به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین طالبی مدیر اطلاعات و برنامه ریزی رادیو ایران گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق شعار سال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بیش از 160 برنامه در رادیو ایران طراحی، تولید و پخش شده که این برنامه ها با بهره گیری از حضور 90 نفر کارشناس خبره و نزدیک به 5 هزار و 215 دقیقه از جدول پخش شبکه را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، فرهنگ سازی مناسب برای مردم توسط رسانه ها است. اصولا هر موضوعی که خواسته باشیم به صورت پایدار و نه سطحی و گذرا در جامعه به نتیجه برسد، می بایست برای درک صحیح و بهتر آن فرهنگ سازی مناسبی صورت پذیرد.
مسئول کمیته ارتباطات جشنواره «ایران من» تصریح کرد: رسانه ملی و به تبع آن رادیو و به ویژه رادیو ایران، در راستای فرهنگ سازی مناسب جهت درک بهتر موضوع اقتصاد مقاومتی جلسات کارشناسی متعددی در این زمینه برگزار کردند و اتاق فکر برنامه ها سمت و سوی این موضوع را با توجه به اولویت های محتوایی ابلاغی سازمان صدا و سیما به شبکه ها بررسی کرده و به این ترتیب موضوع اقتصاد مقاومتی محور بخش قابل توجهی از برنامه های شبکه را در برگرفت.
طالبی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در برخی از برنامه های رادیو ایران مانند «نمودار»، «رهاورد»، «خاص باشید» به صورت مستقیم و در برنامه های دیگر مانند «خانه و خانواده»، «به افق آفتاب»، «کافه هنر»، «ایرانشهر»، «میزبان» و «صفحه من» به صورت غیر مستقیم و با سمت و سوی موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی در حوزه های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی روی آنتن رفت.
وی اقدام مناسب دیگر این شبکه رادیویی را تبیین موضوعات زیربنایی اقتصاد مقاومتی در برنامه ها همچون کارآفرینی، تولید و اشتغال، پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه تولید و اشتغال از دستگاه ها و نهادهای مسئول و در برنامه های شبکه دانست و افزود: رادیو ایران ماموریت برنامه های طنز همچون «رادیو جمعه»، «کوی نشاط» و «نیشدارو» را نیز در جهت فرهنگ سازی با استفاده از تقبیح تجمل گرایی، کالاهای لوکس و خارجی، چشم و هم چشمی، اسراف و مصرف گرایی انجام داد که بازخورد مثبتی در میان مخاطبان به همراه داشت.
وی متذکر شد: مسایل مهمی چون قاچاق کالا، لزوم رسیدگی به صنایع تولیدی و کارخانه ها، مشکلات فراروی تولید و اشتغال، اقتصاد اسلامی، کیفیت کالا و خدمات، مبادلات بانکی، کسب و کارهای کوچک، اقتصاد گردشگری و کشاورزی و واردات بی رویه از جمله موضوعاتی است که در برنامه های «نمودار»، «خاص باشید» ، «رهاورد»، «شناسا» و «میزبان» رادیو ایران روی آنتن رفت.
طالبی توجه به تقویت تولید داخلی در حوزه های فرهنگی را نیز از نکات برجسته منعکس شده در برنامه «کافه هنر» دانست و گفت: فرهنگ سازی کار و تلاش برای خانواده ها و جوانان، تولیدات صنایع دفاعی کشور و پرداختن به اردوهای جهادی نیز از جمله موضوعاتی بوده که به ترتیب در برنامه های «خانه و خانواده» و «پلاک 8 » رادیو ایران مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در برنامه «دیار آشتی» سعی شده کار و تلاش شهر های مختلف کشور مورد تاکید قرار گیرد.
وی در پایان اضافه کرد: رادیو ایران جهت عینیت بخشیدن تعامل با مخاطبان و بهره گیری از نظرات مردمی، نخستین جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو با عنوان «ایران من» را با موضوع اقتصاد مقاومتی و اقتدار ایران در حوزه های پادکست، گزارش، متن رادیویی، عکس، شعر، فضای مجازی، مستند رادیویی، داستان کوتاه، آنونس و قطعه موسیقی برگزار می کند که هدف از آن تبیین مفاهیم اقتصاد مقاومتی و اقتدار ایران بوده ولذا از ابتکارات رادیو ایران در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال محسوب می شود که برای شرکت در آن مخاطبان می بایست آثار خود را به پایگاه اطلاع رسانی نخستین جشنواره فرهنگی و هنری مردم و رادیو به نشانی ww.iranemananfestival.ir ارسال کنند.