روستای کندلج

کُندُلُج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است

کُندُلُج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است. کندلج که نام اصلی آن به زبان ترکی آذربایجانی “کول لی” است واحتمالا به معنی محل انباشت خاکستر می‌باشد از روستاهای بسیار خوش آب و هوای مرند به شمار می‌رود و تابستانهای معتدل و زمستانهای نسبتا سرد دارد. انواع درختان میوه و انواع سبزی در ان یافت می‌شود. از جمله می‌توان به زردالو سیب گلابی گردو گیلاس البالو و الوچه اشاره کرد. در سالیان اخیر باغات سرسبز و ویلاهای این روستا تبدیل به تفرجگاه بسیاری از مردم از جمله مردم مرند و تبریز شده است. سابق بر این کندلج دارای ایستگاه راه آهن بوده ولی سالیان متمادی است که این ایستگاه متروکه شده و از آن استفاده ای نمی شود. طبق آمار مرکزاطلاعات وآمار فرمانداری مرند روستای کندلج طبق سرشماری سال 1385 دارای بیش از600 خانوار میباشد.وجمعیت کل آن حدودا 2025 نفر است.(در حال حاضر 3500نفر). 1010نفر این جمعیت را مردان و1015 نفر آن را زنان تشکیل می دهند. تعداد افراد باسواد 1397 نفراست. موقعیت جغرافیایی:روستای کندلج مرکز دهستان میشاب شمالی است که از بخش مرکزی شهرستان مرند به شمار میرود.از شمال به شهرستان مرند واز جنوب به رشته کوههای میشو واز غرب به روستای “گلجار” واز شرق به روستای”ملا یوسف” منتهی می شود.از لحاظ مساحت و وسعت باغها وزمینهای زراعی بسیار وسیع تر از روستاهای اطراف خود است.

در حال حاضر دارای 3دستگاه مینی بوس وحدودا 10دستگاه سواری است که امور ایاب وزهاب این روستا را انجام می دهند.روستای کندلج از لحاظ آبهای کشاورزی بسیار غنی است وقناتهای قدیمی و پر آبی دارد و علاوه بر آن بهره برداری از آبهای زیر زمینی در بسیاری از نقاط کندلج توسط موتورهای برقی و آبی به چشم می خورد واین به علت کوهپایه ای بودن این روستا است.
عمده ترین قناتهای کندلج عبارتند از:

خان کهریزی- منتج- کاظم آباد- درنجی- محراب- حسن بیگ- بالا کهریز-حسین آقا- الصلوات- کور کهریز- ممد کهریزی و…

مناطق با نام خاص:

در کندلج بعضی نقاط به اسم وجود دارند که مردمان از قدیم به این اسمها این زمینها را می شناسند:

قاشقالی- بایلنگه- قیزیل زمین- خنیه- قولوشلار- دوردورآباد- پادشاهلیق- ناسیب- شجاع جم- کورپولر قاباغی- پنجه گیر و…

مکانهای تفریحی وگردشگری:

از جمله مکانهای تفریحی وگردشی که درسیزده بدر هرسال وایام تابستان افراد بسیاری را از شهرهای مرند و تبریز و… به این روستا می کشاند عبارتند از: محراب باشی- گزین چیمنی- درنجی باشی- کاظم آباد کهریزی-ارباب باغی- حاج حسن یئری- حسن بی- منتش باشی- امامزاده

روستای کندلج

روستای کندلج

روستای کندلج

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر