موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

روستای کلپورگان در ۲۵کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است که ساخت سفال در آن امروزه هم به صورت کاملا ابتدایی و به روش لوله ای بدون لعاب و با نقوش سیاه رنگ توسط زنان بومی با دقت انجام می پذیرد که به دلیل شباهت به سفال های ما قبل تاریخ از شهرت خاصی برخوردار و طرفداران زیادی دارد و به شکل کاسه، کوزه، جام، پارچ، لیوان و&#۸۲۳۰; ساخته می شود و اغلب ظروف ...

روستای کلپورگان در 25کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است که ساخت سفال در آن امروزه هم به صورت کاملا ابتدایی و به روش لوله ای بدون لعاب و با نقوش سیاه رنگ توسط زنان بومی با دقت انجام می پذیرد که به دلیل شباهت به سفال های ما قبل تاریخ از شهرت خاصی برخوردار و طرفداران زیادی دارد و به شکل کاسه، کوزه، جام، پارچ، لیوان و… ساخته می شود و اغلب ظروف ساخته شده دارای سرپوش است.

سفال تولیدی در منطقه کلپورگان نشان دهنده تداوم حیات شش هزار ساله نوعی سفال پیش از تاریخ در ایران است که روش ساخت، تزیین و معادن تامین مصالح این نوع سفال طی هزاره ها تغییر نکرده است.

در ساخت سفال مردان وظیفه حمل خاک از تپه یا محل سفالگری و آماده کردن گل را بر عهده دارند. مراحل ساخت توسط زنان انجام میگیرد.

گل به دست زنان سفال ساز شکل میگیرد و با ابزار چوبی سنتی تراش داده میشود و از سنگی به نام تیتوک که از کوه بیرک به دست می آورند با درهم آمیزی آب تزیین میشود.

موزه خاک

این ساختمان در قطعه زمینی به مساحت حدود 3800 متر مربع با زیربنای حدود 260 متر مربع بنا شده است. بنا دارای 4 اتاق بزرگ به ابعاد متفاوت میباشد که در ساخت آن سعی شده است از معماری بومی پیروی شود . طاق های گنبدی در برخی از اتاق ها و آجر کاری در نمای ساختمان قوس های خاصی را ایجاد نموده است که نمونه این قوس ها را میتوان در مقابر جالق سراوان دید.

این موزه در سال 1388 به عنوان کارگاه زنده تولید سفال هم به جنبه تولید و هم نمایش و عرضه آن میپردازد.

بخش های عمده موزه زنده کلپورگان شامل قسمت اداری، تولید سفال، کوره و بخش نمایشی میباشد. روش ساخت این سفال طی هزاران سال تغییر نکرده و از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده است.

موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

موزه خاک ( سفال زنده کلپورگان )

محتوای موزه:تخصصی،سفال کلپورگان

تاریخ تاسیس:1387

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال12-8 و20-16 شش ماهه دوم سال 12-8و19-15

روزهای تعطیل:صبح جمعه

بهای بلیط:5000ریال

نشانی:سراوان،روستای کلپورگان

تلفن: 5223934- 0548

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر