بد اقبالی طبیعت را مضاعف نکنیم

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱/۱۳ – تهران &#۸۲۱۱; مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه روز ۱۳ فروردین، موسم شکوفایی گلها و زادآوری حیات وحش است از مردم خواست که در این روز با رعایت اخلاق زیست محیطی به بداقبالی طبیعت دامن نزنند.

تاریخ خبر : 1393/1/13 – تهران – مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه روز 13 فروردین، موسم شکوفایی گلها و زادآوری حیات وحش است از مردم خواست که در این روز با رعایت اخلاق زیست محیطی به بداقبالی طبیعت دامن نزنند.

اسماعیل کهرم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: پدران ما طی قرن ها در یک سنت نیکو، پس از شش ماه خانه نشینی، تاریکی و سرمای پاییز و زمستان، 12 روز آغازین نوروز را به دید و بازدید اختصاص داده و با یک انتخاب داهیانه، 13 فروردین (سیزده به در) را برای گشت و گذار در طبیعت انتخاب کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: روز 13 فروردین در نیمکره شمالی درست همزمان با شکوفایی گلها، تخم گذاری پرندگان و زاد و ولد حیات وحش است و سنت سیزده به در ما انسانها عملا به نوعی بدشانسی برای طبیعت تبدیل شده است.

این بوم شناس تاکید کرد: 13 فروردین در واقع متعلق به گیاهان و جانوران است تا بتوانند به آسودگی به مهم ترین عمل زندگی خود که همان تداوم نسل آنهاست بپردازند درحالیکه عبور ما از دل طبیعت در این روز باعث می شود شاخه ها را بشکنیم، با ساقه درختان آتش بیافروزیم، پوست درختان را برای حک کردن طرح قلب و نوشته بشکافیم، لانه پرندگان را خراب کنیم و جوجه هایشان را برداریم.

وی ادامه داد: شاید مفهوم اصلی انتخاب 13 نوروز برای سیزده به در، اهمیت دادن ایرانی ها به طبیعت بوده و اینکه سایر جانداران نیز مانند ما حق حیات دارند بنابراین باید همانطوری که وارد طبیعت بشویم از آن خارج شویم و هیچگونه آسیبی به درختان و جانداران از یک مورچه و سوسک گرفته تا پرندگان و پستانداران وحشی وارد نکنیم.

کهرم ریختن زباله در طبیعت را یکی دیگر از معضلات جدی زیست محیطی در همه ایام سال به ویژه تعطیلات نوروز و روز سیزده به در عنوان کرد و گفت: ریختن زباله های مسافران و گردشگران در محیط های طبیعی اکنون به یک مساله تبدیل شده است و در روزهای پایانی سال 92 برای چاره اندیشی این موضوع، جلسه مشترکی میان مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران استانهای تهران، البرز و قزوین و سه استان ساحلی گلستان، مازندران و گیلان تشکیل شد.

این فعال محیط زیست، نقش فرهنگ سازی و آموزش در پاکی محیط زیست را تاثیرگذار خواند و گفت: این مهم باید با همکاری مسوولان دولتی با اعمال سیاست های بازدارنده و تشویقی توامان و همچنین فرهنگ سازی رسانه ای محقق شود.

به اعتقاد وی فرهنگ سازی زیست محیطی و بخصوص در زمینه زباله باید در سه سطح عموم مردم، کودکان به عنوان نسل آینده ساز و سیاستمداران و تصمیم سازان کلان کشور به اجرا درآید.

مشاور معاون رییس جمهوری با اظهار یک برآورد شخصی گفت: در فصل بهار تقریبا یک سوم رانندگانی که با خودرو شخصی به مسافرت می روند برای تعویض روغن خودرو به کارگاه های مکانیکی مراجعه نمی کنند و به جای تعویض روغن در چاله های مکانیکی، آن را در بیابان رها می کنند که این روغن ها به عمق خاک نفوذ می کند.

وی با بیان اینکه هر یک لیتر روغن خودرو که در خاک نفوذ می کند موجب آلودگی 10 هزار لیتر آب سفره های زیرزمینی می شود، ادامه داد: متاسفانه مردم دقت نمی کنند که همین آب آلوده، چند صد متر آنطرف تر از چاه های کشاورزی سر در می آورد و برای آبیاری مزارع استفاده می شود و در نهایت، سبزیجات و صیفی جات آبیاری شده با آب آلوده را همه مردم استفاده می کنند.

کهرم تصریح کرد: هرگونه آسیب به طبیعت، آسیب به زندگی همه جانداران از جمله انسان است و عوارض آن دامن گیر همگان خواهد شد.

بد اقبالی طبیعت را مضاعف نکنیم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان