ماهان شبکه ایرانیان

دولت کریمه

یکى از دعاهایى که شبهاى ماه مبارک رمضان مى خوانیم ، دعاى افتتاح است ، این دعا را حضرت ولى عصر(علیه السلام) به محمد بن عثمان (دومین نائب خاص از نواب اربعه ) تعلیم داده و او منتشر نموده است

دولت کریمه
یکى از دعاهایى که شبهاى ماه مبارک رمضان مى خوانیم ، دعاى افتتاح است ، این دعا را حضرت ولى عصر(علیه السلام) به محمد بن عثمان (دومین نائب خاص از نواب اربعه ) تعلیم داده و او منتشر نموده است . (291)
سید بن طاووس رحمة اللّه در اقبال خود در ذکر اسناد دعاهاى ماه رمضان ، دعاى افتتاح را پس از ذکر اسناد دعاهاى ماه رمضان ، دعاى افتتاح را پس از ذکر یک سلسله از ناقلین به محمد بن عثمان مى رساند که محمد بن عثمان رحمة اللّه آن را از امام زمان علیه السلام گرفته است .
علامه مجلسى رحمة اللّه در زادالمعاد نیز همین سند را نقل کرده و آن را سندى معتبر مى داند و مى گوید: امام زمان علیه السلام آنرا براى شیعیان نوشته است که هر شب ماه رمضان بخوانند، فرشتگان مى شنوند و براى خواننده آن استثفار مى کنند.
نکته جالب اینکه : در این دعاى شریف به طور جامع به ویژگیهاى حکومت حضرت مهدى (علیه السلام) که به عنوان “دولت کریمه خوانده شده اشاره شده است ، توجه عمیق به معنى این دعا براى منتظران مهدى (علیه السلام) لازم است .
دولت کریمه عبارت از تشکیل دولت اسلامى است که تمام افراد آن از مزایاى حقوق و عدالت اجتماعى برخوردارند، و در پرتو آن دولت ، توحید و ایمان در سراسر زمین حکومت مى کند.
حضرت رضا علیه السلام در انتظار رسیدن چنین حکومتى ، دو آیه از قرآن را ذکر فرمود:
1- “ وارتقبوا انى معکم رقیب ؛” “شما در انتظار بمانید، من هم در انتظارم . (292)
2- “ فانتظروا انى معکم من المنتظرین ؛ “ شما منتظر باشید من هم با شما منتظر هستم . (293)
گر چه آیه اولى از قول حضرت هود علیه السلام و آیه دومى از قول حضرت شعیب علیه السلام به قوم خود است ، ولى حضرت رضا علیه السلام تاءویل فرمودند به ظهور امام زمان علیه السلام که همه باید در انتظارش باشیم ، و فرمود:
این انتظار نیکو انتظارى است . (294)

توجه امام علیه السلام به مکه ، کوفه و قم

یکى از شؤ ون یک حکومت جهانى ، و یا فراهم آوردن مقدمات آن ، استفاده از مراکز استراتژیکى و مهم از نظرات مختلف ،به خصوص از نظر معنوى است .
این مراکز همچون پایگاه و هسته هاى اصلى هستند که مى توان از آنها به عنوان فراهم آوردن اسباب کار، استفاده کرد. در روایات مربوط به حضرت مهدى (علیه السلام) سه مرکز به خصوص اسم برده شده :
1- مکه 2-کوفه 3- قم که اینها در پیشبرد نهضت جهانى حضرت مهدى (علیه السلام) اثر به سزایى دارند.
ما در اینجا با رعایت اختصار، شرحى درباره این سه مرکز ذکر مى کنیم ، تا رهنمودى براى مسلمین و آینده سازان منتظران حضرت مهدى (علیه السلام) باشد و روز به روز بر رونق این سه مرکز در ابعاد مختلف بیفزایند.

1- مکه مرکز اولین جرقه هاى انقلاب جهانى حضرت مهدى (علیه السلام)

در روایات مى خوانیم : حضرت مهدى (علیه السلام) در مکه کنار کعبه ظهور و خروج مى کند. (295)
هنگام ظهور به کعبه تکیه مى کند به صدایش را بلند مى نماید که :
“هان اى مردم جهان ، کسى که مى خواهد به آدم علیه السلام و شیث علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به موسى علیه السلام و یوشع علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به عیسى علیه السلام و شمعون علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم و امیرمؤمنان على علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به حسن علیه السلام و حسین علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به امامان علیه السلام از فرزندان حسین علیه السلام بنگرد به من بنگرد و به نداى من پاسخ مثبت دهید، من از آنچه که آنها خبر داده اند و آنچه که خبر نداده اند به شما خبر مى دهم . (296)
خلاصه این روایت این است که تمام صفات پیامبران بزرگ و رسولان و اوصیاء آنها در وجود من جمع است ، من غیر از آنچه آنها آورده اند، شما را به زیادتر از آن آشنا مى کنم ، و اهداف آنها را تکمیل مى نمایم .
شما پیرو هر دینى هستید، گمشده شما در وجود من است به گرد من جمع شوید که به هدف کامل زندگى خود خواهید رسید.

امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه :

“ و اءذان من اللّه و رسوله الى الناس یوم الحج الاءکبر اءن اللّه برى ء من المشرکین ؛”
“و این اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم ) مردم در روز حج اکبر (روز عید قربان ) که خداوند و پیامبر او از مشرکان بیزارند. (297)
فرمود: “منظور خروج قائم (علیه السلام) و دعوت او از مردم به سوى رهبرى خود است . (298)
ناگفته نماند امام باقر علیه السلام در این حدیث یکى از مصادیق روشن این دعوت عمومى را بیان مى فرماید، که در آن وقت این دعوت به صورت کامل جامه عمل مى پوشد و تحقق عینى مى یابد.
موضوع دیگر اینکه : یاران امام زمان علیه السلام پس از ظهور در مکه (چنانکه قبلا گفتیم ) به آن حضرت مى پیوندند که از جمله آنها سیصد و سیزده نفر یاران خاص هستند و سرانجام ده هزار نفر شده و به سوى مدینه رهسپار مى شوند... (299)
موضوع دیگر اینکه امام زمان علیه السلام مسجدالحرام را خراب کرده و به اصل خود برمى گرداند و همچنین ، مقام حضرت ابراهیم علیه السلام را به جاى اصلى خود برمى گرداند.

در این مورد امام صادق علیه السلام فرمود:

“وقتى که قائم (علیه السلام) قیام کند، مسجدالحرام را ویران نماید تا به جاى اصلى خود برگردد، مقام ابراهیم علیه السلام را به محل اصلى خود مى گذارد، دستهاى کلید داران (خائن ..) را قطع کرده و در کعبه آویزان مى نماید و بر آنها مى نویسد اینها دزدان کعبه هستند. (300)
و سه هزار نفر از خائنان و چپاولگران مکه را در شش نوبت به قتل مى رساند. (301)
از این مطالب نتیجه مى گیریم که نخستین جرقه هاى انقلاب جهانى آن حضرت در مکه بروز مى کند. و به این ترتیب مى بینیم آن حضرت مسائل تشریفاتى و تزئینى و فرعى را از بین برده ، و مردم را به ابعاد اصلى حج که مهمترین آن ، بعد سیاسى و عبادى آن است متوجه مى سازد.
با توجه به اینکه در اسلام ، بعد سیاسى نیز عبادت است .
و این یک درس بزرگى است براى طرفداران مهدى (علیه السلام) که مکه این مرکز استراتژیکى و مهم دنیاى اسلام را به صورت کانون آتشفشان عدالت و معنویت و اتحاد بر ضد استکبار جهانى در آورند. و آنرا آماده ظهور امام عصر(علیه السلام) کنند و از زیر یوغ استکبار، خارج نمایند.
در اینجا سخن را رها کرده و به گفتار پرمغز امام خمینى قدس سره که در پیام مهم خود به مسلمانان در آستانه برگزارى کنگره عظیم جهانى حج سال 1363 (چهارم شهریور مطابق 28 ذى القعده 1404) ابلاغ فرموده اشاره مى کنیم .
“... ابعاد مختلف این فرضیه الهى عظیم سرنوشت ساز “حج به واسطه انحرافهاى حکومتهاى جور در کشورهاى اسلامى و آخوندهاى فرومایه کشورهاى اسلامى و کج فهمى هاى بعضى از معممین و مقدس ‍ نماها در تمام کشورهاى اسلامى در پرده ابهام باقى مانده است ، کج فهمانى که حتى با تشکیل حکومت اسلامى مخالف و آن را از حکومت طاغوت بدتر مى دانند...
...از همه ابعاد حج ، مهجورتر و مورد غفلت تر، بعد سیاسى این مناسک عظیم است که دست خیانتکاران براى مهجوریت و مورد غفلت تر، بعد سیاسى این مناسک عظیم است که دست خیانتکاران براى مهجوریت آن بیشتر در کار بوده و هست و خواهد بود و مسلمانان امروز و در این عصر که عصر جنگل است ، بیشتر از هر زمان ، موظف به اظهار آن و رفع ابهام از آن هستند...
روزى که ولى اللّه اعظم امام عصر(علیه السلام) ظاهر شوند و در کعبه نداى عدالت سر دهند و بر خلاف ظالمان و کافران فریاد کشند، همین آخوندها هستند که او را تکفیر و از ستمگران پشتیبانى مى نمایند. (302)
... مراتب معنوى حج که سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه ، نزدیک مى نماید، حاصل نخواهد شد مگر آنکه دستورات عبادى حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود...
... اگر در این کنگره جهانى که همه اقشار ملتهاى مظلوم اسلامى از هر قشر و ملت و داراى هر زبان و مسلک و هر رنگ و قشر ولى با روش واحد و لباس ‍ مشابه ، دور از هر آلایش و آرایش اجتماع نموده اند، مسائل اسلامى اسلام و مسلمین و مظلومان جهان ، از هر فرقه حل نشود حکومتهاى مستکبر و زورگو نیز جایشان ننشینند، از اجتماعات کوچک منطقه اى و محلى کارى برنخواهد آمد و راه حل فراگیرى به دست نخواهیم آورد...
بیتى که براى قیام ، تاءسیس آن هم قیام ناس و للناس ، پس باید براى همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود و منافع ناس را در همین مواقف شریف تاءمین نمود و رمى شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف بزرگ انجام داد، مجرد کلید داراى بیت و سقایت حجاج و عمارت مسجدالحرام کافى نیست و مربوط به مقصد نیست ، ساده بودن بیت و مسجد همچون زمان ابراهیم علیه السلام و صدر اسلام و به هم پیوستن مسلمین در آن مکان بى آلایش و وافدین بى پیرایشش هزاران مرتبه بالاتر از تزئین کعبه و بناهاى مرتفع عظیم و غافل شدن از مقصد اصلى که قیام ناس و شهود منافع ناس ‍ است مى باشد.
“ اجعلتم سقایة الحاج و عمارة المسجدالحرام کمن آمن باللّه و الیوم الآخر و جاهد فى سبیل اللّه لا یستوون عنداللّه و اللّه لا یهدى القوم الظالمین .” (303)
گویى این آیه در عصر ما نازل شده و گویاى حال ما است ، در عصر حاضر سرگرمى به سقایت و معیشت حجاج و به عمارت و تزئین مسجدالحرام و غفلت از ایمان به خدا و روز قیامت و کناره گیرى از جهاد فى سبیل اللّه را شعار خود قرار داده اند و کسانى که به این آیه عمل کنند آنها را ظالم مى خوانند.
و آیه 3، سوره توبه (و اذان من اللّه و رسوله ...) درست برخلاف رفتار آخوندهاى دربارى و تامین کننده منافع شیطان بزرگ آمریکا است ... که فتوا مى دهند حج باید از این مسائل به دور باشد...
مساءله ، مساءله حضور در محضر است و شاهد جمال محبوب ، گویى گوینده از خود در این محضر بى خود شده و جواب دعوت را تکرار مى کند، و دنباله آن سلب شریک به معنى مطلق آن مى نماید.
باید متوجه باشند که حج آنها حج ابراهیمى علیه السلام “ابوالانبیاء صلوات اللّه علیه باشد و حج محمدى صلى اللّه علیه و آله و سلم “ و الا ما اکثر الضجیج و اقل الحجیج ؛” (304) چقدر ناله کن زیاد است ولى حاجى حقیقى کم است ....
“از خداوند تعالى پیروزى اسلام و خذلان کفر و بیدارى مسلمانان و تعهدشان را در پیشبرد مقاصد اسلامى خواستارم . (305)
“ روح اللّه الموسوى الخمینى رحمة اللّه “
نتیجه اینکه مسلمانان دوستدار حضرت قائم (علیه السلام) باید به مکه و کعبه و حج ، اهمیت فراوان بدهند و فلسفه حج را درک کنند و اجرا نمایند و بدانند که عرفات مرکز شناخت و مشعر مرکز شعور و منى مرکز عشق و قربانى و ترور شیاطین تجسم یافیه است در این صورت کمک بزرگى به فراهم شدن اسباب کار در مورد ظهور آن حضرت کرده اند.
در اینجا این مطلب را با سخنى از وصیت امام على علیه السلام به دو فرزندش امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام پایان مى بریم .
“ اللّه اللّه فى بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا؛”
“خدا را، خدا را، در مورد خانه پروردگارتان (کعبه ) آن را تا زنده هستید خلوت نکنید، زیرا اگر این خانه ترک شود، کرامت و عزت خود را (از طرف خدا و مردم ) از دست خواهید داد. (306)
آرى باید مسلمانان با طرح جامع ایجاد شوراى اسلامى اداره امور حج ، با موج عظیم میلیونى ، همه ساله مسلمانان را خط بدهند و نتائج سودمندى از این مرکز عبادى سیاسى بگیرند، و بدانند که مراسم حج تنها بعد عبادى آن نیست و گرنه امام حسین علیه السلام روز هشتم ذى الحجه حج را رها نمى کرد و به سوى جهاد نمى رفت .
ناگفته نماند که مدینه نیز از مراکز مهم در رابطه با حکومت حضرت مهدى (علیه السلام) است که آن حضرت با یاران خود از مکه به مدینه آمده و در آنجا جمعیتهاى زیادى به آن حضرت مى پیوندند و عده اى از مخالفان سرکوب مى شدند. (از اینکه مدینه را مستقلا ذکر نکردیم چون آن را جزء حجاز و در قلمرو مکه به حساب آوردیم .)
اینک به این روایت توجه کنید:
امام صادق علیه السلام فرموده :
“مکه ، حرم خدا و حرم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و حرم امام على علیه السلام است و یک نماز در مکه معادل با صد هزار نماز است ، انفاق یک درهم در مکه معادل با انفاق با صد هزار است ، مدینه حرم خدا و رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و امام على علیه السلام است و یک نماز در آن معادل با هزار نماز، و انفاق یک درهم در آن معادل انفاق هزار درهم است . (307)
روایات دیگرى نیز در شاءن و مقام مدینه آمده که براى رعایت اختصار از ذکر آنها خوددارى شد.

2- کوفه مقر حکومت حضرت مهدى

قبلا گفتیم ، امام قائم (علیه السلام) پس از ظهور از مکه به مدینه آمده و در آنجا همراه دهها هزار نفر از همراهان به سوى کوفه رهسپار مى شوند و مقر حکومت آن حضرت کوفه است یعنى همان محلى که مقر حکومت امیرمؤ منان حضرت على علیه السلام بود.

امام باقر علیه السلام فرمود:

“گویى قائم (علیه السلام) را مى بینم در نجف کوفه که از مکه به آنجا آمده در حالى که پنج هزار فرشته که جبرئیل علیه السلام در طرف راستش و میکائیل علیه السلام در طرف چپش و مردم با ایمان در حضورش هستند، و آن حضرت لشکرها را در شهرها گروه گروه پراکنده مى کند. (308)
در کوفه حدود ده هزار نفر که “بتریه نام دارند، جلو آن حضرت را مى گیرند و به او مى گویند از همانجا که آمده اى برگرد ما نیازى به فرزندان فاطمه علیه السلام نداریم ، امام (علیه السلام) با آنها جنگ مى کند و همه آنها را به هلاکت مى رساند، و آنگاه وارد کوفه شده و هر منافق شکاک را مى کشد، و کاخ ‌هاى عظیم ظلم را ویران مى سازد، و جنگ افروزان را به قتل مى رساند تا خداوند خشنود گردد. (309)
آن حضرت در کوفه به توسعه راهها و خیابانها و شهرها و مساجد مى پردازد، بیست و هفت نفر که اصحاب کهف و یوشع علیه السلام و سلمان رحمة اللّه و ابودجانه رحمة اللّه و مقداد رحمة اللّه و مالک اشتر رحمة اللّه در میانشان است در نجف به آن حضرت مى پیوندند و در صف یاران آن حضرت قرار مى گیرند.
بالاءخره آنچنان در جهت ظاهر و باطن مردم به طور سریع و وسیع کار را به پیش مى برد که خداوند سراسر زمین را به نور الهى روشن مى کند و دیگر مردم نیازى به نور خورشید ندارند، ظلمت و تاریکى (ظلم و فساد) از بین مى رود، یک نفر مرد در زندگى خود آنقدر عمر مى کند که داراى هزار فرزند مى شود... (310)
موضوع دیگر توسعه دادن به شهر کوفه است که خانه هاى کوفه به رود کربلا متصل مى شود، و مسجد با شکوهى در پشت کوفه ساخته مى شود که هزار در دارد.
وسعت کوفه به حدى مى شود که اگر مردى در کوفه سوار بر استر راهوار بشود تا خود را به نماز جمعه برساند، نماز جمعه را درک نمى کند در صورتى که آن مرد در کوفه سکونت دارد. (311)
به این ترتیب مى بینیم کوفه (که عبارت دیگر آن شامل نجف و عراق است ) پایگاه حکومت جهانى حضرت مهدى (علیه السلام) است ، همان جایى که در طول تاریخ پایگاه مردان بزرگ چون ادریس علیه السلام ، نوح علیه السلام ، ابراهیم علیه السلام ، عیسى علیه السلام و حضرت امام على علیه السلام و امامان دیگر بوده است .
که در روایات آمده امام صادق علیه السلام فرمود:
“کوفه باغى از باغهاى بهشت است ، قبر حضرت نوح علیه السلام و ابراهیم علیه السلام و 370 پیامبر دیگر و 600 وصى و قبر سرور اوصیاء حضرت امیرالمؤ منین على علیه السلام در کوفه است . (312)
قبر مردان بزرگى همچون حضرت مسلم علیه السلام نماینده اول امام حسین علیه السلام و قبر حضرت هانى رحمة اللّه و مختار رحمة اللّه نیز در کوفه مى باشد.
و حضرت امام على علیه السلام در تفسیر آیه 50 سوره مؤ منون :
“ و آویناهما الى ربوة قرار و معین ؛”
“ما حضرت عیسى علیه السلام و مادرش مریم علیهاالسلام را پناه دادیم در مکانى بلند و خوب .
فرمود: “منظور از این مکان (ربوه ) کوفه است و منظور از “قرار مسجد است و منظور از “معین فرات است . (313)
موضوع دیگر اینکه مهمترین مسجد، پس از مسجد اعظم کوفه ، مسجد سهله است که در حدود سه کیلومترى شمال غربى مسجد کوفه قرار گرفته است .
در روایات آمده حضرت ادریس پیامبر، در این مکان (که اکنون مسجد سهله است ) خیاطى مى کرد، و حضرت ابراهیم علیه السلام از آنجا سوى عمالقه بیرون رفت و...
امام صادق علیه السلام فرمود:
“گویا مى بینم ، حضرت قائم (علیه السلام) را در مسجد سهله همراه خانواده خود. سپس فرمود:
هیچ پیامبرى مبعوث نشد مگر اینکه در این مسجد نماز خواند...
یکى از یاران به نام ابوبصیر رحمة اللّه عرض کرد: آیا امام قائم (علیه السلام) همواره و همیشه در این مسجد خواهد بود؟ فرمود: آرى .
امام صادق علیه السلام فرمود: مسجد سهله خانه امام قائم (علیه السلام) است . او عرض کرد: (امامان ) بعد از قائم (علیه السلام) چطور؟(314)
حضرت فرمود: آنها نیز تا آخر دنیا در این مکان سکونت خواهند کرد. (315)
از این حدیث استفاده مى شود که در دوران رجعت ، پس از حضرت قائم (علیه السلام) سایر امامان علیه السلام نیز همین مکان را پایگاه مرکزى خود قرار مى دهند.
در مورد فضائل و مقدس بودن سرزمین کوفه روایات بسیار به ما رسیده است ، و همچنین در مورد اهل کوفه امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: “مؤ منین کوفه حجت مردم سایر بلاد هستند، و نیز خداوند قم و اهلش را حجت بر سایر مردم قرار داد.
و یک قسمت از روایات حاکى است که هیچکس قصد سوء به کوفه نداشته مگر اینکه به هلاکت رسیده ، کوفه محل امن است و خداوند بلا را از آن رفع نموده است .
و در روایتى که مرحوم صدوق رحمة اللّه در کتاب معانى الاخبار نقل مى کند، امام کاظم علیه السلام فرمود:
رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم مى فرمود: خداوند چهار سرزمین را اختیار و امتیاز بخشید چنانکه در قرآن فرمود:” و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الاءمین ؛ “
“سوگند به انجیر و زیتون و طور سینا و این شهر با امن .
منظور از تین ، مدینه است و منظور از زیتون ، بیت المقدس است و منظور از طور سینین ، کوفه است و منظور از شهر با امن مکه مى باشد. (316)
و در موضوع دفع و رفع بلا از این شهر روایات بسیار است از جمله در نهج البلاغه آمده که امیرمؤ منان على علیه السلام فرمود:
“ گویى تو را مى بینم اى کوفه ، که همچون چرم بازار عکاظ که مالش داده و کشیده مى شود، محل تاخت و تاز حوادث و حمله قرار مى گیرى ، من به طور حتم مى بینم که هر ستمگرى به تو نظر سوئى داشت ، خدا او را گرفتار مى سازد و یا به قتل مى رساند. (317)
همانگونه که حضرت على علیه السلام فرمود همانطور شد، کسانى که قصد خیانت به این شهر را داشتند، همه ذلیل و به هلاکت رسیدند.
جنایتکار معروف “زیاد جذام گرفت ، شکم حجاج پر از مار شد، عمر بن هبیره و پسرش یوسف به برص مبتلا شدند، عبیداللّه بن زیاد و مصعب و ابوالسرایا به قتل رسیدند. (318)
شرکت کنندگان در خون حضرت مسلم علیه السلام و امام حسین علیه السلام هر یک به دست مختار رحمة اللّه مفتضحانه به درک واصل شدند.
به هر حال این شهر پر سابقه و مقدس و در کنارش حوزه عملیه نجف اشرف و قبر مقدس حضرت على علیه السلام ، این شهر حماسه ها و خاطره ها، پایگاه مرکزى حکومت مهدى (علیه السلام) قرار مى گیرد، و با توجه به موقعیت استراتژیکى سرزمین عراق و اتصال آن به سوره و فلسطین و سپس سرزمین حجاز، و از یک طرف به ترکیه و شهرهاى مسلمان نشین شوروى سابق و ایران و... مرکز بسیار مناسبى در جهان اسلام براى مرکز حکومت جهانى اسلام و براى مرکزیت حکومت جهانى است ، نتیجه اینکه طرفداران امام قائم (علیه السلام) باید عراق را از لوت طاغوتیان پاک سازند، و حوزه علمیه نجف را توسعه دهند و زمینه ساز خوبى براى ورود امام قائم (علیه السلام) باشند.

3- قم ، آشیانه اهلبیت علیه السلام و مرکز نشر اسلام

در مورد قم و فضیلت سرزمین نیز، مطالب بسیارى گفته شده است از جمله :
امام صادق علیه السلام فرمود:
“براى خدا حرمى است و آن مکه است و براى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم حرمى است و آن مدینه است و براى على علیه السلام حرمى است و آن کوفه است و براى ما حرمى است و آن قم است و به زودى بانویى از فرزندان من در آن سرزمین دفن شود که نامش فاطمه علیهاالسلام است ، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب مى شود.
امام صادق علیه السلام این سخن را قبل تولد امام کاظم علیه السلام فرمود. و نیز در ضمن گفتارى امام صادق علیه السلام فرمود:
(319)
“مردم قم یاور قائم (علیه السلام) و خواهان حق ما هستند، آنگاه امام صادق علیه السلام سرش را به سوى آسمان بلند کرد و عرض کرد: خدایا این مردم را از هر فتنه اى حفظ کن و از هر هلاکتى نجات بده .
موضوع دیگر در قم وجود حوزه علمیه مقدسه قم است ، که توسط آن ، اسلام به جهان منتشر شده و مى شود.
و همچنین حدود 444 امامزاده در این شهر مدفون هستند و اصحاب ائمه علیه السلام و علماء و مراجع و شهداى بزرگ که هر یک بر رونق و صفاى معنوى این شهر افزوده است ، تا آنجا که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود: “درى از بهشت در قم گشوده مى شود. (320)
امام صادق علیه السلام فرمود:
“پیش از ظهور مهدى (علیه السلام) قم مرکز علم و دانش مى گردد و از آنجا به تمام شهرها در شرق و غرب ، علم و دانش منتشر مى شود، و حجت خداوند بر همه مردم تمام مى گردد و کسى نمى ماند که از این سرزمین بهره مند نشده باشد. (321)
قم چندین نام دارد از جمله نامهاى آن “مجمع انصار القائم (علیه السلام)
(محل تجمع یاران امام زمان علیه السلام ) و “ماوى للفاطمیین (پناهگاه منصوبین به فاطمه زهرا علیهاالسلام ) و بلد الائمه و بلد شیعة الائمه علیهم السلام (شهر امامان علیهم السلام و پیروان امامان )” مقصم الجبارین مذاب الجبارین “ (شکننده ستمگران جبار، و خورد کننده آنها و... که همه این نامها از روایات گرفته شده است ) (322)
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:
“مردى از قم برمى خیزد و مردم را به سوى حق دعوت مى کند، گروهى همراه او هستند همچون پاره آهن ، طوفانهاى تند حوادث آنها را از پاى در نمى آورد، و از جنگ خسته نمى شوند و نمى ترسند و توکلشان بر خدا است و عاقبت نیک براى پرهیزکاران است . (323)
و بالاخره صادق علیه السلام فرمود:
“اهل خراسان بزرگان ما هستند و اهل قم یاران ما هستند و اهل کوفه اوتاد (مردان استوار) ما هستند. (324)
سابقه درخشان قم و ورود حضرت رضا علیه السلام به قم و دوستى مردم قم با امامان معصوم علیهم السلام در هر زمان و حوزه علمیه قم و مراجع بزرگ تقلید و علماء برجسته که از قم برخاسته اند، قبر منور حضرت معصومه علیهاالسلام در قم همه و همه بر شکوه این مرکز مى افزاید، و هم اکنون که از نشانه هایش پیداست زمینه سازى فرهنگى و معنوى و سیاسى و غیره که از ناحیه ساکنان و علماء قم براى قیام جهانى مهدى (علیه السلام) مى شود در جاى دیگر سراغ نداریم .
مسجد جمکران پایگاه عظیم حضرت مهدى (علیه السلام) در قم حضرت ولى عصر(علیه السلام) به این مرکز توجه خاص دارد، و وجود مسجد جمکران در قم (که چند سالى نمى گذرد که مرکز قم خواهد شد) به دستور امام زمان علیه السلام به یک شخص صالح به نام حسن بن مثله رحمة اللّه ساخته شده ، که وى مى گوید: در شب هفده ماه رمضان سال 373 هجرى قمرى در سراى خود خوابیده بودم که ناگاه گروهى از مردم نصف شب به سراى من آمده و مرا بیدار کردند و گفتند برخیز امام زمان علیه السلام تو را خواسته ، برخاستم و همراه جماعت به همان مکانى که اینک مسجد است رفتیم ، دیدم امام زمان علیه السلام با گروهى روى تختى نشسته و فرمود:
“برو به حسن مسلم رحمة اللّه بگو چند سالى است این زمین را زراعت مى کنى و ما خراب مى کنیم دیگر اجازه ندارى در این سرزمین زراعت کنى ، این زمین شریفى است خداوند این سرزمین را برگزیده است و اگر دیگر بار اینجا را کشت کنى عذابى به تو خواهد رسید.
عرض کردم : مردم مرا تصدیق نمى کنند، نشانه اى قرار بده .
فرمود:
“ما در اینجا علامتى مى گذاریم به مردم بگو به این محل احترام کنند و آنرا بنا و تعمیر نمایند و چهار رکعت نماز بخوانند... در آخر فرمود: کسى که دو رکعت نماز (امام زمان علیه السلام ) را در این مکان بخواند گویا در کعبه نماز خوانده است .
حسن مثله رحمة اللّه و گروهى دیگر امام زمان علیه السلام را اطاعت کردند و در آنجا مسجد ساختند که هم اکنون با اضافه کردن مساجد و بناهاى دیگر بر تجلیل و عظمت جمکران افزوده شده است . (325)
به این ترتیب مرکزیت قم و توجه امام زمان علیه السلام به این مرکز و نشانه هاى معنوى قم و حوزه علمیه قم و مدارس علمى جدا دانشگاه حضرت صادق علیه السلام است همه و همه حکایت از آن مى کند که هنگام ظهور امام (علیه السلام) این مرکز با توسعه بیشتر و عمیقتر در نشر اسلام راستین و فقه جعفرى در خدمت حضرت ولى عصر(علیه السلام) قرار مى گیرد.
بنابراین باید به قم اهمیت فراوان داد، و زمیه سازان قیام حضرت مهدى (علیه السلام) این مرکز را هیچگاه از یاد نبرند و با حمایتهاى خود بر رونق آن بیفزایند....
ضمنا ناگفته نماند که یکى از بلاد مقدس از نظر اسلام ، بیت المقدس است ،مسجد اقصى در این شهر قرار دارد که دومین معراجگاه پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم است .
و شاید بتوان احتمال داد که شکست و هلاکت دجال با دار و دسته اش در بیت المقدس توسط حضرت مهدى (علیه السلام) و یارانش ، یک جهتش پاک کردن سرزمین مقدس بیت المقدس از لوث وجود صهیونیستها و اشغالگران قدس ‍ است .
به این موضوع نیز باید توجه داشت که در احکام اسلامى نماز مسافر در چهار مسجد یعنى مسجدالحرام و مسجدالنبى صلى اللّه علیه و آله و سلم و مسجد کوفه و حائر (حرم ) امام حسین علیه السلام حالت تخییر دارد یعنى هم مى تواند تمام بخواند و هم مى تواند قصر (شکسته ) بخواند، این دستورها حاکى است که این مکانهاى مقدس براى مسلمانان همچون وطن است و بعضى از فقهاء تخییر نماز مسافر در چهار شهر یعنى مکه و مدینه و کربلا و کوفه را جایز دانسته اند. (326)
به هر حال باید دست استکبار جهانى را از این مکانهاى مقدس و استراتژیکى قطع کرد و این مراکز را براى استقبال از امام قائم (علیه السلام) آماده ساخت و آماده نمود.

پی نوشت ها :

291- ااثباة الهداة ، ج 7، ص 10.
292- سوره هود، آیه 93.
293- سوره اعراف ، آیه 71.
294- توضیح بیشتر در کتاب “بیان حقیقت “ که در شرح همین دعاى شریفه است .
295- کشف الغمه ، ج 3 129.
296- بحار، ج 53، ص 9.
297- سوره توبه ، آیه 3.
298- اثباة الهداة ، ج 7، ص 99.
299- اعلام الورى ، ص 431.
300- اعلام الورى ، صفحه 431 اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 35 118.
301- اعلام الورى ، صفحه 431.
302- جالب اینکه در روایات آمده اولین دسته اى که با قیام امام زمان علیه السلام مخالفت مى کنند، علما هستند. (ظاهرا مراد همین دسته از علماى دربارى مى باشند.)
303- آیا سیراب کردن حجاج و آباد کردن مسجدالحرام را همانند عمل کسى قرار دادید که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و در راه او جهاد کرده است ؟ (این هر دو) هرگز نزد خدا مساوى نیستند و خداوند گروه ظالمان را هدایتنمى کند. (توبه ،آیه 19)
304- اشاره به سخن امام باقر علیه السلام مناقب آل ابیطالب ، ج 4، ص 184.
305- نقل فرازهایى از پیام حضرت امام رحمة اللّه از روزنامه اطلاعات ، شماره 7387، پنجشنبه هشتم شهریور ماه صفحه سوم که به مناسبت ایام حج بیان فرمودند.
306- نهج البلاغه ، نامه 47.
307- تهذیب ، شیخ طوسى .
308- اعلام الورى ، صفحه 430.
309- اعلام الورى ، صفحه 432.
310- اعلام الورى ، صفحه 433 444.
311- ارشاد اهل القبله الى ما ورد فى الکوفه ، ص 20 به نقل از بحار.
312- ارشاد اهل القبله الى ماورد فى الکوفه ، ص 20 به نقل از بحار، (هم اکنون نجف اشرف به کوفه متصل شده است ). -
313- ارشاد اهل القبله ، صفحه 30.
314- اما انه (مسجد سهله ) منزل صاحبنا اذا قام باهله (تهذیب ، جلد 3، صفحه 252)
315- ارشاد اهل القبله ، صفحه 72 الى 76 به نقل از بحار.
316- ارشاد اهل القبله ، صفحه 29.
317- نهج البلاغه ، خطبه 47.
318- منهاج البراعه ، جلد 4، صفحه 266.
319- بحار، ج 60، ص 216.
320- سفینة البحار، جلد 2. صفحه 446.
321- سفینة البحار، ج 2، ص 446.
322- در این باره به ج 60، بحار، ص 210 به بعد رجوغع شود.
323- سفینة البحار، ج 2، ص 446.
324- سفینة البحار، ج 2، بحرا، ج 60، ص 214.
325- شرح این مطلب را در کتاب “حضرت معصومه علیهاالسلام فاطمه دوم “، نوشته نگارنده ، از ص 191 تا 202 بخوانید.
326- عروة الوثق ، آخر کتاب الصلوة ، صفحه 348.

ارسال مقاله توسط کاربر محترم سایت : sm1372
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان