امامزاده عبد الرحیم فرزند امام موسی کاظم (ع)

روستای بوان در مسیر شهرضا – شیراز و در فاصله ۱۶ کیلو متری جنوب شرقی شهرضا واقع شده . برای رسیدن به این روستا باید ۲ کیلو متر جاده فرعی را طی کرد .

روستای بوان در مسیر شهرضا – شیراز و در فاصله 16 کیلو متری جنوب شرقی شهرضا واقع شده . برای رسیدن به این روستا باید 2 کیلو متر جاده فرعی را طی کرد .

در این قریه بقعه ای قراردارد بنام شاهزاده عبد الرحیم فرزند امام موسی کاظم (ع) ، این بقعه بنای مربع مستطیل است و برای ورود به آن ابتدا ایوان کوچکی قراردارد و اتاقی که می توان آن را کفش کن امامزاده به حساب آورد .

حرم امامزاده در محوطه کوچکی قرار دارد ، ضریح فلزی است و به تازکی نوسازی شده است در وسط و به طول و عرض 100 * 188 سانتی متر ، کف ایوان و حرم و بقعه از سنگهای سفید و سیا ه مفروش شده است .

ارتفاع گنبد 11 متر و داخل آن با گچ ساده پوشیده شده و تزیناتی ندارد . شکل گنبد از خارج تخم مرغی و در اصطلاح معماری گنبد رک هشت ترک نامیده می شود و خطوطی مورب بر روی آن برجستگی هائی بوجود آورده و روی آن از کاشی های خشت و ساده پوشیده شده اما شکل گنبد از داخل یکنواخت می نماید .

دیوار داخلی حرم را با سنگ و ملاط محکم شده و از کف تا ارتفاع 6 متر به شکل کثر الاضلاع و بر گلوئی گنبد از داخل بر یک کتیبه از آجر خشت کاشی آیاتی از قرآن و بخط ثلث نقش شده .

در این بنای هیچگونه کتیبه ای که نماینگر تاریخ بنای این بقعه باشد دیده نمی شود . بر ایوان وروردی به بقعه که کاشیکاری شده بخط نستعلیق چنین آمده : شاهزاده عبد الرحیم فرزند موسی کاظم (ع) اهدایی مصدق زاده اصفهانی 1355 و بر جلو ایوان قبوری از سالهای 1001 -1010 –1015 دیده می شود که این سنگها به علت تعمیرات بهم خورده و برای ازاره ایوان مورد استفاده قرار گرفته است .

این امامزاده دارای وقفیاتی از آب و ملک می باشد.

امامزاده عبد الرحیم فرزند امام موسی کاظم (ع)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر