میوه‌ها را با آب کم بپزید!

در برخی خانواده‌ها عادت به خوردن میوه‌های پخته به شکل غذای اصلی و میان وعده به کرات دیده می‌شود؛ در حالی که بهتر است نوع پخته میوه‌ها در شرایطی طبخ و برای افراد معدودی سرو شود

میوه‌ها را با آب کم بپزید!
در برخی خانواده‌ها عادت به خوردن میوه‌های پخته به شکل غذای اصلی و میان وعده به کرات دیده می‌شود؛ در حالی که بهتر است نوع پخته میوه‌ها در شرایطی طبخ و برای افراد معدودی سرو شود.
می‌دانید که میوه‌ها منبع عالی بسیاری از مواد معدنی به خصوص پتاسیم و ویتامین‌هایی چون ویتامین A،C و ویتامین‌های گروه B هستند. در عین حال، مقدار قابل توجهی فیبر (چه محلول و چه نامحلول)‌ دارند و از نظر میزان آب هم بسیار قابل توجه‌اند. اما وقتی آنها را می‌پزیم عملا بخشی از فیبرهای‌شان از بین می‌رود و از میزان برخی ویتامین‌ها و املاح‌شان نیز کاسته می‌شود، مگر آنکه روش پخت خوبی انتخاب شود زیرا بعضی ویتامین‌ها هم مثل ویتامین C که به حرارت بسیار حساس‌اند به میزان قابل ملاحظه‌ای در حین پخت کاهش پیدا می‌کنند.
حتماً می‌پرسید باید چه‌طور میوه‌ها را پخت تا ارزش تغذیه‌ای خود را تا آنجایی که امکان دارد، حفظ کنند؟
نکته مهم این است که بهترین روش پخت آن است که در کوتاه‌ترین مدت و با حداقل آب، به انجام برسد و نکته دیگر اینکه توجه داشته باشیم به چه دلیل میوه را طبخ می‌کنیم.
گاهی برای فردی این کار را انجام می‌دهیم که مشکل گوارشی دارد یا دچار مشکلات دندان و فک است یا به دلیل سن بالا قادر به خوردن زیاد میوه نیست، از این رو برای آنکه سهم میوه‌های روزانه خود را دریافت کند به ناچار باید آنها را پخته و به مصرف برساند. در این صورت می‌توانیم میوه را در فر یا به شکل بخارپز یا با آب بسیار کم و حتی‌الامکان بدون شکر بپزیم.
پس فراموش نکنید میوه‌ها جزء ضروری رژیم غذایی محسوب می‌شوند که بهتر است تازه به مصرف برسند اما اگر به دلایل جسمی نتوانستید آنها را تازه میل کنید، پخته‌شان گزینه‌ای مناسب تلقی می‌شود پس به هیچ دلیلی آنها را از برنامه غذایی‌تان حذف نکنید.

پی‌نوشت‌ها:
 

* متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان