ماهان شبکه ایرانیان

روان‌شناسان تأکید کردند

بازی کالا نیست

استفاده‌ مداوم از صفحه‌های نمایشی تبلت‌ها و بازی‌های کامپیوتری باعث ایجاد «نقص توجه» در کودکان می‌شود.

بازی کالا نیست

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، والدین حاضر در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، با حضور در نشستی با دانستنی‌های بازی آشنا شدند. در این نشست، مهشید آقاجان‌بیک - روان‌شناس کودک - و احسان جمشیدیان - دانشجوی ارشد رشته کاردرمانی - با والدین سخن گفتند و موضوع مراحل رشد کودک و شیوه‌های برخورد با او در بازی مطرح شد.

آقاجان‌بیک در این جلسه از والدین خواست که از بازی به‌عنوان وسیله‌ی تنبیه و تشویق استفاده نکنند و گفت: ‌بازی بخشی از زندگی است. بنابراین کودک نباید در برابر انجام کاری، از فرصت بازی بهره‌مند شود یا برعکس.

او در ادامه سخنانش، درباره مراحل رشد کودک و اسباب‌بازی‌های مناسب برای هر رده، توضیح داد: از تولد تا دو سالگی حواس پنج‌گانه کودک مهم است. هر بازی یا اسباب‌بازی‌ که این حواس را تقویت کند، در این سن مناسب است. از دو تا سه سالگی جنبه‌های حرکتی مهم است. بنابراین فعالیت‌هایی که مغز را در این جهت تحریک کند کاربردی است. از سه تا شش سالگی تعامل‌هایی در کودک شکل می‌گیرد. از هر اسباب‌بازی‌ که این توانایی را تقویت کند می‌توان در این سن استفاده کرد. در سن شش تا 9 سالگی، بچه‌ها به بحث رقابتی توجه ویژه دارند. بنابراین تقویت مهارت‌های رفتاری آن‌ها در این برهه مهم است.

این روانشناس کودک، بازی‌های روباتیک را برای کودکان رده سنی شش تا 9 سال مناسب دانست چون در رشد آن‌ها موثر است.

پدر باید روزی نیم ساعت را صرف کودک کند

آقاجان‌بیک در ادامه صحبت‌هایش به نقش پدران در بازی اشاره و اظهار کرد: پدر برای پسر الگو است. دختران نیز در آینده نقش پدر را در دیگر مردها جست‌وجو می‌کنند. به همین دلیل است زمانی که پدر صرف فرزند می‌کند، مهم است. پدر باید روزی نیم ساعت را صرف کودک کند. در اتاق را ببندد و از او بخواهد تا شیوه گذران این وقت را تعیین کند.

بازی مهم‌ترین عنصر زندگی یک کودک است

در ادامه، احسان جمشیدیان به والدین شرکت‌کننده در جشنواره اسباب‌بازی، گفت: بازی مهم‌ترین عنصر زندگی یک کودک است. کار اصلی کودک، بازی کردن است. بازی علاوه بر سرگرم کردن کودک، او را برای مراحل بعدی زندگی آماده می‌کند.

او با اشاره به نقش والدین در بازی، بیان کرد: خیلی وقت‌ها به ما مراجعه می‌کنند و درباره نواقص رفتاری کودک سوال می‌پرسند. از بازی بچه‌ها سوال می‌پرسیم و آن‌ها دو پاسخ می‌دهند یا وقتی برای بازی با کودک ندارند یا اتاق کودک مملو از اسباب‌بازی‌های خوب است. آن‌ها به یک نکته توجه ندارند، بازی کالا و قابل خریداری نیست.

رابطه پدر و مادر در بازی شبیه به حساب بانکی است

این کارشناس ادامه داد: رابطه پدر و مادر در بازی شبیه حساب بانکی است. هرقدر با بچه بیشتر بازی کنیم، این حساب پرتر می‌شود. والدین باید بدانند که در بازی باید با کودک هم‌سطح شوند. درگیر هیجان‌های کودک شوند و علایق او را بفهمند. اداره بازی برعهده کودک است و بزرگسال باید با قانون کودک پیش برود. مهم‌ترین چیزی که کودک در رشد به آن نیاز دارد بازی است.

جمشیدیان در بخشی از سخنان خود به بازی‌های فکری که در قالب اپلیکیشن ارائه می‌شوند، اشاره و اضافه کرد: باید بدانیم فارغ از نوع بازی که بسیار مهم است، نگاه مداوم به صفحه‌های نمایش سبب نقص توجه در بچه‌ها می‌شود.

در ادامه این بحث، خانواده‌های حاضر در نشست فرصت پیدا کردند سوال‌های خود را مطرح کنند و با روان‌شناسان به بحث بنشینند.

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 28 مردادماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری به کار خود پایان می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان