کاهش درد زایمان (۱)

بخش اول- اگر تمایل دارید زایمانی کاملاً طبیعی داشته باشید، می‌توانید از روش‌های طب مکمل و جایگزین کمک بگیرید. اغلب خانم‌ها تمایل دارند از داروهای ضددرد استفاده کنند و ترجیح می‌دهند همه‌چیز به صورت طبیعی پیش برود.

کاهش درد زایمان (1)

دکتر لادن سیفی

 

 

اگر تمایل دارید زایمانی کاملاً طبیعی داشته باشید، می‌توانید از روش‌های طب مکمل و جایگزین کمک بگیرید. اغلب خانم‌ها تمایل دارند از داروهای ضددرد استفاده کنند و ترجیح می‌دهند همه‌چیز به صورت طبیعی پیش برود و حتی در دوران نقاهت خود نیز از داروهای مخدر و مسکن و آرامبخش استفاده نکنند.

آنها می‌خواهند بدون استفاده از هر نوع روش غیرطبیعی، زایمانی راحت داشته باشند.

طب مکمل و جایگزین چیست؟

 طب مکمل و جایگزین (CAM)، دخالت پزشکان در بدن، ذهن و روح و روان، به منظور کاهش درد است. از آنجا که زایمان و بارداری از شرایط پزشکی نیست و بیماری به حساب نمی‌آید، پزشکان به این روش اعتقادی ندارند. حتی بسیاری از پزشکان علم سنتی نیز همین‌گونه تصور می‌کنند.

طب مکمل، روش‌های بسیاری برای کاهش درد، پیشنهاد می‌کند و آنها را جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی و مسکن‌ها می‌داند. در برخی کشورها، حتی کلاس‌های آموزشی نیز در این زمینه وجود دارند؛ ولی به یاد داشته باشید که حتماً نزد پزشکانی بروید که دارای مجوز باشند و از طرف بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی تأیید شده باشند.

 طب فشاری و طب سوزنی

 هزاران سال است که چینی‌ها برای کاهش درد به طب سوزنی متوسل می‌شوند؛ ولی به تازگی در سایر نقاط جهان همچون جامعه پزشکی سنتی نیز، از این روش برای کاهش درد استفاده می‌شود. مطالعات علمی جدید به علم باستان رسیده است و با اینکه عملکرد طب سوزنی به طور دقیق مشخص نیست، ولی پژوهشگران دریافته‌اند که طب سوزنی موجب آزاد شدن مواد شیمیایی مختلفی از مغز می‌شود که در این میان می‌توان به اندورفین‌ها اشاره کرد که سیگنال‌های درد را مسدود می‌کند.

در طب سوزنی ده‌ها سوزن نازک در امتداد مسیرهای نامرئی و کانال‌های انرژی بدن وارد می‌شود. براساس طب باستانی، این مسیرها همان «چی» و یا «نیروی زندگی» هستند. و وقتی سوزن‌ها وارد این مسیر می‌شوند، اعصاب را فعال و تحریک می‌کنند و اندورفین آزاد شده و درد تسکین می‌یابد.

در طب فشاری نیز همانند طب سوزنی عمل می‌شود و تنها تفاوت در این است که پزشک به جای استفاده از سوزن به منظور تحریک اعصاب، از انگشتان خود استفاده می‌کند و با استفاده از انگشتان شست خود روی بدن فرد فشار می‌آورد. حتی برخی از پزشکان بر این باورند که فشار درمانی در دوران بارداری می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد.

در طب بازتاب شناسی هم که تقریباً شبیه طب فشاری است، از شیوه‌های کاهش درد به روش طبیعی استفاده می‌شود و تنها تفاوت آن با طب فشاری این است که در این روش فشار فقط بر روی پاها و گاهی دست و گوش اعمال می‌شود.

متخصصان این روش بر این باورند که اندام‌های داخلی، از جمله رحم را می‌توان به قسمتی از پاها مرتبط دانست و معتقدند که برخی از این نقاط فشار آن‌قدر قدرتمند هستند که باید از تحریک آنها خودداری شود؛ چرا که ممکن است موجب آغاز انقباضات رحمی شوند. 

درمان فیزیکی

 برای بسیاری از زنان مبتلا به انقباضات رحمی، ماساژ کمر با دست (توسط همسر و یا یک فرد حرفه‌ای) می‌تواند بسیار آرامبخش باشد و درد را کاهش دهد. فقط در هنگام ماساژ دقت کنید که از ماساژ دادن شدید رحم خودداری کنید. گاهی کمپرس گرم و یا سرد نیز مؤثر خواهد بود.

رفتن به درون آب و یا جکوزی نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود. به این روش هیدروتراپی می‌گویند و امروزه در برخی از بیمارستان‌ها برای کاهش درد زایمان، از این روش استفاده می‌شود. فقط به این موضوع دقت کنید که جهت آب باید به دور از مبهل باشد تا آب با فشار وارد بدن نشود.

هیپنوتیزم

 تقریباً یک‌ششم از زنان آمریکایی برای کاهش درد خود به هیپنوتیزم متوسل می‌شوند که در این روش، اعصاب بی‌حس‌شده، درد کاهش می‌یابد و انقباضات سرکوب می‌شوند. برخی زنان بعد از هیپنوتیزم می‌گویند که حین انجام آن همچون یک عروسک بوده‌اند و ذهن آنها کاملاً از بدنشان و احساس درد دور بوده است.

اگر تمایل به استفاده این روش دارید، حتماً باید آن را از دوران بارداری آغاز کنید و نمی‌توان به محض آغاز اولین انقباضات، با این روش درد را کاهش داد. یکی از مزایای بزرگ هیپنوتیزم، آرامش مادر در لحظه تولد نوزاد است. او در این لحظه کاملاً بیدار و آگاه است. این روش هیچ عارضه جانبی برای کودک و مادر به همراه ندارد...

برای خواندن بخش دوم- کاهش درد زایمان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان