رابطه ی زناشویی (۲)

ناتوانی جنسی یکی از مشکلاتی که برخی زوج های جوان و چه بسا افرادی که چندین سال از زندگی آنان می گذرد، با آن روبه رو می شوند، ناتوانی جنسی است

رابطه ی زناشویی (2)

ناتوانی جنسی

یکی از مشکلاتی که برخی زوج های جوان و چه بسا افرادی که چندین سال از زندگی آنان می گذرد، با آن روبه رو می شوند، ناتوانی جنسی است. از آنجا که اطفای غریزه جنسی، یکی از انگیزه های ازدواج انسان و شاید، مهم ترین انگیزه ی اوست؛ گاه ناتوانی جنسی در یکی از طرفین یا هر دو طرف، علاوه بر سرکوب شدن این میل در شخص و بروز مشکلات روحی و جسمی متعدد، باعث متزلزل شدن پایه های زندگی مشترک می شود.
همان طور که کارشناسان مسائل خانواده معتقدند که زوج هایی که از هم جدا می شوند، در بیان علت جدایی خود، مسائل و دلائل مختلف را بیان می کنند؛ اما، اگر عمیق تر و دقیق تر به بررسی علت این جدایی بپردازیم، متوجّه می شویم که علت بسیاری از جدایی ها ناکامی جنسی و عدم ارضای کامل غریزه ی جنسی است. شاید، در نظر شما خواننده ی محترم، پرداختن به این مسأله، با قداست و پاکی امر ازدواج منافات داشته باشد؛ یا شاید بگویید که طرح این مسائل در یک کتاب، برای عموم، جایز نباشد؛ امّا، اگر، به چند نکته زیر توجّه کنید، نظرتان برمی گردد:
یکم. طرح چنین مسائلی، به هیچ وجه با قداست و پاکی پیوند زناشویی منافات ندارد؛ زیرا، این میل جنسی از طرف خداوند متعال، در وجود انسان قرار داده شده و همان خداوند نیز انسان را به ارضای این غریزه از راه صحیح و مشروع امر نموده تا نسل آدمی تداوم پیدا کند.
دوم. مقدس ترین انسان هایی که ما می شناسیم، یعنی رسول خدا(ص) و حضرات ائمه(ع) نسبت به بیان این مطالب بی تفاوت نبوده اند و در روایات متعدّد، آداب زناشویی و نسخه ها و دستورهای تقویت نیروی جنسی را برای افراد مختلف بیان نموده اند.
سوم. با توجّه به خطر بزرگی که خانواده ها و زوج ها را (در اثر بی اطلاعی) تهدید می کند، مناسب است که این اطلاعات را در دسترس زوج های جوان قرار دهیم. از جمله، اطلاعات این کتاب را که برای عروس و داماد نگارش شده است.

اختلالات جنسی مردان

اختلالات جنسی مردان عبارتند از:

1. انزال زودرس

بسیاری از مردان، از انزال زودرس رنج می برند. یعنی، در هنگام انجام مقدمات آمیزش و پیش از آن که همسر و حتّی خودشان، بهره ای از آمیزش برده باشند، منی آنان خارج می شود و آمیزش آنان در نیمه ی راه خاتمه می یابد. این اختلال در طولانی مدت، باعث آزرده شدن همسر نیز می شود؛ زیرا، به ندرت می تواند در فرآیند آمیزش، خود را ارضا کند.

2. اختلال در نعوظ

این اختلال بدین شکل است که آلت برخی از مردان یا بلند نمی شود یا در صورت بلند شدن، آن قدر ضعیف و کوتاه است که مقاربت صحیح، وجود ندارد. از این بیماری گاه به «عَنَن» نیز تعبیر می شود.

3. فقدان یا کاهش میل جنسی

یک مرد سالم و قوی، مردی است که دارای غریزه و میل جنسی و هر از چند گاه در پاسخ به ندای غریزه ی جنسی خود، به همسر خود گرایش پیدا کرده و به ملاعبه، عشقبازی و آمیزش بپردازد.
فقدان و یا کمبود این انگیزه و میل جنسی در مردان، یک بیماری به شمار می آید که باید به درمان آن پرداخت.

عوامل اختلالات جنسی مردان

اختلالات جنسی مردان علل و عوامل بسیار دارد. مهم ترین آن ها عبارتند از:
1. ناآرامی و اضطراب
2. روزه گیری پیوسته
3. بلند گذاشتن موهای زائد بدن
4. فقر غذایی
5. زیاده روی در آمیزش
6. مصرف نوشابه های الکلی
7. مصرف خوراکی ها با طبیعت سرد
8. مصرف داروهای مُخلّ فعالیت جنسی
9. عوامل روحی، همچون ناراحتی های عاطفی، شرم و حیا
10. انحراف جنسی، همچون خود ارضایی
11. خستگی از کار زیاد
12. ناراحتی های عصبی
13. افسردگی
14. شکست در نخستین آمیزش

ناآرامی و اضطراب

یکی از مؤثرترین و قوی ترین عوامل کاهش میل جنسی، ناآرامی و اضطراب در یکی از طرفین یا هر دو است، بستر اصلی روابط جنسی، آرامش و امنیت خاطر است. تا زمانی که زن و شوهر، آرامش خاطر نداشته باشند، بستر و زمینه ایجاد یک رابطه ی جنسی خوشایند فراهم نشده و هیچ دارویی هم چاره ساز آن ها نخواهد بود.
فردی که استرس ها و فشارهای روحی محیط کار و فضای بیرون از خانه را به داخل منزل و محیط خانواده می آورد، نمی تواند، از روابط جنسی خود لذّت ببرد. اگر غذای خانم خانه روی اجاق گاز است، یا به عنوان مثال، حال مادرش خوب نیست و او از مادرش بی اطلاع است، نمی تواند، ارتباط جنسی خوب با شوهر خود برقرار کند.
نقل شده است که مردان عرب، هرگاه می خواستند که فرزندشان به خودشان شبیه بشود، در شبی که قرار بود، کوچ کنند، با زنان خود همبستر می شده اند. علت این کار این است که زن ها، در هنگام کوچ کردن در جنب و جوش برای جمع کردن اثاث سفر بوده و آرامش فکری لازم را برای همبستری نداشتند؛ از این رو، در رابطه ی جنسی هیچ مشارکتی نکرده، و فقط بدن خود را در اختیار مردان می گذاشتند؛ در چنین حالت، نطفه ای که منعقد می شد، بیش تر به مرد شباهت پیدا می کرد.
البته، این کاری پسندیده نیست؛ زیرا، در روایات ما، نزدیکی، در شبی که فردای آن قصد مسافرت وجود دارد، مکروه، و ناپسند است.
شاید، یکی از حکمت های این کراهت، این باشد که در شب مسافرت، زن و شوهر آرامش کافی برای همبستری و آمیزش ندارند.
پیامبر(ص) در وصیت خود به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «ای علی! چون آهنگ سفر کردی، در آن شب، با همسرت نزدیکی مکن که اگر میان شما فرزندی مقدّر شود، دارایی خویش را در غیر حقّ، خرج خواهد کرد». آنگاه پیامبر(ص) این آیه را تلاوت فرمود:
(إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ )(1)
«همانا اسراف کاران، برادران شیاطین هستند».(2)

روزه گیری پیوسته

روزه از اموری است که باعث کاهش میل جنسی در انسان می شود. البته، بحث ما درباره ی روزه ی واجب ماه مبارک رمضان نیست؛ زیرا، خواص سرشار و فضیلت فراوان روزه در این ماه مبارک و فواید جسمی و روحی آن فراتر از آن است که به شمار آید. این مسأله، در روایات اهل بیت(ع) از دیدگاه دیگری، در کانون توجه قرار گرفته و آن این است که اگر، کسی، میل جنسی زیاد دارد و راه حلالی برای ارضای آن پیدا نمی کند، می تواند، روزه بگیرد تا میلش کاهش یابد.
در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است: «هر کس، توانایی ازدواج کردن را دارد، ازدواج کند که این کار برای پاکی چشم و دامن بهتر است. و هر کس نمی تواند، ازدواج کند، روزه بگیرد که روزه شهوت او را از بین می برد».(3)

بلند گذاشتن موهای زائد

یکی دیگر از عواملی که در کاهش میل جنسی مؤثر است، واگذاردن موهای بدن به ویژه، موهای اطراف آلت است. هر چه موهای بدن بلندتر شود، به همان اندازه از میل جنسی کاسته می شود. از حضرت علی(ع) روایت شده که فرمود: «موی هیچ مردی زیاد نمی شود، مگر این که شهوتش کاسته شود».(4) درست، مانند درختی که هر چه علف هرز اطراف آن رشد کند، از قدرت و نشاط آن کاسته می شود، پس برای به دست آوردن نشاط جنسی، یکی از عواملی که باید به آن توجّه شود، کوتاه کردن موهای بدن و به ویژه، موهای اطراف آلت است.
البته این عامل، مانند روزه، به کسانی که امکان ازدواج و ارضای میل جنسی ندارند، کمک می کند. پیامبر(ص) به مردی که از عدم توانایی مالی برای ازدواج نزد وی شکایت آورده بود، فرمود: «موی بدن خود را واگذار و پیوسته روزه بگیر».(5)

فقر غذایی

یکی از مهم ترین عوامل کاهش و کم بودن میل جنسی، تغذیه ی نادرست و عدم استفاده از غذاها و میوه های مفید و لازم برای بدن است. امروزه، غذاها و میوه های مفید قدیم، جای خود را به سوسیس، کالباس و نوشابه های گازدار و... داده است. بدیهی است، وقتی، از غذاهای مفید و پر کالری و انواع میوه ها، سبزی ها و مواد معدنی لازم استفاده نشود، نباید، انتظار یک نیروی جنسی قوی و حتّی متعادل را از شخص داشت؛ زیرا، که نیروی جنسی، به عضوی خاص مربوط نیست، بلکه، نیرو و قوای آن از تمام بدن گرفته می شود و عصاره ی قوای بدن در این فرآیند مصرف می شود. اگر بدن، از نظر میزان کالری، مواد معدنی و ویتامین ها و به ویژه، کلسیم و فسفر، دارای ذخیره کافی نباشد، در این معرکه، شکست خواهد خورد.

زیاده روی در آمیزش

در روایت است که هر کس می خواهد، جاودانه باشد [که ممکن نیست] کم تر با زنان آمیزش کند.(6) همان طور که گفته شد، عصاره قوای بدن در عملیات جنسی از دست می رود. علاوه بر انرژی از دست رفته، منی نیز که عصاره ی خون انسان است، از دست می رود. اگر، مقاربت و نزدیکی، به اندازه و طبق نیاز بدن باشد، بسیار مفید، لذّت بخش و موجب سلامت بدن و آرامش روح خواهد بود؛ اما، مثل همه ی کارهای دیگر، اگر از حد بگذرد، اثر معکوس خواهد داشت.
مقاربت زیاد و بیش از حد، موجب کاهش کارآیی مغز، حافظه، کاهش و تار شدن قوه بینایی و همچنین، تضعیف نطفه و سرعت انزال منی خواهد شد. پس بهتر است، به سفارش حکما عمل کنیم و آب حیات خود را بیهوده مصرف نکنیم.

مصرف نوشابه های الکلی

یکی از تصورات غلط رایج بین برخی مردم، به ویژه، افرادی که شیفته و خودباخته فرهنگ غربی هستند و به طور معمول، کاسه ی داغ تر از آش می شوند، این است که گمان می کنند، مصرف الکل، موجب تقویت و افزایش نیروی جنسی می شود؛ غافل از این که مصرف الکل، موجب وارد شدن ضررهای جبران ناپذیر به کبد، لوزالمعده، گردش خون و دستگاه تناسلی می شود. شاید مصرف الکل موجب ایجاد خواهش جنسی در شخص بشود؛ اما، مصرف آن در بلند مدت، هورمون های جنسی را کاهش داده، در نتیجه لذّت جنسی را مختل می کند. علاوه بر این، مصرف الکل، بیضه ها را کوچک، و رشد پستان های زنان را کم می کند، و موجب علیل شدن نطفه و ناقص الخلقه شدن جنین و نوزاد می شود. پس اگر فرزند سالم می خواهید، در هنگام مصرف الکل، به فکر تولید مثل نباشید.

مصرف خوراکی ها با طبیعت سرد

زیاده روی در مصرف آب جو، برای مردها، موجب عقیم شدن و کاهش میل جنسی می شود؛ زیرا، در این خوراکی، هورمون زنانه وجود دارد. همچنین، شیرخشت، قهوه، عدس، سنجد، ترشی ها، میوه های نارس و قابض و کافور در کم کردن قوای شهوانی مؤثر است.

مصرف داروهای مخلّ فعالیت جنسی

اکثر داروهای شیمیایی که برای پایین آوردن فشار خون مصرف می شوند، میل جنسی را کم و نعوذ را مختل و انزال را غیرطبیعی می کنند.
داروهایی که در افراد، افسردگی ایجاد می کند.
داروهایی که هیجانات روحی و عصبی ایجاد می کند.
داروهای رخوت زا، مانند آنتی هیستامین ها.
کلیه ی داروهایی که روی سلسله عصبی سمپاتیک اثر منفی دارد؛ (داروهای ضد سمپاتیکی محیطی) مانند: سایمتیدین، گوانتیدین، متیل دوپا، فنوکسی بنزامین، پروپانولول، رزرپین، و هیدرآلازین.
داروهای ضد اضطراب و ترکیباتی مانند الکل، حشیش، متادون و هروئین.
اکثر ترکیبات شیمیای مدر. امّا داروهای گیاهی و طبیعی و بعضی اغذیه ها که به عنوان مدر به کار برده می شود، اثر ضدسمپاتیک نداشته و سبب ضعف فعالیت های جنسی نمی شود و همچنین داروهای کم کننده فشار خون گیاهی مانند مسهل های گیاهی، در عین حال که بهترین و بی ضررترین داروی پایین آورنده ی فشار خون است، در فعالیت های جنسی اثر سوء ندارد.
داروهای ضد سرطان، میل جنسی را کم و بیش تر، باعث توقّف کار غدد و دستگاه جنسی می شود.
داروهایی که در ترکیب آن ها کافور باشد.
داروهای فوق، بیش تر، در مردان آزمایش شده، امّا در هر دو جنس مؤثّر است.

درمان اختلالات جنسی مردان

در صورت مواجه شدن با اختلال جنسی باید به فکر درمان باشیم. برای این کار، نخست، باید، به درستی، عامل و یا عوامل به وجود آورنده ی مشکل را شناسایی کنیم. چنانچه، کیفیت تغذیه ی ما بهبود یابد و برخی از نقایص عضوی و فاکتورهای وابسته برطرف شوند می توان به رفع مشکل، امیدوار بود.
باید توجه داشت که اهمیت مسائل روانی به مراتب بیش تر از فاکتورهای فیزیکی است. پس باید بر روی مسائل روانی نیز کار شود.
البته خود ما باید، مشکل را جدی بگیریم و برای برطرف کردن آن، از هیچ کوششی دریغ نکنیم، برای مثال، برای درمان انزال زودرس، می توان، با توسل به تمرینات و تدابیر لازم، این مشکل را تا حدی برطرف کرد.
مردانی که از این مشکل رنج می برند، نباید آلت را به حرکات سریع در داخل واژن وادارند و در صورت اوج گیری تحریکات، کنترل جنسی و روحی خود را حفظ کنند.
امروزه، اختلال جنسی انزال زودرس، چندان مشکل ساز نیست و مرد، از این بابت چندان نگرانی ندارد؛ زیرا، با در دسترس بودن فرآورده های پزشکی به تأخیر اندازنده ی انزال در بازار، به راحتی می توان، دست کم به مدّت نیم ساعت عمل آمیزش را طول داد، بدون آنکه تخلیه اسپرم، صورت پذیرد. خوشبختانه برخی از این محصولات هیچ گونه عوارضی ندارند.

تقویت نیروی جنسی

برای تقویت نیروی جنسی، باید در درجه ی نخست، به تقویت عمومی بدن پرداخت؛ زیرا، بدن های ضعیف و افرادی که تغذیه ی سالم و کامل ندارند، به طور طبیعی، قوای جنسی ضعیفی خواهند داشت و در مرحله دوم، باید، به خوردن چند دسته از مواد غذایی اهمیت داد.

1. مواد غذایی فسفردار

فسفر، عامل اصلی تولید مثل است. مقدار این ماده، در بدن پستانداران، کم است؛ از این رو، تولید مثل کمی دارند؛ ولی، این ماده، در بدن ماهی ها بیش تر وجود دارد؛ بنابراین، تولید بیش تر انجام می دهند. این ماده، در نخود، لوبیا، گوجه، کنگر، ریواس، کلم، کرفس، کاهو، توت، شلغم، سیر، پیاز، سیب، ذرت، جو، چغندر، اسفناج، باقلا، موز، خرما، بلوط، بادام، گندم، قلوه ی حیوانات، ماهی ها، خاویار و تخم مرغ تازه و... وجود دارد.

2. ویتامین A

کمبود این ویتامین در بدن، تخمدان و بیضه ها را ضعیف می کند. مصرف آن، در تقویت نیروی جنسی مفید است. این ویتامین، در جوانه غلات و به ویژه، جوانه گندم، در دانه ها، مغز و برگ کاهو، روغن زیتون، کنجد، پسته شام، کره، کوهان شتر، جعفری، اسفناج، کاسنی، نخود سبز، زردآلو، انبه و گوجه فرنگی وجود دارد. ویتامین A در تقویت نطفه نیز بسیار مؤثر است. بهترین راه به دست آوردن این ویتامین، خوردن جوانه گندم مخلوط شده در شیر است.

3. ویتامینE

این ویتامین، با سلسله ی اعصاب و نیروی جنسی ارتباط دارد. عقیم شدن مردان و نازایی زنان، تا اندازه ای به میزان مصرف این ویتامین مربوط است. کمبود این ویتامین در مردان، موجب عنن (عدم نعوظ) می شود و زنان را هم به آمیزش بی رغبت می کند. این ویتامین، در روغن های نباتی، به ویژه، روغن جوانه گندم، برگ کاهو، زرده ی تخم مرغ، جگر، روغن زیتون، روغن کنجد، پسته شام، و کره وجود دارد.

4. ادویه جات

ادویه جات، مثل فلفل سیاه، فلفل سبز، زنجبیل، جوزبویا و عنبر بر نیروی جنسی بسیار تأثیرگذار است؛ ولی، افراط در مصرف آنها نه تنها مفید نیست، بلکه زیان آور است.
لازم به یادآوری است که چهار دسته از مواد غذایی که در بالا ذکر شد، شکل کلّی دارد که اکنون، به برخی دستورات جزئی و اجرایی آن اشاره می کنیم:

1. تخم مرغ و پیاز و روغن

شخصی، نزد امام صادق(ع) رفت و عرض کرد: «من کنیزی دارم و دوست دارم، به من چیزی بیاموزی که قدرت آمیزشم با او افزون گردد»؛ حضرت به او فرمود:‌ «پیاز را خرد و در روغن زیتون سرخ کن و تخم مرغی را در ظرفی بشکن و روی آن نمک بپاش و سپس آن را به پیاز و روغن اضافه و قدری سرخ کن و از آن بخور». آن مرد می گوید: «همین کار را کردم و از آن پس، توانایی آمیزش با کنیزان را پیدا کردم».
همان طور که در صفحات پیشین، یادآوری شد، تخم مرغ، یکی از منابع فسفر و ویتامینA؛ پیاز، یکی از منابع فسفر؛ روغن زیتون نیز، یکی از منابع ویتامین A و E است. همه این ها در تقویت نیروی جنسی مؤثر است. البته، ممکن است، مطالب دیگر نیز در این روایت، لحاظ شده باشد که از آن اطلاعی نداریم. مصرف زرده تخم مرغ، برای تقویت نیروی جنسی مؤثرتر است. تخم پرندگان دیگر مانند کبوتر، گنجشک و مرغابی نیز برای تقویت نیروی جنسی مؤثر است. البته مصرف زیاد تخم مرغ توصیه نمی شود؛ زیرا، کلسترول بالای آن برای سالخوردگان و افراد مبتلا به حملات قلبی زیان آور است.

2. میگو و آبزیان

خوردن میگو، به خاطر فسفر زیادش، شهوت را چندین برابر می کند. البته، خوردن سایر آبزیان دریایی نیز از این جهت مفید است؛ به شرط آن که در آب دریا رشد کرده باشند. صد گرم میگو حدود 287 میلی گرم فسفر و 87 کالری انرژی دارد؛ از این رو، مصرف مداوم آن به ویژه، با سیر و سالادهای مقوی، در تقویت بدن و نیروی جنسی تأثیری مطلوب دارد.

3. تخم مرغ و گوشت

یکی دیگر از دستورهای غذایی که در تقویت قوای جنسی مؤثر است، مصرف تخم مرغ با گوشت است. تخم مرغ، به خاطر داشتن فسفر و ویتامین E و گوشت، به خاطر کالری فراوان و مواد معدنی بسیار بر نیروی جنسی اثری مطلوب دارد.
روایتی از امام صادق(ع) آمده است که یکی از پیامبران الاهی، از کمی فرزندان به درگاه خدا شکایت کرد؛ خداوند، به او وحی کرد: «گوشت با تخم مرغ بخور» برای تهیه این غذا بهتر است، از گوشت گوسفند استفاده شود.

4. حلیم

یکی از دستورها و نسخه های دینی، برای تقویت نیروی جنسی خوردن حلیم است.
حلیم، به خاطر داشتن گوشت، گندم، حاوی مقادیری قابل توجه از موادّ معدنی به ویژه، ویتامین های A و E است و غذایی انرژی زا و پرکالری به شمار می آید. در روایت آمده است که یکی از پیامبران از ضعف و کم بودن نیروی جنسی، به درگاه خداوند، شکایت کرد؛ خداوند، او را به خوردن حلیم امر نمود.(7)
روایتی دیگر از پیامبر(ص) نقل شده است: «روزی، توان من برای خواندن نماز و آمیزش اندک شده بود که ظرف غذایی از آسمان بر من نازل شد؛ از آن خوردم و نیروی من در جنگ آوری و آمیزش، به اندازه ی چهل مرد فزون شد و آن غذا حلیم بود».

5. گنجشک

مغز سر گنجشک و گوشت آن، به خاطر طبع گرم و مواد معدنی که دارد، برای نیروی جنسی مقوّی است. گنجشک را باید، پس از ذبح کردن و کندن پرها و خالی کردن شکم، همراه با سر آن به طور کامل، چرخ کرده، بپزید و سپس صاف کرده و‌ آب آن را میل کنید، اگر این عمل را تا ده روز انجام دهید، به شما قدرت کافی خواهد داد.
همچنین، اگر گوشت گنجشک را با زرده ی تخم مرغ، به صورت سرخ شده، در روغن زیتون در چند نوبت متوالی به جای غذا میل کنید، بر نیروی جنسی اثر مطلوب خواهد گذاشت. همچنین، خوردن گنجشک کباب شده با پودر زنجبیل و کندر در چند روز متوالی، نیروی جنسی را دو چندان می کند.
گوشت کبوتر، به ویژه، کبوتر جوان، مانند گنجشک، به دلیل طبیعت گرم و منابع معدنی فراوان، قوای جنسی را تقویت کرده و ضعف عمومی بدن را برطرف می سازد.

6. قلوه ی حیوانات

قلوه ی حیواناتی مثل گوسفند و خروس، به دلیل داشتن کالری زیاد و غنی بودن از موادی، همچون: فسفر، سدیم و پتاسیم، در افزایش میل جنسی و منی نقشی مؤثر دارد، قلوه را می توان، به صورت کباب شده مصرف کرد. همچنین، می توان، از پخته و یا چرخ شده آن به همراه سبزیجات و ادویه گرم، غذاهای لذیذ تهیه و میل نمود.

7. مصرف مغزهای خوراکی

خوردن مغزهایی، مانند مغز بادام، پسته، پسته شام، گردو و فندق، در افزایش منی و میل جنسی تأثیر بسیار دارد.
وجود کلسیم و فسفر بسیار در بادام شیرین، تأثیری به سزا در افزایش منی و میل جنسی خواهد داشت. خوردن پوره ی مغز بادام به همراه پسته، فندق، نارگیل و کنجد، برای درمان ضعف جنسی نافع است.
پسته، در تقویت میل جنسی، بسیار تأثیرگذار است. صد گرم مغز پسته، به طور تقریبی حاوی هشت میلی گرم کلسیم و 430 میلی گرم فسفر است و حدود 620 کالری انرژی دارد. پسته خام نیز، برای تقویت نیروی جنسی، سودمند است.
فندق، یکی از مغزهای روغنی است که به دلیل سرشار بودن از مواد معدنی و آلی، برای تقویت عمومی بدن مفید و در حفظ تعادل بدن مؤثر است.
اکنون که با خواص برخی از مغزها آشنا شدید، برای نمونه، چند نسخه مقوی از مغزها را برای شما ذکر می کنیم:
الف) مغز بادام شیرین، مغز گردو، فندق و پسته (بادام و گردو دو برابر و فندق و پسته یک برابر) را خوب کوبیده، با عسل طبیعی مخلوط کنید و صبح ها همراه صبحانه یا قبل از آن میل کنید.(8)
ب) معجون هفت مغز و ادویه ی گرم
ترکیبات: بیست گرم مغز فندق، ده گرم مصطکی، بیست گرم مغز پسته، بیست گرم تخم کرفس، بیست گرم مغز گردو، ده گرم رازیان، بیست گرم مغز بادام، ده گرم میخک، بیست گرم مغز نارگیل، پنج گرم خولنجان، بیست گرم کنجد، ده بوزیدان، بیست گرم مغز دانه میوه کاج، ده گرم شقاقل، یک کیلوگرم عسل طبیعی، ده گرم جوز هندی، پنج گرم دارچین، پنج گرم انغوزه، پنج گرم زنجبیل، ده گرم بهمن سفید و سرخ.
کلیه ی مواد فوق را به جز عسل، مخلوط کرده، بسابید، سپس عسل را همراه کمی گلاب به آن ها اضافه نموده، خوب به هم بزنید و از این معجون، روزی سه قاشق مرباخوری در سه وعده، روزانه 2/5 ساعت بعد از غذا میل کنید.
وجود هفت مغز مقوی و پرکالری و همچنین، وجود میخک در این معجون سبب شده که علاوه بر درمان سردی و تقویت نیروی جنسی، در خوشبو کردن دهان و مجاری گوارشی هم مؤثر باشد.(9)
در روایات معصومین(ع) نیز به استفاده از مغزهای مقوی، برای تقویت نیروی جنسی توصیه شده است. از این نسخه، در روایات، با عنوان سویق یاد شده است. سویق، طبق آنچه که در برخی کتب ذکر شده، عبارتست است از: مغز بوداده ی گندم، پسته، فندق، بادام، کنجد، سنجد و... که به صورت پودر درآمده است؛ در فارسی به آن قاووت گفته می شود.

میوه های مقوّی جنسی

1. انگور

بی شک، انگور یکی از مفیدترین میوه هاست. انگور، از مواد معدنی و انرژی سرشار است. انگور حرارت بدن را تأمین می کند و از نظر تولید حرارت، هر کیلو انگور معامل دو کیلوگرم گوشت است. انگور، به علت داشتن آهن و منگنز و منیزیم، برای خون مفید بوده و داروی کم خونی است. علاوه بر موراد یاد شده، دارای فسفر و کلسیم بسیار و ویتامین های A و B است؛ از این رو، ضعف عمومی بدن را برطرف می کند. در تقویت نیروی جنسی تأثیری مطلوب خواهد داشت و مصرف آن برای همه افراد به جز مبتلایان به مرض قند مفید است.
بهتر است، انگور را در صبح، ناشتا میل کنید؛ زیرا، جذب ویتامین ها در معده ی خالی، بهتر صورت می پذیرد. برای برخوردار شدن از خواصّ این میوه ی مفید، در تمام فصول، شیره ی انگور، یک خوراک خوب و مفید است که می توان آن را به تنهایی یا به صورت مخلوط کرده، میل نمود که در این صورت انرژی روزافزون، بر نیروی جنسی خواهد داشت.

2. انجیر

انجیر که در قرآن کریم از آن یاد شده و خداوند، به آن سوگند یاد کرده(10)، میوه ای مغذّی و پرکالری است. این میوه، از ویتامین های B و A سرشار است و آهن، پتاسیم و کلسیم بسیار غنی دارد. انجیر، به درمان کم خونی کمک می کند و به دلیل دارا بودن مواد معدنی فراوان، اختلالات منی را برطرف می کند. این میوه، نیروی جنسی را نیز زیاد می کند. از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود: «انجیر تازه و خشک بخورید که نیروی آمیزش را زیاد می کند و...».
انجیر، برای افرادی که بنیه ای ضعیف دارند، بسیار سودمند است. انجیر را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف نمود. همچنین، می توان، به صورت مربا، کمپوت، شربت و پرورده ی انجیر خشک در عسل میل نمود.

3. موز

موز، دارای آهن، فسفر، منیزیم، پتاسیم و روی بسیار و ویتامین C، B و A و هشتاد درصد قند است. مواد قندی موجود در موز، به سرعت جذب می شود؛ می توان، از آن، به عنوان یک منبع تأمین انرژی بدن استفاده کرد. موز، به علت دارا بودن مواد فوق، شهوت را تحریک می کند؛ اما، نباید، در مصرف آن زیاده روی شود. هنگام استفاده از موز باید صبر کنید تا خوب برسد؛ زیرا، خوردن میوه ی نارس موز، زیان آور است. موز، میوه ای خون ساز است و افراد ضعیف را چاق می کند، اما خوردن آن به افراد مبتلا به یبوست و مرض قند توصیه نمی شود.

4. انبه

انبه، یکی از میوه های گرمسیری است که از ویتامین های A و C میوه ای پرکالری و انرژی زاست؛ هم، روی درخت می رسد و هم، در سبد، ولی انبه ای که روی درخت می رسد، مفیدتر است؛ اگر چه، انبه ای که در سبد رسیده باشد، شیرین تر است.
این میوه، به علت داشتن موادآلی و معدنی و ویتامین های مفید، در افزایش میل جنسی و میزان منی، بسیار مؤثر است. همچنین، در افزایش وزن افراد لاغر و ضعیف نقش مهم ایفا می کند. از آن جا که قند موجود در انبه، با پروتئین موجود در شیر تکمیل می شود، بهتر است، آن را به همراه شیر مصرف کنید. التبه، مصرف انبه، برای افراد گرم مزاج، ضرر دارد و در هر صورت، خوردن آن با شکم خالی توصیه نمی شود؛ زیرا، نفخ تولید می کند. مواظب باشید، در خوردن آن زیاده روی نکنید.

5. زردک

زردک، هویج است به رنگ زرد. این میوه، از ویتامین های D و A سرشار بوده و دارای فسفر وآهن است. زردک، نور چشم را زیاد می کند. همچنین، این میوه، تعداد نطفه را ازدیاد می بخشد. خوردن آن برای افراد مبتلا به کم خونی، مرض قند، چربی خون و صفرای مزاج توصیه می شود. مادرانی که می خواهند، شیرشان زیاد شود، از زردک استفاده کنند. اگر می خواهید، خون کهنه ی بدن شما، جای خود را به خون تازه بدهد، زردک بخورید.
از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود:
«زردک، موجب ایمنی از قولنج و بواسیر است و به آمیزش کمک می کند».(11)

6. نخود

نخود، دارای پروتئین، چربی، کلسیم، آهن، فسفر و ویتامین های A و B1 و B2 و C است و به همین دلیل، یکی از مواد مقوی و انرژی زا به شمار می آید. نخود پخته، برای بدن و خون سازی و افزایش میل جنسی بسیار مطلوب است. همچنین، نخود پخته، چنانچه، با قدری نمک خورده شود، برای درد سینه مفید است. اگر آب نخود، با سیر گرم نوشیده شود؛ برای گرفتگی صدا مفید خواهد بود. جهت تقویت میل جنسی می توان، نخود را در آب خیساند و به صورت خام میل نمود. آب نخود خیسانده شده نیز، به همراه عسل، برای تقویت نیروی جنسی شربتی مناسب، به شمار می آید.

7. باقلا

باقلا، دارای فسفر، کلسیم، آهن، فسفر و ویتامین های A، B و C و از غذاهای معروف مصریان است و یکی از خوراکی های مقوی و خون ساز به شمار می آید؛ به شرط آن که در خوردن آن زیاده روی نشود. در روایات نیز، به خوردن باقلا، برای محکم شدن استخوان ها توصیه شده است. باقلا، در افزایش میل جنسی نقشی مؤثر داشته، مصرف آن برای تقویت بدن و برطرف شدن لاغری مفید است. از این خوراکی مفید، می توان، به همراه ادویه گرم و گلبه، خوراکی خوشمزه تهیه و میل نمود.

8. زنجبیل

زنجبیل، ادویه ای است که در بسیاری از نسخه های قدیمی، برای افزایش نیروی جنسی مؤثر است. طبیعت گرم این گیاه، باعث شده، در برطرف کردن سردی مزاج تأثیرگذار باشد. زنحبیل، سرعت جریان خون را به شکل چشمگیری افزایش می دهد. خوردن زنجبیل، برای تقویت حافظه و تقویت نیروی جنسی و تسکین درد عضلات مفید است. پودر آن را می توان، همراه غذا یا عسل مخلوط کرد. از روغن ماساژ زنجبیل نیز می توان، به صورت استعمال خارجی، برای تحریک نیروی جنسی استفاده کرد.

9. دانه ها

تخم کرفس، تخم هویج یا زردک، تخم کلم، تخم پونه، تخم ترب، تخم خربزه، تخم کنجد و دانه بادرنجبویه، محرّک و مقوّی قوای جنسی هستند.

چند نسخه برای افزایش میل جنسی

1. دارچین، دار فلفل، گل سرخ، عود قماری، مصطکی، قرنفل، جوزبوا، زنجفیل، نشاسته، تخم شلغم، مشک؛ زعفران، عنبر را حل کرده و لسان العصافیر را هر کدام به مقدار مساوی با دو برابر وزن همه با عسل مخلوط کرده و یک مثقال و نیم آن را یک ساعت و نیم قبل از غذا یا یک ساعت و نیم بعد از غذا میل کنید.
این معجون، میل جنسی را افزایش داده، معده را تقویت و اشتها را زیاد می کند.
2. سنبل الطیب، خرفه، قرنفل، دارچین، قاقله، انیسون، تخم کرفس، زیره کرمانی، مصطکی، نعناعِ خشک، از هر کدام به قدر مساوی، خوب ساییده با سه برابر وزن همگی با عسل مخلوط کنید و هر روز دو مثقال از معجون به دست آمده را میل نمایید. این معجون نیز، میل جنسی را افزوده، معده را تقویت می کند و اشتهاآور است.
3. سه مثقال، مغز نارگیل، سه مثقال شقاقل، یک مثقال زنجفیل، یک مثقال بهمن سفید، دو مثقال دانه مارچوبه و نیم مثقال دارچین را خوب بسایید تا به طور کامل پودر شود، سپس، آن را با روغن پسته مخلوط کنید تا چرب نشود و دو برابر وزنش به آن عسل اضافه کنید و هر روز به مقدار دو مثقال از آن را با آب گرم میل کنید.
این معجون، قوای جنسی را تقویت کرده، و منی را غلیظ می کند.
4. جوزبوا، دار فلفل، قاقله، تخم تره تیزک، قرنفل، خولنجان، تخم گل سرخ، زنجفیل، بسباسه، از هر کدام چهار مثقال تهیه کرده و همه را خوب بکوبید و با عسل طبیعی مخلوط کنید تا به صورت معجون درآید و هر روز دو مثقال از آن را با شیر تازه ی گاو میل کنید.
5. آب پیاز سفید را گرفته و دو برابر آن عسل اضافه کنید و بجوشانید تا قوام آید و هر روز صبح، سی و پنج گرم از آن را میل نمایید. این معجون، قدرت جنسی را افزایش می دهد.(12)

نسخه ای برای تقویت نطفه

تخم شاهی، تخم پیاز، تخم هویج و کنجد، از هر کدام صد گرم، و تخم کلم، تخم تره، سیاهدانه و زیره، از هر کدام پنجاه گرم تهیه کرده و همه را خوب کوبیده و نرم نمایید. صبح ناشتا، ظهر و شب، پس از هر غذا، یک قاشق غذاخوری، با شیر یا آب هویج میل نمایید.(13)

شرایط جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری با شرایط زیر اشکال ندارد.
1. موجب عقیم شدن دائمی نشود.
2. این کار، موجب فعل حرام نشود.
3. شوهر، رضایت داشته باشد.(14)
• مسأله: جلوگیری از ریختن منی در رحم زن جایز است؛ در صورتی که همسر دائمی مرد اجازه بدهد؛ ولی، بدون اجازه ی همسر دائمی مکروه است.(15)
• مسأله: اگر استفاده از آی یو دی مستلزم لمس یا نظر حرام باشد، جایز نیست.(16)
• مسأله: جایز نیست، زن بدون اجازه ی شوهر، از حامله شدن جلوگیری کند.(17)
• مسأله: حرام است، زن، بدون رضایت شوهر، از انزال مرد، در رحم خود ممانعت به عمل آورد.

شیوه های جلوگیری از حاملگی

زن و شوهر، باید، با توجّه به وضع خاص خود، بهترین روش سازگار را انتخاب و عمل کنند، برخی از روش های جلوگیری از حاملگی متداول، به شرح زیر است:

1. نزدیکی منقطع:

این روش، ساده ترین راه جلوگیری از حاملگی است. در این روش، مرد، پیش از فوران منی، از زن جدا می شود و بدین ترتیب از ریختن منی، در داخل دستگاه تناسلی زن جلوگیری می کند.
این روش، وقتی، مؤثّر است که مرد، بتواند، چنین عملی را انجام دهد. اگر حتی مقدار مختصری از منی داخل دستگاه تناسلی زن ریخته شود، احتمال حاملگی وجود دارد. امکان حامله شدن با این روش در حدود 20 تا 25 درصد است.

2. روش ادواری:

در این روش، زن و شوهر، در مدّتی که تخمک زن آزاد می شود (از روز یازدهم تا هجدهم پس از شروع قاعدگی) نزدیکی انجام نمی دهند. نزدیکی پیش و پس از این زمان، کم تر به حاملگی منجر می شود.

3. دیافراگم یا کلاهک رحمی:

این وسیله، حلقه ای لاستیکی به شکل یک نعلبکی کوچک است که پیش از نزدیکی، باید، زن در مجرای تناسلی خود قرار دهد و هشت ساعت، پس از نزدیکی خارج نماید و پس از تمیز کردن برای مصرف دفعات بعدی نگهداری کند.
این حلقه ی لاستیکی، دهانه ی گلوی رحم را می پوشاند، به طوری که از ورود اسپرم، به داخل رحم جلوگیری می کند.

4. پوشش لاستیکی:

این نوع وسیله ی جلوگیری، به شکل پوشش لاستیکی بسیار نازکی است که مرد، آلت تناسلی خود را با آن می پوشاند و هنگام نزدیکی، منی در داخل آن می ریزد. این نوع، وسیله ی جلوگیری ممکن است، سوراخ باشد، یا هنگام آمیزش پاره شود و یا هنگام جدا شدن مرد، در دستگاه تناسلی زن بماند و حاملگی رخ دهد. اگر این وسیله سوراخ نباشد و هنگام نزدیکی پاره نشود و همچنین در هنگامی که مرد می خواهد، جدا شود، کاپوت را با دست خود نگه دارد، امکان حامله شدن با این روش به حداقل خواهد رسید.

5. استفاده از وسایل جلوگیری از حاملگی داخل رحمی (آی یو دی):

قرار دادن جسم پلاستیکی یا فلزی، در داخل رحم که به شکل های گوناگون ساخته شده است، سبب می شود، حاملگی انجام نگیرد.

6. قرص های جلوگیری از حاملگی:

این قرص ها، مخلوطی از هورمون های تخمدان زن است. این هورمون ها، از رها شدن تخمک از تخمدان جلوگیری می کند و جدار داخلی رحم را برای لانه گزینی، نامساعد می سازد. اگر خانمی، این قرص ها را به طور مرتّب و منظم مصرف کند، امکان حامله شدن وجود نخواهد داشت.
طرز مصرف این قرص ها چنین است: به طور معمول، هر بسته دارای 21 عدد قرص که باید، از روز پنجم قاعدگی، هر شب و به طور مرتّب برای21 روز مصرف گردد؛ سپس، قرص، قطع شود. به طور معمول، سه روز، پس از قطع مصرف قرص، قاعدگی شروع می شود.
این قرص ها را باید، پیش از خواب خورد تا از عوارضِ دل به هم خوردگی و یا استفراغ جلوگیری شود. انتخاب و مصرف این قرص ها باید، با تجویز پزشک باشد.(18)

فرزندخواهی

زوج های جوان، در نخستین سال های ازدواج، از بچه دار شدن خودداری می کنند تا از لحاظ روانی و مالی که هر دو در این امر، اهمیت فراوان دارد، بتوانند، وضع خود را با زندگی مشترک منطبق سازند.
آنان، پیش از آن که صاحب فرزند شوند، باید فرصت کافی داشته باشند که فقط شریک زندگی یکدیگر باشند، تا زمانی که نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کرده، افکارشان از جانب یکدیگر آسوده شود و تضادی در زندگی زناشویی نداشته باشند. زمانی که با مطالعه و کسب آگاهی های لازم، بتوانند، فرزندی لایق تربیت نمایند و زمانی که صلاحیت های اخلاقی و تربیتی لازم را کسب کرده باشند.(19)
دلِ من، که به اندازه ی یک عشق است
به بهانه های ساده ی خوشبختی خود می نگرد
رسم دیرین آن است که مردان، با عرق جبین و کار و تلاش بسیار، در خارج از کلبه ی مهراگین، روزی را به شما برسانند، تا در این روزگار سخت و خشن، شرمنده ی اهل و عیال خویش نباشند؛ بنابراین، مدیریت، در دارایی خانواده، گذشته از این که امری انسان دوستانه است، واجب نیز خواهد بود.
رعایت حال یکدیگر، در این کارزار، روابط را آبستن عواطفی پایدار می کند که سالیان سال، به آن محتاجید! قناعت، صرفه جویی، تدبّر و تأمل در مخارج زندگی و سامان بخشی به نیازهای روزمره، آسایش جمعی به دنبال می آورد. پس، بکوشید، مشکلات کوچکِ مدیریتی، شیرینی روابط شما را به تلخی نکشاند و خدنگ و نیرنگ دشمن دیرینه انسان، شادی و شادکامی را از لبان مسرورتان نرباید!
بانوان، کانون گرم خانه را با نظم و ترتیب و قناعت و... گرم کنند که مدیریتِ این مجموعه، زیبنده و برازنده ی آنان است؛ هر چند، باید، دستان یاری رسان مردان نیز، در این سامانه، به همکاری و یاوری بشتابد.

پی نوشت ها :

1. اسراء: 27.
2. بحارالأنوار، ج100، ح1، ص282.
3. دانشنامه احادیث پزشکی، روایت 1095.
4. بحارالأنوار، ج101، ح53، ص87.
5. وسائل الشیعه، ج14، ح1، ص178.
6. وسائل الشیعه، ج14، ح2، ص179.
7. محاسن، ج2، ص169.
8. طب سنتی سینا، ص144.
9. تقویت نیروی جنسی، با گیاهان دارویی، ص116.
10. تین: 1.
11. فروع کافی، ج6، ح2، ص375.
12. طب سنّتی سینا، ص240.
13. رژیم تندرستی، ص79.
14. رساله ی نوین، ج3، صص97 و 100.
15. تحریر الوسیله، ج2، مسأله ی 14، ص220.
16. رساله ی نوین، ج3، ص100.
17. عروة الوثقی، ج2، فی احکام الدخول، مسأله 6، ص809.
18. من و کودک، ص80.
19. یادآوری این نکته ضرور است که انگیزه فرزندخواهی، می تواند، چند چیز، باشد:
1. نیاز غریزی 2. ثبات خانواده 3. تنوع و سرگرمی 4. تقاضای اطرافیان 5. بقای نسل 6. تربیت فرزند صالح.

منبع: اکبری، محمود، (1334)، صمیمانه با عروس و داماد، قم: نورالزهراء، چاپ بیست و سوم،(1389)
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر