ماهان شبکه ایرانیان

فقط همسرم

- امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در ارتباط بین زن و شوهر، مرد نیازمند سه چیز می باشد: مدارا و خوشرفتاری با زن، تا محبت و علاقه زن را جلب نماید، خوش اخلاقی با زن و به دست آوردن قلب او با پیراستن ظاهرش در مقابل دیدگان او و گشاده دستی با او

فقط همسرم
- امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در ارتباط بین زن و شوهر، مرد نیازمند سه چیز می باشد: مدارا و خوشرفتاری با زن، تا محبت و علاقه زن را جلب نماید، خوش اخلاقی با زن و به دست آوردن قلب او با پیراستن ظاهرش در مقابل دیدگان او و گشاده دستی با او.
و زن نیز در روابط خود با همسرش بی نیاز از سه ویژگی نیست: خود را از هر پلیدی دور نگه دارد تا آنجایی که شوهرش در هر حالتی خوش یا ناخوش به وی اطمینان کند و متعهد بودن زن تا به هنگام خطا، شوهر به او توجه نماید، اظهار عشق و علاقه به همسر، ظاهری جذاب در برابر دیدگان او.
(بحارالانوار، ج 78، ص 237 - تحف العقول، ص 323)

لزوم آرایش زن برای شوهر
 

- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به یکی از زنانش فرمود: «چرا تو ژولیده مو هستی و در اثر نکشیدن سورمه، چشمت سفید شده، چرا خضاب نمی کنی؟» (موهای خود را رنگ نمی کنی؟)
(بحارالانوار، ج 70، ص 122، شرح نهج البلاغه، ج 11، ص 36)

استفاده از عطر و بوی خوش
 

- حضرت علی (ع) فرمود: «زن مسلمان باید خودش را برای شوهرش خوشبو سازد.»
(بحارالانوار، ج 10، ص 100، تحف العقول، ص 111)
- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) هنگام ازدواج حضرت فاطمه (علیها السلام) به عمار یاسر مأموریت داد برای حضرت زهرا (علیهاالسلام) عطرهای خوشبو تهیه نماید. عمار یاسر گوید: عطر خوبی کردم و به منزل فاطمه (علیهاالسلام) بردم. آن حضرت فرمود: ای عمار یاسر این عطر چیست؟ گفتم: پدرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مرا امر کرد تا آن را فراهم نماید.
(دلائل الامامه، ص 22)
- امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ... ام سلمه گوید: از حضرت زهرا (علیهاالسلام) پرسیدم: آیا عطر و بوی خوش ذخیره کرده ای؟ فرمود: آری؛ رفت و شیشه عطری آورد و مقداری در کف دست من ریخت. بوی خوشی داشت که هرگز نبوییده بودم.
(بحارالانوار، ج 43، ص 95 و 114 / امالی شیخ صدوق، ص 41)
- حضرت زهرا به اسماء بنت عمیس فرمود: «ای اسماء عطرم را بیاور، همان عطری که همیشه (در خانه) می زنم».
(بحارالانوار، ج 43، ص 185، کشف الغمه، ج 2، ص 62 / عوالم، ج 11، ص 507 و 710)
- امام صادق (علیه السلام) فرمود: زنی نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمده پرسید: ای رسول خدا حق شوهر بر زن چیست؟ آن حضرت فرمود: آنکه خود را به بهترین عطری که در اختیار دارد خوشبو سازد، زیباترین لباس خود را بپوشد، به بهترین وجه خود را بیاراید و هر صبح و شام خود را بر شوهر خود عرضه نماید.
(اصول کافی، ج 5، ص 508، وسایل، ج 20، ص 158)

استفاده از زیور آلات
 

- از امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) در مورد طلا برای زنان سؤال شد. ایشان فرمودند: استفاده از آن هیچ اشکال ندارد. سزاوار نیست که زن خودش را معطل کند (یعنی از زیور آلات استفاده نکند) ولو آویختن گردنبندی به گردنش باشد.
(بحارالانوار، ج 103، ص 260 و 288، وسائل الشیعه، ج 2، ص 97، مکارم الاخلاق، ص 94)
- امام صادق (علیه السلام) فرمود: حضرت علی (علیه السلام) همسر و دختران را با طلا و نقره آراسته می کرد.
(بحارالانوار، ج 42، ص 71، اصول کافی، ج 6، ص 475، وسائل الشیعه، ج 5، ص 1039)
- راوی گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره استفاده از طلا برای زینت دادن بچه پرسیدم. حضرت فرمود: امام سجاد (علیه السلام) فرزندان و همسر خود را با طلا و نقره آراسته می کرد.
(بحارالانوار، ج 66، ص 539، کافی، ج 6، ص 475)
- راوی گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره استفاده از طلا برای زینت دادن بچه پرسیدم. حضرت فرمود: امام باقر (علیه السلام) فرزندان و همسر خود را با طلا و نقره آراسته می کرد. (پس این مسئله اشکالی ندارد.)
(بحار، ج 66، ص 539 / کافی، ج 6، ص 475، وسائل الشیعه، ج 5، ص 103 / مکارم الاخلاق، ص 86)

آراستن ناخن
 

- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به مردان فرمود: «ناخنهایتان را کوتاه کنید و به زنها فرمود: ناخن خود را کوتاه نکنید، چون کوتاه نکردن برای شما، سبب زینت بیشتر می شود.»
(وسائل الشیعه، ج 2، ص 134 / مکارم الاخلاق، ص 65 و 66، اصول کافی، ج 6، ص 491 / من لا یحضر الفقیه، ج 1، ص 128)
- امام باقر (علیه السلام) فرمود: «سزاوار نیست... حتی زن سالخورده دستهایش را خضاب (رنگ) نکند،‍ ولو دستهایش را به حنا بمالد.»
(بحارالانوار، ج 103، ص 260، اصول کافی، ج 5، ص 509، من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 123)
- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «به همسرت توصیه کن که بدون زینت نماز نخواند و اگر زیوری نیافت لااقل چرمی به گردن بیاویزد (استفاده از زینت بدل) و نیز به او امر کن که رنگ دستش را با حنا تغییر دهد و این کار را ترک نکند تا شبیه مردان نشود.»
(بحارالانوار، ج 83، ص 188، دعائم الاسلام، ج 1، ص 178 ، مستدرک، ج 3، ص 230)

رنگ مو
 

- امام صادق (علیه السلام) رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به زنان اجازه داد تا موی سر خود را به رنگ سیاه خضاب نمایند. آن حضرت فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله) زنان مجرد و متأهل را سفارش نمود موی سر خود را خصاب نمایند و اما زنان متأهل برای شوهرانشان خود را زینت نمایند.
(بحارالانوار، ج 76، ص 102، مکارم الاخلاق، ص 82، وسایل الشیعه، ج 2، ص 97)

آرایش و عزاداری
 

- امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هیچ زنی نباید بیش از سه روز ترک زینت نماید و لباس مشکی بپوشد... مگر زنی که شوهرش از دنیا رفته است که چنین زنی باید تا پایان عده وفات (چهار ماه و ده روز) زینت را ترک نماید.»
(بحارالانوار، ج 82، ص 72، من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 183 ، وسائل الشیعه، ج 3، ص 271)

لزوم آراستگی شوهر برای زن
 

- راوی می گوید: امام سجاد (علیه السلام) را در اتاقی که فرش آن زرد رنگ و دیوارهایش سفید بود دیدم، در حالیکه لباس رنگین به تن داشت. مدت کوتاهی نزد ایشان نشستم. هنگام برخاستن، امام (علیه السلام) فرمود: فردا انشاء الله نزد من بیا. پس از خروج از منزل به یحیی گفتم: مرا نزد مردی بردی که لباس رنگین پوشیده است. تصمیم داشتم که دیگر نزد او برنگردم... فردای آن روز نزد امام سجاد (علیه السلام) رفتم، او را در اتاقی گلی که بر حصیری نشسته بود و لباسی از کرباس به تن داشت و یحیی نزد او بود. آن حضرت به من فرمود: ای ابوخالد، من تازه ازدواج کرده ام و آن چیزهایی که دیروز دیدی نظر همسرم بود و من نمی خواهم با همسرم مخالفت کنم.
(بحارالانوار، ج 46، ص 102، مستدرک، ج 3، ص 252، دلائل الامامه، ص 91)
- راوی می گوید: «نزد امام باقر (علیه السلام) رفتم در حالیکه ایشان در اتاقی آراسته بودند... من به اتاق نگاهی کردم... حضرت فرمود: حکم، نظر تو در مورد آنچه می بینی چیست؟... سپس حضرت فرمود:... این اتاقی که مشاهده می کنی اتاق همسرم می باشد... و اتاق من همان اتاق (ساده) است که می شناسی.»
(اصول کافی، ج 6، ص 446، وسایل الشیعه، ج 5، ص 31، مستدرک، ج 3، ص 465، دعائم الاسلام، ج 2، ص 159)
عبدالله بن عطا گوید: روزی به منزل امام باقر (علیه السلام) رفتم و مشاهده کردم در منزل ایشان اثاثیه ای چیده شده و فرش و قالیچه دیدم، با تعجب پرسیدم: اینها چیست؟ آن حضرت فرمود: لوازم همسرم می باشد.
(اصول کافی، ج 6، ص 476 وسایل الشیعه، ج 5، ص 336، مکارم الاخلاق، ص 131)
- مالک بن اعین گوید: «روزی نزد امام باقر (علیه السلام) رفتم و ایشان را ملاقات نمودم در حالی که پوششی به رنگ قرمز تند داشت هنگام ورود خنده ام گرفت. آن حضرت فرمود: گمان می کنی نمی دانم چرا می خندی؟ تو از آن لباسی که بر تن دارم خنده ات گرفته است. همانا همسرم از من تقاضا کرده آن را بپوشم و من بدلیل آنکه همسرم را دوست دارم علیرغم عدم تمایل خود، آن را پوشیده ام.»
(بحارالانوار، ج 46، ص 292، اصول کافی، ج 6، ص 447، مکارم الاخلاق، ص 105)

دلایل لزوم آراستگی شوهر برای زن
 

- ابی الحسن (علیه السلام) فرمود: «آراستگی شوهر برای زن، عفت زن را زیاد می کند.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 307، مکارم الاخلاق، ص 97)
- امام صادق (علیه السلام) فرمود: «... مرد به رنگ سیاه خضاب کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: ... این کار باعث محبت و مهربانی در نزد زنانتان می گردد...»
(بحارالانوار، ج 76، ص 100، مکارم الاخلاق، ص 79، وسائل الشیعه، ج 2، ص 78)
- راوی می گوید: «به امام رضا (علیه السلام) گفتم: خضاب کرده اید؟ حضرت فرمود: بله، به حنا و کتم (گیاهی است برای خضاب و آن را وسمه نامند.) آیا نمی دانی خضاب کردن اجر و ثواب دارد؟ بدرستی که زن دوست دارد تو را آراسته ببیند همانطور که تو دوست داری او را آراسته ببینی. به تحقیق زنها را کمی آراستگی و آمادگی شوهرانشان، از عفاف به فسق خارج می کند.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 102 ف مکارم الاخلاق، ص 80)
- امام رضا (علیه السلام) فرمود: «پدرم به نقل از پدران بزرگوارشان خبر داده است که به درستی که زنهای بنی اسرائیل از عفاف خارج شدند و مرتکب گناه گردیدند و خارج نکرد آنها را مگر عدم آراستگی همسرانشان و فرمود: همانا زن، از تو همان چیزی را می خواهد که تو از او می خواهی.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 102، مکارم الاخلاق، ص 81)
- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: با حنا خضاب کنید چرا که این کار دیده را جلا می دهد، باعث رویش مو می شود، خوشبو می کند و باعث آرامش زن (همسر) می شود.»
(بحارالانوار، ج 76، ص 99، من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 121، مکارم الاخلاق، ص 78)
- امام باقر (علیه السلام) فرمود: «همان طور که شوهران دوست دارند زن خود را زینت شده ببینند، زنها نیز دوست دارند شوهر خود را آراسته ببینند.»
منبع: حریم ریحانه.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان