آیا ویتامین D یبوست ایجاد می‌کند؟

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین و مینرال یبوست ایجاد می‌کند. در این مقاله خواهیم دید که آیا ویتامین D نیز با بروز یبوست مرتبط است یا خیر

آیا ویتامین D یبوست ایجاد می‌کند؟

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین و مینرال یبوست ایجاد می‌کند. در این مقاله خواهیم دید که آیا ویتامین D نیز با بروز یبوست مرتبط است یا خیر. بدن برای انجام کارکرد‌های مختلف خود به ویتامین‌ها نیاز دارد. همه ویتامین‌ها به مقدار کم برای بدن لازم هستند ولی، برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها و اختلالات مختلف ضروری می‌باشند. ویتامین D نیز یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. این ویتامین برای جذب مناسب کلسیم و فسفر ضروری است. ثانیاً، ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. ولی، اگر فردی به مقدار کافی از غذا ویتامین D دریافت نکند، توصیه می‌شود از مکمل‌های ویتامین D استفاده کند. ولی، برخی ادعا می‌کنند که استفاده از ویتامین D یبوست ایجاد می‌کند.
ویتامین D از مواد غذایی مختلف مانند شیر، تخم مرغ، ماهی، پنیر، سویا و غیره به دست می‌آید. ثانیاً، قرارگیری در معرض نور خورشید نیز به سنتز ویتامین D زیر پوست کمک می‌کند. بنابراین، کمبود ویتامین D شرایطی نسبتاً نادر است. ولی، عدم استفاده از رژیم غذایی مناسب، قرار نگرفتن به مقدار کافی در معرض نور خورشید یا ابتلا به برخی بیماری‌ها‌ و غیره از برخی علل کمبود ویتامین D هستند. مکمل‌های ویتامین و مینرال برای افرادی که از کمبود این مواد مغذی رنج می‌برند تجویز می‌شوند. ثانیاً، مکمل‌های ویتامین D ممکن است برای کسانی که از اختلالات مربوط به کلسیم رنج می‌برند تجویز شود.
اول از همه باید گفت که استفاده درست از اکثر مکمل‌های ویتامین و مینرال با عوارض جانبی همراه نیست. بنابراین، قبل از مصرف این مکمل‌ها با پزشک مشورت و از مقدار تجویز شده و برای دوره تعیین شده استفاده کنید. اگر از عوارض جانبی مانند یبوست، ضعف، حالت تهوع، استفراغ و غیره رنج می‌برید، این ممکن است ناشی از وجود ویتامین D اضافی در بدن باشد. همانطور که اشاره شد ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری است. در واقع، ویتامین D به فرآیند جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. از طرف دیگر، وجود کلسیم اضافی در بدن می‌تواند منجر به بروز علائم خواب آلودگی و یبوست شود. از ترکیب کلسیم و ویتامین D با هم برای درمان کمبود کلسیم استفاده می‌شود. ولی، اگر سطح کلسیم از حد طبیعی بدن بالاتر برود، فرد ممکن است دچار یبوست شود. جدا از این، تجمع کلسیم و فسفر در کبد نیز یکی از عوارض جانبی ویتامین D است.
مکمل‌های ویتامین D معمولاً به شکل ویتامین D3 مصرف می‌شوند. این ویتامینی محلول در چربی است که به راحتی جذب بدن می‌شود. ولی، هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند منجر به سمیت و بروز علائمی مانند طعم فلزی در دهان شود. و چون ویتامین D با یبوست مرتبط است، اگر از یبوست یا هر گونه علائم مرتبط با مکمل‌های ویتامینی رنج می‌برید، توصیه می‌شود سریعاً به پزشک مراجعه کنید. با جمع‌بندی آنچه که گفته شد، می‌توانیم بگوییم که یبوست تنها به خاطر مقدار اضافی ویتامین D یا کلسیم در بدن می‌تواند اتفاق بیافتد. در آخر، بهتر است در صورت بروز هر گونه علائم جانبی مرتبط با مصرف مکمل‌ها پزشک خود را مطلع کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان