با وجود این که خودروهای کراس اوور محبوبیت و فروش مناسبی در بین کلاسهای مختلف خودرو دارند؛ اما اگر به دنبال خودرویی خاص که به معنای واقعی یک هاچبک جمع جور باشد میگردید، خودروی I30 را در نظر داشته باشید. الانترا، یک بهروزرسانی عظیم توسط شرکت هیوندا تجربه کرده و نام آن به الانترا GT تغییر یافته است. این خودرو در مدل 2018 در نمایشگاه خودروی شیکاگو عرضه شده است. در واقع نسخه آمریکای i30 هاچبک همان الانترا GT است که در دو نسخه عرضه میشود؛ نسخهی استاندارد و دیگری GT. در هر دو نمونه ظاهر خودرو ارتقاء یافته، فضای سرنشینان و بار زیاد شده و همچنین تعدادی تکنولوژی جدید اضافه شده است. در نسخهی GT از رینگهای بزرگتر استفاده شده که منجر به شتابگیری بهتر خودرو میشود و همچنین سیستم تعلیق عقب آن از نوع مستقل انتخاب شده است. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که توان تولیدی در نسخه GT به رقم قابل توجه 200 اسب بخار میرسد.
وقتی به نمای ظاهری نسخه جدید نگاه میکنیم، متوجه کشیدهتر شدن آن و همچنین فاصله کم آن با زمین میشویم. برای نور روز (دی لایت) و همچنین چراغهای نور بالا و پایین از الایدی (LED) استفاده شده است.
الانترا GT در قسمت صندوق عقب 708 لیتر فضا دارد و در قسمت سرنشینان 2733 لیتر فضا در اختیار سرنشینان قرار میدهد. نمایشگر استاندارد 8 اینچی لمسی در الانترا نسخه جدید استفاده شده است که قابلیت پشتیبانی از CarPlay اپل و اندروید اتو را دارد. روشن شدن خودرو و سیستم گرمایشی از راه دور از دیگر قابلیتهای الانترا GT است.
سیستم تهویه دو کاناله، شارژر گوشی تلفن همراه بدون سیم، روکش چرمی صندلیها و پدالهای آلیاژی از دیگر آپشنهای هیوندای الانترا GT هستند. از جمله قابلیتهای ایمنی این خودرو میتوان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز خودکار و حفظ خودرو در مسیر اشاره کرد. در بخش شاسی این خودرو از فولادهای مستحکمتر و در عین حال سبکتر استفاده شده است که موجب شده صلبیت خودرو 22 درصد افزایش و وزن آن 30 کیلوگرم کاهش یابد.
هیوندای در نسخه اسپرت الانترا GT تغییراتی در سیستم فنربندی انجام داده است؛ بهطوریکه میله پیچشی عقب خودرو با یک سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک (Multi link) جایگزین شده است. رینگهای 18 اینچی آلیاژی نقش تکمیلکننده سیستم تعلیق را بر عهده دارند (رینگهای مدل پایه 17 اینچی هستند) و از ترمزهای جلو و عقب بزرگتری بهره میبرند.
این خودرو با دو پیشرانه عرضه میشود. نسخهی استاندارد به نمونهی چهار سیلندر دو لیتری با حداکثر توان 162 اسب بخار و نسخهی قویتر نیز به پیشرانهی چهار سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ شده با حداکثر توان تولیدی 201 اسب بخار مجهز شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که هیوندای سیستم تعلیق این خودرو را در پیست نوربرگرینگ (Nurburgring) توسعه داده است. پیشرانهی دو لیتری خودرو نیز بهوسیلهی یک جعبهدندهی شش سرعتهی دستی یا خودکار توان را به چرخها هدایت میکند، در حالی که پیشرانه 1.6 لیتری از جعبهدندهی هفت سرعتهی دوکلاچه خودکار یا نمونهی شش سرعتهی دستی بهره میبرد.
هیوندای الانترا GT مدل 2018 در تابستان سال جاری میلادی عرضه میشود. هنوز صحبتی از قیمت احتمالی این خودرو نشده است، ولی انتظار میرود این خودرو با برچسب قیمتی حدود 20 هزار دلار به فروش برسد.
خلاصهای از مشخصات دو نسخه عرضهشده الانترا 2018 در جدول زیر آمده است.
| هیوندای الانترا GT | هیوندای الانترا GT اسپرت |
پیشرانه | 2 لیتری چهار سیلندر | 1.6 توربو چهار سیلندر |
توان | 162 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه | 201 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه |
گشتاور | 203 نیوتن متر در 4700 دور بر دقیقه | 264 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه |
جعبه دنده | شش سرعته دستی | شش سرعته دستی |
وزن نهایی | 1305 کیلوگرم | 1356 کیلوگرم |