جوان خبر داد و گفت: ما مصمم هستیم به  ادامه مسیری که درآن کشف نویسندگان جوان هست و معرفی ایشان به جامعه ادبی کشور.

معاون حوزه داستان بنیاد به حضور بیش از 150 نویسنده در گروه «آل جلال» اشاره کرد و گفت: سیاست بنیاد بر حفظ این نویسنده ها و کمک به سایرینی است که هنوز به ما نپیوسته اند.

او تاکید کرد: هم شما شرکت کنندگان که جزو خانواده بزرگ بنیاد شده اید و هم دیگران که هنوز نتوانسته‌اند از کمک های بنیاد بهره مند شوند می‌توانند با تاسیس انجمن های ادبی در شهر و مناطق محل زندگی خودشان وسیله ارتباطی شان را فراهم کنند.

ابراهیم زاهدی مطلق با اعلام خبر راه اندازی سایت نقد داستان از سوی بنیاد، به شرکت کنندگان وعده داد: شما می توانید اولویت بنیاد باشید برای ارسال آثارداستانی‌تان؛ برای قرار گرفتن در چرخه نقد و بررسی دراین سایت.

در این دوره داستان نویسانی از 8 استان کشور در نهمین دوره آموزش داستان نویسی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شرکت داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر