ماهان شبکه ایرانیان

کارمندان توانمند (۲)

بخش دوم- راه‌اندازی یک کسب و کار و مدیریت آن با چالش‌های بسیاری همراه است. از همان گام اول، یعنی انتخاب نوع کسب و کار تا بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات، مدیر باید بتواند از پس حل مسائل گوناگونی برآید.

کارمندان توانمند (2)

 

پاداش‌هایی متفاوت با بقیه، برای‌شان در نظر بگیرید

به این کارمندان ارزشمند احتمال پاداش‌ها و امتیازهایی بدهید که کلیشه‌ای نباشند. مثلا می‌توانید به آنها بگویید که می‌توانند چند روز از هفته را در خانه کار کنند (البته اگر نوع کارشان این امکان را بدهد) یا اینکه برای فرزندان‌شان امتیازات یا جوایزی در نظر بگیرید؛ مانند پرداخت هزینه کلاس‌های هنری یا تهیه بلیط برای مراکز تفریحی.

پس از استخدام چگونه کارمندان ارزشمند را حفظ کنیم؟

حالا شما یک مرحله را پشت سر گذاشته‌اید و یک کارمند ارزشمند و توانا را به جمع کارمندان سازمان‌تان اضافه کرده‌اید؛ ولی شاید این تازه اول کار باشد. باید تلاش کنید او را در سازمان نگه‌ دارید. لازم است در عین حفظ حدودی که لازمه روابط بین مدیر و کارفرماست، با او دوستانه و بر مبنای احترام، اعتماد و حمایت رفتار کنید.

شاید این ایده به نظر شما خنده‌دار باشد، مثلا در روز تولدش می‌توانید با خرید یک دسته گل یا شیرینی، در کنار بقیه همکارانش این روز را به او تبریک بگویید. با این کار نشان می‌دهید که شما به عنوان یک مدیر تنها او را برای کار نمی‌خواهید، بلکه خود او هم برای شما مهم است و به نیازهای او توجه دارید.

این کار بسیار ساده و یا شاید خنده‌دار برای ما، احترام و اعتماد این کارمند به شما را چند برابر می‌کند. راهکارهایی برای حفظ کارمندان نخبه و تیزهوش در شرکت وجود دارد که تعدادی از آنها را در زیر آورده‌ایم:

حقوق او را قدری بیشتر از عرف بپردازید

میزان حقوقی را که شرکت‌های دیگر به کارمندان اینچنینی می‌دهند، بررسی کنید و حالا که او با تلاشش باعث رونق کسب و کارتان شده است، قدری بیشتر از حد معمول به او حقوق بدهید تا خطر استعفای او به حداقل برسد.

برای‌شان امتیازات ویژه‌ در نظر بگیرید

لازم نیست امتیازی که علاوه بر عرف معمول به کارمند‌تان می‌دهید، حتما افزایش حقوق باشد. می‌توانید پس از یک سال مالی درخشان او را به یک مسافرت که همه مخارجش را شرکت تقبل می‌کند، بفرستید یا مثلا پس از رسیدن به حد مشخصی از فروش به او مرخصی اضافه‌تر بدهید.

هر چند وقت یکبار ارزشیابی کنید

در این حالت کارمندان مدیران را ارزشیابی یا دو مدیر به طور جداگانه کارمندان را ارزشیابی می‌کنند. با این کار هم در جایگاه یک مدیر از نظر کارمندان راجع به خودتان مطلع می‌شوید و هم از انجام قضاوت‌های مغرضانه و ناعادلانه کارمندان نسبت به یکدیگر پیشگیری می‌شود.

روی کارمندان سرمایه‌گذاری کنید

در شرکت شما «سیستم‌های نرم» یا همان کارمندان، به اندازه مراجع بنیادی که آنها را حمایت می‌‌کنند، قابلیت تولید دارند و می‌توانند در پیشبرد اهداف سازمان مؤثر واقع شوند. بنابراین باید به طور مرتب روی پیشرفت و رشد این بخش، مانند رشد و ارتقای بخش بنیادی سرمایه‌گذاری شود.

لازم نیست این سرمایه‌گذاری پیچیده باشد؛ شما حتی می‌توانید نرم‌افزارهای مورد استفاده در شرکت‌تان را ارتقا دهید و به کارمندان کلیدی و مدیران دیگر سطوح اجازه دهید از اینترنت استفاده کنند.

انتقادپذیر باشید

برای اینکه بتوانید مشکلات شرکت را حل کنید، باید به انتقادهای کارمندان، به خصوص کارمندان توانمند و لایق که بیش از کارمندان دیگر مهارت و دانش دارند، توجه کنید. وقتی یک کارمند جرات می‌کند و مشکلی را با سرپرست یا مدیر خود در میان می‌‌گذارد، نباید ضرر کند.

این نکته درباره کارمندان نخبه اهمیت بیشتری دارد، زیرا آنها با تیزهوشی مشکلات را می‌یابند و برای حل آنها طرحی هم در ذهن دارند و اگر به آنها بی‌توجهی شود یا به خاطر این انتقاد مورد سرزنش قرار گیرند، نسبت به کار دلسرد و نسبت به مدیران بی‌اعتماد خواهند شد.

همین می‌تواند زمینه استعفای آنها را از شرکت فراهم کند. ارزش قائل شدن برای کارمندان نخبه و کارآمد یکی از رموز موفقیت یک مدیر و در پی آن یک سازمان است. استخدام، حفظ و به کارگیری درست و موثر توانایی آنها، برگ برنده یک سازمان نسبت به سازمانی است که به منابع انسانی خود بی‌توجه بوده و فقط به کسب سود اهمیت می‌دهد.

یک مدیر موفق می‌داند که کارمند او – چه نخبه و سطح عالی و چه معمولی- قبل از اینکه یک کارمند باشد یک انسان است و خارج از دیوارهای سازمان زندگی دیگری دارد. توجه به توانایی‌های حرفه‌ای یک کارمند و به کارگیری آن زمانی موثر و موفقیت آن پایدار خواهد بود که مدیران و سرپرستان او را نه به عنوان یک روبات کارگر که به عنوان انسانی معمولی با ارزش‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات انسانی‌اش تلقی کنند.

این نکته درباره تمامی کارمندان، از کارمندان معمولی پایین‌ترین سطح سازمان و سرپرستان آنها گرفته تا مدیران سطوح میانی و حتی رده‌های بالاتر صدق می‌کند و تنها درباره کارمندان برتر و دارای توانمندی خاص نیست.در آخر اینکه، هر کدام از کارمندان و مدیران در هر سطح باید به ویژگی‌های انسانی خود توجه داشته باشند و خود را کسی که جز کار در سازمان زندگی دیگری ندارد، ندانند.

اگر چنین تفکری بر سازمان حاکم شود، عمر آن چندان طولانی نخواهد بود. مدیران مهم‌ترین کسانی هستند که باید از سلطه این تفکر بر سازمان جلوگیری و به خصوص به کارمندان عالی و برتر خود اهمیت این نکته را گوشزد کنند.

 

 

برای خواندن بخش اول- کارمندان توانمند- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی