یکی از مغازههای یکی از پاساژهای معروف شیراز شلوار جین عرضه میکند. میگوید: "چرا فکر میکنید مارکی که روی لباس است واقعا باید مربوط به همان لباس باشد. ما همه مغازه داریم.
به نفعم هم نیست که بگویم ولی میگویم. این شلوارها را میبینید؟ و اشاره میکند به یکی از قفسهها. اینها همه جنس ایرانی است. کار تهران است. ولی یک مارک زدهایم رویش که مردم بخرند و استقبال کنند.
کمیهم قیمتش را بالا میبریم. همین. علایق مردم مجبورمان میکند اینگونه عمل کنیم. البته از دیگر مغاز هها چیزی عایدمان نشد و دست از تلاش کشیدیم.
سکینه سیاحی، مدیر کل گمرکات استان فارس در این خصوص به ایسنا گفت: برخی از اجناس نیز به صورت قاچاق وارد میشوند و نمیتوان بر آنها نظارتی داشت.
ممکن است کالای اصل و یا تقلبیباشد ولی کسی از آنها مطلع نیست. در کل میتوان گفت اجناس قاچاق زیادی وجود دارند که تحت عنوان اصل به مشتریان فروخته میشوند و متاسفانه مردم نیز مجبورند مبالغ زیادی برای این کالاها پرداخت کنند.
دکتر علیرضا فیلی، عضو هیئت علمیدانشگاه پیام نور نیز گفت: این موضوع دلایل متفاوت روانشناختی و جامعه شناختی دارد. تبعیت یا استقبال از یک مد دلایل زیادی دارد. استفاده از لباسهای مارک را نیز میتوانیم جزء مد قلمداد کنیم.
وی افزود: همین استفاده از مارک خود دلایل متفاوتی دارد. سن نوجوانی یکی از دلایل آن است. وجود شبکههای ارتباط جمعی مثل تلویزیون، ماهواره و وجود همسالان میتواند روی فرد تاثیر داشته باشد.
نوجوان دوست دارد شبیه دوستانش باشد و برای اینکه در گروه دوستان پذیرفته شود خواه ناخواه مجبور میشود از گروه همسالان تبعیت کند.
وی عنوان کرد: از دلایل دیگر آن مخالفت با والدین است. نوجوان میخواهد خود را به والدین نشان دهد، مخصوصا اگر نوجوان رابطه خوبیبا پدر و مادر نداشته باشد. فیلی گفت: یکی از دلایل دیگر آن میتواند مخالفت با جو موجود در جامعه باشد.
بهترین شیوه، ابراز مخالفت و همرنگ نبودن با بزرگسالان است. علت دیگر آن سردرگمیدر هویت یابیاست. برخی نوجوانان از هویت خود مطلع هستند ولی برخی دیگر از نوجوانان به دلیل کم کاریهای ما و الگو نداشتن، هنوز هویت خود را کشف نکرده و همین موضوع موجب میشود که از اینگونه مدها تبعیت کنند.
وی با بیان اینکه بهترین شیوهای که میشود نوجوان را به تبعیت از هنجارهای اجتماعی هدایت کرد، ارائه الگوهای مناسب به صورت غیرمستقیم است گفت: صرفا با سخنرانی و ارائه سرد الگوها نمیتوانیم انتظار داشته باشیم نوجوان به سمتی که مدنظر ما است گرایش داشته باشد، بنابراین این مخالفت در او ایجاد میشود.
فیلی گفت: در کشورهای دیگر چگونه الگوسازی میکنند. به عنوان مثال باربیرا به صورت مستقیم به کودک و نوجوان ارائه ندادند و تنها تبلیغات زیبا برای آن انجام شد. حالا باربیشهرت جهانی دارد و همه دختران دوست دارند شبیه به او باشند.
وی با بیان اینکه در کشور ما دارا و سارا را ایجاد کردیم که هیچ جذابیتی برای نوجوان نداشت، ادامه داد: لباسهای آنها مناسب نسل امروز نبود و چهرهاین عروسکها نیز برای زمانه ما طراحی نشده نبود. وقتی چنین الگوسازی ضعیفی انجام میدهیم در برابر نمونه خارجی شکست میخوریم.
عضو هیئت علمیدانشگاه پیام نور اظهار کرد: در مباحث فرهنگی هیچ برنامه بلندمدتی در نظر گرفته نشده است. برنامه منسجم و مدونی وجود ندارد.
همه برنامههای ما سلیقهای است و با تغییر مسوولین این برنامه به مرحله اجرا نمیرسد و مسوول دیگر برنامه دیگری برای خود ارائه میدهد، در حالی که در کشورهای دیگر برای نوجوانان برنامههای چند ده ساله دارند.
وی بیان کرد: چیزی کهامروزه زیاد دیده و شنیده میشود توجه به زندگی حال است. در حالی که باید به گذشته و به فرهنگ گذشته نیز فکر کرد. باید فرهنگ غنی گذشته، الگویی برای زندگی امروز باشد. این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر بخواهیم الگوهای جامعه ما پایدار باشند باید نوجوان را خوب بشناسیم، اضافه کرد: تیمهای قوی تحقیق و برنامه ریزی برای این کار نیاز است.
در این راه نیاز است سرمایه گذاری کرد، وگر نه، این فرایند ادامه دارد و الگوهای فرهنگی ما از بین میروند. جوانان خواه ناخواه به مارکها و برندهای خارجی علاقهمند هستند و هرکس برای علاقهمندی خود دلایل قابل قبولی دارد.
دلایلی که با یک حرف و سخن و تریبون نمیتوان آنها را انکار کرد. جوانان به خیلی چیزها نیاز دارند و خیلی خواستههایی که میدانند ممکن است هیچگاه برآورده نشود.
از خیلی چیزها شاکی هستند و اینها به راحتی قابل حل نیست. شاید وقت آن رسیده باشد که نگاه کنیم به نسلی کهامید و آرزوی آیندهاین کشور را به دوش میکشد.
نگاه کنیم به میوههایی که نیاز دارند به دیده شدن. مارک پوشی بهانهای است برای نشان دادن خیلی کمبودهایی که در زندگی با آن درگیرند.
برای خواندن بخش اول -تب مارک پوشی بین ایرانیان- اینجا کلیک کنید.