شیوه تغذیه درکودکان سرطانی (۲)

بخش دوم- کودکانی که مبتلا به سرطان هستند، نیاز به رژیم غذایی سالم و مناسبی دارند و شاید خانواده‌ها در چنین موقعیتی، به این مسأله کمتر اهمیت دهند.

شیوه تغذیه درکودکان سرطانی (2)

 آب

آب مهم‌ترین ماده مورد نیاز بدن است. 75 درصد از وزن بدن همه ما را آب تشکیل می‌دهد و برای همه عملکردهای بدن از قبیل گوارش، دفع سموم، متعادل نگه‌داشتن دمای بدن و بسیاری چیزهای دیگر لازم است. کودکانی که تحت مداوای بیماری سرطان هستند، معمولاً آب زیادی را  به دلیل استفراغ، اسهال و ننوشیدن آب کافی از دست می‌دهند؛ بنابراین نوشیدن آب و مایعات بیشتر برای آنها بسیار ضروری است.

برای جلوگیری از کم آبی بدن و پیشگیری از ایجاد یبوست، حتماً باید آب بیشتری نوشیده شود. اگر نمی‌دانید که کودک‌تان چقدر باید آب بنوشد تا دچار کم‌آبی نشود، از پزشک یا متخصص تغذیه سوال کنید.

چند نکته برای غذا دادن به کودک بیمار

 با زیرکی به او غذا بدهید: لازم است به این دسته از کودکان غذاهایی با حجم کم ولی در وعده‌های بیشتر داده شود تا میل و اشتهای آنها به غذا خوردن کم نشود.

 همیشه غذایی در دسترس باشد: مهم نیست صبحانه باشد، یک میان وعده غذایی، کمی‌ میوه و یا نوشیدنی، مهم این است که همیشه چیزی برای خوردن وجود داشته باشد تا به محض نیاز به کودک بدهید؛ نه اینکه زمانی را به تهیه غذا اختصاص دهید و او اشتهایش را برای خوردن آن از دست بدهد.

 غذاهای بی‌طعم را امتحان کنید: اگر کودک شما به طعم‌ها و بوهای شدید حساسیت دارد و حالت تهوع می‌گیرد، بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که بدون‌طعم و مزه هستند؛ مثل نان، پاستا، برنج و ...

 قبل از غذا دادن، دمای آن را کنترل کنید: بیشتر افرادی که تحت مداوای بیماری سرطان هستند، فقط غذاهایی را می‌خورند که دمایی در حد دمای اتاق دارند؛ نه گرم‌تر و نه سردتر. بنابراین از دادن غذاهای خیلی گرم و یا خیلی سرد به آنها خودداری کنید.

 از غذاهای اسیدی صرف‌نظر کنید: معمولاً در مرحله درمان بیماری سرطان، کودک با انواع زخم‌های دهان و آفت روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین به هیچ‌وجه به او غذاهای اسیدی مثل آب پرتقال، آب لیمو و گوجه‌فرنگی ندهید.

 غذاهایی تهیه کنید که بلعیدن آنها آسان‌تر است: اغلب کودکان در چنین مواقعی دچار مشکل در بلع غذاها می‌شوند؛ بنابراین خوردن غذاهای پوره‌ای، سوپ‌ها، غذاهای نرم و روان برای آنها آسان‌تر خواهد بود.

 به همراه غذا به آنها آب و مایعات ندهید: بین وعده‌های غذایی به کودک آب و مایعات بدهید، ولی در حین خوردن غذا نه. تا کودک احساس سیری نکند و اشتهایش به غذا خوردن از بین نرود.

 مراقب پخش و شیوع میکروب‌ها باشید: همیشه به خاطر داشته باشید که دست‌های‌تان را قبل از غذا دادن به کودک بشویید؛ زیرا کودکان سرطانی بیشتر در معرض عفونت‌ها هستند. از دادن غذاهای نیم‌پز و خام به آنها اکیداً خودداری کنید.

اشتهای مضاعف

با آنکه اغلب کودکان تحت مداوا دچار کم اشتهایی می‌شوند و به شدت هم وزن کم می‌کنند، ولی آنهایی که داروهای استروئید مصرف می‌کنند، برعکس اشتهای‌شان افزایش می‌یابد، آب بیشتری در بدن ذخیره می‌کنند و چاق‌تر می‌شوند. در چنین مواقعی باید میزان نمک را در غذاها بسیار محدود کنید و از دادن غذاهای آماده، غذاهای فرآوری شده و اسنک‌ها به آنها اکیداً اجتناب ورزید.

همچنین نوشابه و نوشیدنی شیرین بسیار کمی به آنها بدهید. کودکانی که در این دوران تغذیه مناسبی داشته و بدن‌شان آب کافی دارد، راحت‌تر از دیگران بیماری و درمان‌های آن را تحمل کرده و برنامه دارویی خود را مرتب‌تر دنبال می‌کنند.

 

 

برای خواندن بخش اول- شیوه تغذیه درکودکان سرطانی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر