تهران در هفته سوم بهمن ماه 95، روزهای داغی را پشت سر گذاشت. جشنواره فیلم فجر، آوردگاه چهره های سرشناس سینمای ایران بود که به سخنرانی های جنجالی پرداختند. وب سایت روزیاتو نیز جشن بزرگ سینمای ایران را به صورت ویژه پوشش داد.
این مراسم یکی از جنجالی ترین دوره های خود را پشت سپری کرد. علاوه بر جشن بزرگ سینما، از هجدهم تا بیست و یکم بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی تهران، بزرگترین جشن گردشگری و صنایع دستی ایران برگزار شد و با استقبال گسترده عاشقان ایرانگردی و جهانگردی روبرو گشت.
در این نمایشگاه که دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته بود، صدها شرکت داخلی و خارجی، توانمندی های خود را در زمینه های مدیریت گردشگری، تور، هتلداری، صنایع دستی، بازاریابی و تبلیغات، در معرض دید علاقمندان قرار دادند.
تصویر بانویی با لباس رنگارنگ بلوچی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران.
امسال نیز همچون سال های گذشته، جشنواره های متعددی برای معرفی پوشاک اقوام ایران، موسیقی محلی، سوغات شهرستان ها، صنایع دستی، آشنایی با سبک زندگی مردم در استان های کشور برگزار شد. به علاوه، برنامه های متنوعی برای نمایش زنده موسیقی سنتی اقوام ایرانی اجرا گشت.
غرفه شرکت گردشگری ایران.
با توجه به اینکه تبریز، “شهر اولین های ایران”، در سال 2018 میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده، ویژه برنامه ای برای معرفی موسیقی محلی، فرهنگ و ظرفیت های گردشگری این شهر جذاب ترتیب داده شد.
تصویر روی جلد کتاب دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران.
شما می توانید رقص گروه سنتی آیینی جابلان را در ویدیوی زیر تماشا کنید.
رونمایی از اتوبوس ویژه گردشگری
همان طور که در تصویر شاخص مشاهده می کنید، در نمایشگاه امسال بالاخره چشم علاقه مندان داخلی و بین المللی، به نخستین اتوبوس ویژه رو باز و حرفه ای مخصوص گردشگری پایتخت روشن شد.
این اتوبوس قرمز رنگ، مانند اتوبوس های گردشگری «HOP ON HOP OFF» که در مقاصد گردشگری مهم اروپا مانند بارسلونا و پاریس مورد استفاده قرار می گیرد، قرار است در سال های آینده وارد چرخه گردشگری پایتخت و حتی دیگر استان های کشور گردد و سیستم حمل و نقل تخصصی و حرفه ای برای گردشگران بین المللی در دستور کار قرار بگیرد.
این اتوبوس ها معمولا مجهز به اینترنت پر سرعت، تابلوهای راهنمای دیجیتال و سیستم صوتی چند زبانه برای معرفی نقاط دیدنی هستند. با ورود آن ها به صنعت گردشگری کشور، می توان انتظار رونق این عرصه و حرکت به سمت حرفه ای شدن را داشت.
شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.
جشنواره موسیقی تبریز در دهمین جشن گردشگری ایران
تصویر ویژه برنامه موسیقی و رقص آذربایجان به مناسبت معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام.
امسال ویژه برنامه موسیقی تبریز به جهت معرفی ظرفیت های گردشگری و فرهنگی شهر، در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و با استقبال هزاران مخاطب نمایشگاه گردشگری پایتخت نیز همراه گردید.
در این برنامه، گروه هایی از نقاط مختلف آذربایجان به اجرای برنامه های رقص محلی و آیینی و همچنین پخش زنده موسیقی شاد اقدام کردند و مسئولان درباره برنامه های تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میلادی به سخنرانی پرداختند.
وقتی پس از خرید بلیط دو هزار تومانی وارد محل دائمی نمایشگاه های پایتخت شدیم، آنچه شرکت کنندگان را به انتظار می کشید، تنها چند بنر رو به روی درب شمالی نمایشگاه (درب اتوبوان چمران) بود.
بنرهای روبروی درب اصلی نمایشگاه بین المللی گردشگری.
در نمایشگاه امسال، همان خودروهای برقی که در بام تهران مورد استفاده قرار می گیرند، در محوطه نمایشگاه، برای حمل و نقل رایگان گردشگران به چشم می خوردند.
خودروهای برقی چینی که برای حمل و نقل رایگان شرکت کننده ها در نمایشگاه امسال استفاده شد.
در برخی از غرفه های مربوطه به شرکت های مسافرتی داخلی، هر روز مراسم قرعه کشی تورهای نوروزی به مقاصد معروف گردشگری خارج از کشور برگزار می شد.
تصویر یکی از غرفه های برگزار کننده قرعه کشی روزانه به مقصد مالزی.
تصویر یکی از غرفه های برگزار کننده قرعه کشی روزانه به مقصد تایلند.
تصویر ازدحام شرکت کنندگان برای شرکت در قرعه کشی روزانه تایلند.
نمایشگاه امسال در ده ها سالن برگزار گشت و در ورودی هر یک از آن ها، راهنمای غرفه ها در معرض دید عموم قرار می گرفت.
تصویر ورودی سالن 5 نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران.
غرفه آرایی در نمایشگاه گردشگری امسال، به مراتب از سال های پیش بهتر بود و مشخص بود که غرفه داران، برای طراحی غرفه هزینه و وقت صرف کرده اند. این موضوع تاثیر زیادی در جذب مخاطبان بالقوه و مشتریان حقیقی و حقوقی آن ها داشت.
تصویر یکی از غرفه های مربوط به تورهای داخلی.
در نمایشگاه امسال، کشورهایی مانند مالزی، میانمار، لائوس، سریلانکا، ویتنام و سنگاپور، تلاش کردند با ارائه پوسترهایی ظرفیت های گردشگری خود و المان های فرهنگی شان را به مخاطبان عرضه کنند.
غرفه گردشگری کشور ویتنام در نمایشگاه امسال.
عکس مخاطبان نمایشگاه با المان های گردشگری ایران زمین.
برخی کشورها مانند روسیه، بروشورهایی به زبان انگلیسی که حاوی معرفی مقاصد گردشگری هیجانی خود بود را بین شرکت کنندگان نمایشگاه توزیع می کردند. روسیه با توجه به میزبانی جام جهانی در سال آینده، قطعا یکی از مهم ترین اهداف گردشگری بین المللی ورزشی به شمار می رود.
بروشور معرفی روسیه.
برخی شرکت های هواپیمایی بین المللی نیز با کارشناسان غیر ایرانی به نمایشگاه امسال آمده بودند.
تصویر غرفه شرکت هواپیمایی اطلس.
تعدادی از شرکت کنندگان غیر ایرانی نمایشگاه امسال، از طرح های جالب برخی غرفه های ایرانی استقبال کردند و از آن ها عکس گرفتند.
غرفه گردشگری کشور کره جنوبی در نمایشگاه امسال، به نسبت سال های قبل با استقبال بهتری روبرو شد. کارشناسان کره ای و ایرانی آن نیز پاسخگوی سوالات هموطنان برای معرفی ظرفیت های توریستی، فرهنگی و علمی این کشور بودند.
تصویر غرفه کشور کره جنوبی در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران.
غرفه گردشگری برخی کشورها مانند اسپانیا، به اندازه کشورهای آسیایی شلوغ نبود.
غرفه اسپانیا در نمایشگاه گردشگری تهران.
این موضوع برای کشور هندوستان، مقصد شگفت انگیز و هیجانی قاره کهن نیز مشاهده شد. آن ها تنها با چند پنل تبلیغاتی به نمایشگاه امسال آمده بودند.
غرفه هندوستان در نمایشگاه گردشگری تهران.
ترک ها همچون سال های قبل، دست پر به نمایشگاه گردشگری تهران آمده بودند و به معرفی شهرهای مختلف خود پرداختند.
غرفه خاص اداره فرهنگ و گردشگری قونیه در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران.
برخی شرکت های فناوری اطلاعات و فعال در زمینه گردشگری نیز با تبلیغات محیطی خاص، سعی داشتند مخاطبان را با برند، محصولات و خدمات خود آشنا کنند. این فولکس واگن قدیمی نارنجی رنگ، یکی از آن تبلیغات بود.
روش بازاریابی جالب برای معرفی یک درگاه تبلیغاتی در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران.
در قسمتی از نمایشگاه، شرکت های تولید کننده ابزار و تجهیزات سفر و تفریح مانند تولید کنندگان کالسکه، لوازم تله سیژ، تله کابین و مانند آن ها، به معرفی توانمندی های خود پرداختند.
تصویر شرکت تولید کننده دستگاه های تله کابین.
یکی از غرفه های جالبی که در نمایشگاه در معرض دید علاقمندان به ایرانگردی قرار گرفت، کمپ گردشگری متین آباد بود که در آینده درباره آن بیشتر سخن خواهیم گفت.
تصویر غرفه معرفی کمپ گردشگری متین آباد ایران.
عصر، عصر ماساژ و SPA است و به همین منظور، یکی از غرفه های نمایشگاه به معرفی قابلیت های خود در ارائه خدمات پرداخت. طراحی غرفه آن نیز به شکل جالبی انجام گرفته بود.
در نمایشگاه امسال، تعدادی از غرفه ها ابزار موسیقی غیر ایرانی نیز برای جذب مشتری آورده بودند. گروه هتل های شیراز یکی از آن ها بود و موسیقی زنده با پیانو را اجرا می کرد.
غرفه هتل شیراز در نمایشگاه گردشگری تهران.
یکی از طراحی غرفه های جالب نمایشگاه امسال را می توان در طراحی غرفه گروه هتل های شادی کردستان مشاهده کرد. آن ها تخت خواب و بخشی از دکوراسیون اتاق های خود را به داخل فضای غرفه آورده بودند.
غرفه خاص گروه هتل های شادی کردستان.
گروه گردشگری هلدینگ اتیه صبا برای جذاب مخاطبان، از یک آدم آهنی برقی با پوشش اقوام ایرانی استفاده کرد. این وسیله نظر مخاطبان را برای سلفی گرفتن به خود جلب می نمود.
گروه اتیه صبا که با آدم آهنی برقی، نظر گردشگران را به خود جلب می کرد.
تصویر طراحی غرفه یکی از شرکت کنندگان ایرانی نمایشگاه گردشگری 95.
تصویر غرفه تسکو که نخستین شرکت فراهم کننده خدمات اجاره خودرو برای ایرانیان در کشورهای جهان است.
تصویر غرفه ای که یاد آتشنشانان شهید در تراژدی پلاسکوی تهران را گرامی داشته بود.
تصویر طراحی غرفه شرکت دلتابان.
سبک مد و لباس مسئولان یکی از غرفه های ایرانی نمایشگاه گردشگری امسال.
سبک لباس مسئولان برخی از غرفه های ایرانی نمایشگاه گردشگری امسال.
تصویر غرفه بانک گردشگری الکترونیکی ایران.
تصویر غرفه موسسه گردشگری مارکوپولو ایران.
تصویر غرفه شرکت گردشگری اسپیلت البرز.
برگزاری موسیقی محلی ایران در بخش هایی از نمایشگاه گردشگری تهران.
تصویر میز صبحانه معرفی شده توسط یکی از شرکت های سازنده میزهای صبحانه هتل ها.
تصویر غرفه گردشگری ارومیه که قبل از بحران و بعد از بحران را نشان می داد.
این آقا هر سال با شکل و شمایلی از لباس های سربازان هخامنشی در 2500 سال پیش، در میان غرفه ها حرکت می کند تا مردم با ایشان عکس یادگاری بگیرند.
تصویر سبک طراحی غرفه شرکت سمگا.
سماورهای بزرگ که بخشی از سبک زندگی اقوام ایرانی را در غرفه مناطق نمونه گردشگری ایران نشان می دهد.
تصویر آینه هایی که با صنایع دستی کشور، پولک دوزی و ظریف دوزی شده بود.
گشتی در محوطه نمایشگاه
محوطه نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، مملو از غرفه هایی بود که با فروش آب انار، آش دوغ، آش رشته، سیب زمینی، ساندویچ کباب کوبیده سرعین، باقلوای استانبول، نوشیدنی های طبیعی، سوغات شهرستان ها و همچنین طبخ و فروش همزمان نان های سنتی اقوام ایرانی، نظر بازدید کنندگان را به خود جلب می کردند و فضای جالبی را در معرض دید شرکت کنندگان داخلی و خارجی قرار می دادند.
غرفه آب انار فروشی در روبروی سالن میلاد نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران.
ازدحام جمعیت روبروی غرفه فروش کباب ساندویچی سرعین.
تصویر کمپ گردشگری متحرک سریع الاحداث که برای مقاصد گردشگری مهمی که امکان استفاده از اقامت گاه ها در آن ها وجود ندارد، انتخاب خوبی خواهد بود.
تصویر غرفه معرفی ظرفیت های گردشگری تهران.
تصویر غرفه فروش صنایع دستی شهرستان ها که فروشندگانی با لباس محلی داشتند.
تصویر غرفه فروش سوغات و صنایع دستی غرب کشور.
تصویر بازار داغ کباب فروشی ها در نمایشگاه گردشگری تهران.
تصویر برگزاری موسیقی سنتی زنده در محوطه نمایشگاه بین المللی تهران.
تصویر دخترانی که با لباس اقوام ایرانی در محوطه نمایشگاه، بروشورهای معرفی مقصدهای گردشگری را بین شرکت کنندگان پخش می کردند.
آش خاله جان شهرکرد.
تصویر سلفی مردم با گروه های موسیقی محلی.
تصویر شرکت البرزیست ارائه دهنده خدمات آفرود.
تصویر شرکت ارائه دهنده خدمات کافه کالسکه که ظرفیت گردشگری و اقتصادی جالبی برای علاقمندان به سرمایه گذاری است.
امیدواریم نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، در سال های آینده در زمان بهتر و حدود یک هفته برگزار گردد و با تبلیغ بهتری در رسانه ملی همراه شود تا هموطنان بیشتری فرصت بازدید از آن را داشته باشند.