همه چیز در مورد گیاهان دارویی (۱)

نعنا به داشتن رایحه‌ای دلپذیر از قدیم مورد توجه بوده و به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی و غذایی جهان می‌باشد.

همه چیز در مورد گیاهان دارویی (1)

دکترمحمد حسین صالحی سورمقی

روغن زیتون چه رنگی بهتر است؟

رنگ روغن زیتون بستگی به میزان کلروفیل موجود در آن دارد که می‌تواند از زرد تا سبز و سبز زیتونی بر حسب غلظت آن متفاوت باشد و در خواص آن تاثیرگذار نیست. همچنین روغن زیتون در سرما کدر شده و ممکن است در دمای حدود صفر درجه توده‌های ابر مانند در آن ایجاد شود که بعضی به اشتباه فکر می‌کنند مربوط به تقلبات یا فساد آن است.

در صورتی که این مسئله مربوط به جامد شدن اسیدهای چرب سیر شده آن است و این مسئله در گرما از بین می‌رود و روغن به حالت عادی بر می‌گردد. این مسئله اکثرا در فصل زمستان و یا در صورتی که روغن را در یخچال بگذارند رخ می‌دهد.

برنج تازه بهتر است یا برنج کهنه؟!

برنج ایرانی یکی از بهترین و معطرترین برنج‌های دنیا است، ولی برای استفاده از عطر خوب آن بهتر است پس از برداشت مدتی (حداقل حدود سه ماه) از آن بگذرد تا بعد از تغییر و تحولی که با زمان در مواد آن ایجاد می‌شود، اجسام عطری بیشتری در آن ایجاد شود و بتواند خوش خوراک و لذیذ باشد.

نکته دیگر آنکه در برنج نو موادی وجود دارند که بهتر است پس از مدتی در آن از بین بروند و یا به حداقل برسند تا مضر نباشند. این مواد بطور طبیعی در برنج وجود دارند و بر اثر مرور زمان کاهش می‌یابند.

سیر تازه، پخته یا سیر ترشی؟ کدامیک بهتر است؟!

سیر تازه دارای کامل‌ترین اثرات دارویی است، ولی با پخته شدن و یا حرارت دادن آن این خواص کاهش می‌یابد، چرا که مواد اصلی آن خیلی زود تبخیر می‌شوند و همان موادی هستند که بوی سیر را ایجاد می‌کنند. اثرات سیر ترشی نزدیک به سیر تازه است و اثر آن از سیر پخته به مراتب قوی‌تر است.

گشنیز و بادرنجبویه برطرف کننده نفخ و دل دردهای مسافرت هستند

یکی از بیشترین مشکلاتی که در سفر با آن مواجه می‌شویم نفخ و دل درد است که گاهی کلافه کننده است. گشنیز و بادرنجبویه دو گیاه حاوی اسانس (رایحه) هستند که می‌توانند بطور موثر این مشکل را حل کنند. در صورتیکه این دو گیاه در دسترس نبودند محصول دارویی تهیه شده از آنها بنام قطره کارمینت (CARMINT) در تمام داروخانه‌ها بدون نسخه عرضه می‌شود.

مصرف این قطره از نوزادان تا افراد مسن مجاز است. زمان اثرگذاری کارمینت کمتر از 15 دقیقه بوده و لازم است قبل از مسافرت به تهیه آن اقدام کنید.

نعنا آرام‌بخش و ضد درد است

نعنا به داشتن رایحه‌ای دلپذیر از قدیم مورد توجه بوده و به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی و غذایی جهان می‌باشد. از جمله خواص دارویی آن می‌توان به اثرات ضد درد و آرام‌بخش آن به خصوص برای تمام سنین اشاره نمود. با توجه به اینکه این اثرات مربوط به اسانس (روغن معطر) آن است امروزه منابع داروسازی محصولاتی از آن تهیه نموده که مورد مصرف زیادی است.

یکی از این محصولات که به خصوص وجود آن در مسافرت‌ها بسیار ضروری است، قطره منتول (MENTOL) می‌باشد که به عنوان تسکین دهنده سر درد، دردهای اسکلتی حاصل از سرماخوردگی و یا رانندگی، گرفتگی بینی و رفع عوارض سرماخوردگی و رفع کوفتگی و خستگی از سفر دارای اثرات بسیار ایده‌آل می‌باشد. این محصول در تمام داروخانه‌ها بدون نسخه عرضه می‌شود....

برای خواندن بخش دوم- همه چیز در مورد گیاهان دارویی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان