با وجود این که خودروهای کراس اوور محبوبیت و فروش مناسبی در بین کلاسهای مختلف خودرو دارند؛ اما اگر به دنبال خودرویی خاص که به معنای واقعی یک هاچبک جمع جور باشد میگردید، به شما پیشنهاد میدهیم خودروی I30 را در نظر داشته باشید. خودروی الانترا، یک بهروزرسانی عظیم توسط شرکت هیوندا تجربه کرده و نام آن به الانترا GT تغییر یافته است. این خودرو در مدل 2018 در نمایشگاه خودروی شیکاگو عرضه شده است. در واقع نسخه آمریکای i30 Euro هاچبک همان الانترا GT است که در دو نسخه عرضه میشود؛ یکی در نسخه پیشفرض کارخانه و دیگری در نوع GT. در هر دو نمونه ظاهر خودرو ارتقاء یافته است، فضای سرنشینان و بار زیاد شده است و همچنین تعدادی تکنولوژی جدید اضافه شده است. در نسخه GT از رینگهای بزرگتر استفاده شده که منجر به شتابگیری بهتر خودرو میشود و همچنین سیستم تعلیق عقب آن از نوع مستقل انتخاب شده است. توان تولیدی در نسخه GT به 200 اسب بخار میرسد.

وقتی به نمای ظاهری نسخه جدید نگاه میکنیم، متوجه کشیدهتر شدن آن و همچنین فاصله کم آن با زمین میشویم. برای نور روز (دی لایت) و همچنین چراغهای نور بالا و پایین از چراغهای ال ای دی (LED) استفاده شده است.
الانترا GT در قسمت صندوق عقب 25 فوت مکعب فضا دارد و در قسمت سرنشینان 96.5 فوت مکعب فضا در اختیار سرنشینان قرار میدهد. نمایشگر استاندارد 8 اینچی لمسی در الانترا نسخه جدید استفاده شده است که قابلیت پشتیبانی از CarPlay اپل و Auto اندروید دارد. روشن شدن خودرو و سیستم گرمایشی از راه دور از دیگر قابلیتهای الانترا GT است.

سیستم تهویه دو کاناله، شارژر گوشی تلفن همراه بدون سیم، روکش چرمی صندلیها و پدالهای آلیاژی از دیگر آپشنهای این خودرو هستند. از جمله قابلیتهای ایمنی این خودرو میتوان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز خودکار و حفظ خودرو در مسیر اشاره کرد. در قسمت شاسی این خودرو از فولادهای مستحکمتر و در عین حال سبکتر استفاده شده است که موجب شده صلبیت خودرو 22 درصد افزایش و وزن آن 30 کیلوگرم کاهش یابد.
هیوندای در نسخه اسپرت این خودرو تغییراتی در سیستم فنربندی انجام داده است؛ بهطوریکه میله پیچشی عقب خودرو با یک سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک (Multi link) جایگزین شده است. رینگهای 18 اینچی آلیاژی نقش تکمیلکننده سیستم تعلیق را بر عهده دارند (رینگهای مدل پایه 17 اینچی هستند) و از ترمزهای جلو و عقب بزرگتری بهره میبرند.

این خودرو با دو پیشرانه عرضه میشود، اولی یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری با حداکثر توان 162 اسب بخار و دومی یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو شارژ شده با حداکثر توان تولیدی 201 اسب بخار. ذکر این نکته حائز اهمیت است که شرکت هیوندا سیستم تعلیق این خودرو را در پیست نوربرگ (Nurburg) توسعه داده است. پیشرانه دو لیتری بهوسیله یک جعبه دنده شش سرعته دستی یا اتوماتیک توان را به چرخها هدایت میکند، در حالی که پیشرانه 1.6 لیتری از یک جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک یا شش سرعته دستی بهره میگیرد.
هیوندای الانترا GT 2018 در تابستان سال جاری میلادی عرضه میشود. صحبتی از قیمت احتمالی این خودرو نشده است، ولی انتظار میرود قیمتی حدود 20 هزار دلار برای آن هدفگذاری شود.
خلاصهای از مشخصات دو نسخه عرضهشده الانترا 2018 در جدول زیر آمده است.
| هیوندای الانترا GT | هیوندای الانترا GT اسپرت |
پیشرانه | 2 لیتری چهار سیلندر | 1.6 توربو چهار سیلندر |
توان | 162 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه | 201 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه |
گشتاور | 203 نیوتن متر در 4700 دور بر دقیقه | 264 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه |
جعبه دنده | شش سرعته دستی | شش سرعته دستی |
وزن نهایی | 1305 کیلوگرم | 1356 کیلوگرم |