بهترین فیلم‌های جنگی قرن ۲۱، از «دانکرک» Dunkirk تا «مهلکه» The Hurt Locker

جنگ هیچ‌وقت عوض نمی‌شود &#۸۲۳۰; یا شاید هم می‌شود. ممکن است ران پرلمن ما را متقاعد کرده باشد که جنگ هیچ‌وقت عوض نمی‌شود، اما فیلم‌های جنگی مسلماً عوض‌شده‌اند

جنگ هیچ‌وقت عوض نمی‌شود … یا شاید هم می‌شود.
ممکن است ران پرلمن ما را متقاعد کرده باشد که جنگ هیچ‌وقت عوض نمی‌شود، اما فیلم‌های جنگی مسلماً عوض‌شده‌اند. کارگردان «مهلکه» کاترین بیگلو می‌گوید که ” جنگ مانند مواد مخدر است.” و این لیست فیلم‌‌های زیر نشان‌می‌دهد که فیلم‌های جنگی، همان‌قدر اعتیاد‌آورند – شاید هم بیشتر. امیدوارم این لیست سرحالتان کند.
10- پسر شائول (2015) Son of Saulهردو متخصص هولوکاست که در ساخت این فیلم بی‌نظیر خارجی برنده اسکار درباره جنگ جهانی دوم دست داشتند، دو جوان مجارستانی، کارگردان لاسلو نمش László Nemes و شاعر گیزا رورینگ Géza Röhrig، هنگامی‌که نمش در دانشگاه نیویورک کارگردانی می‌خواند یکدیگر را ملاقات کردند. رورینگ نقش شائول، زندانی جنگی یهودی در Auschwitz در سال 1944 را بازی می‌کند. نمش، با الهام از کتاب «صداهای برخاسته از زیر خاکستر» Voices from Beneath the Ashes و شاهدان عینی Sonderkommando که شهادت خود را بیان نکردند، داستان واقعی درباره آنچه “کارخانه مرگ ” می‌نامد، ساخت. دوربین دقیق نمش، از دید Sonderkommando ی، ‌که برای تمام کردن کثافت‌کاری نازی‌ها، در کمپ به دنبال جایی برای دفن پسر جوانی می‌گردد را دنبال می‌کند. او کیست؟ هیجان فراگیر فیلم و طراحی چندلایه پیچیده صدای آن که نشانگر مقیاس مخوف کشتارجمعی یهودها است، به این زودی‌ها فراموش نخواهد شد.
9- ناخدا و فرمانده: آخر دنیا (2003) Master and Commander: The Far Side of the Worldیک استودیو فیلم هالیوودی پروژه 135 میلیون دلاری فیلمی درباره جنگ ناپلئون، «ناخدا و فرمانده: آخر دنیا» را آغاز می‌کند. به این دلیل که Tom Rothman تهیه‌کننده کمپانی قرن بیست فاکس، به پیتر ویر Peter Weir، کهنه سرباز استرالیایی که برای چیزی که می‌خواست تلاش کرد، اعتماد کرد. ویر داستان فیلم را از دو کتاب پاتریک او برایان Patrick O’Brian، الهام گرفت و مصمم برای گرفتن راسل کرو برای این نقش بود و زمان زیادی صرف درست کردن افکت‌های کامپیوتری برای طبیعی ساختن هرچه بیشتر آن‌ها کرد؛ که باعث شد استودیو مجبور به‌ اکران فیلم در ماه نوامبر، به‌جای فصل پرفروش تابستان، شود. داستان کاپیتان فرانسوی که به شخصیت بد معمول داستان‌ها تبدیل نشده است. نتیجه فیلم عالی بود، نامزدی 10 جایزه اسکار و برنده شدن جایزه‌های بهترین فیلم‌برداری و ادیت صدا شد. درآمد حاصل از فیلم به حدی نبود که بتوان فیلم دوم آن را ساخت، اما واقعاً لایق فیلم دوم بود.
8- شهر زندگی و مرگ (2009) City of Life and Deathکشتار نانجینگ از جنایات مشهور جنگ جهانی دوم نیست، اما یکی از مخوف‌ترین آن‌هاست؛ زیرا 300 هزار شهروند و سربازان خلع سلاح شده ژاپنی توسط ارتش امپراتوری ژاپن، به قتل رسیدند. این داستان بر روی پرده نمایش همان‌طور که انتظارش رادارید است: با سقوط گیج‌کننده‌ای در ترس و وحشت جنگی که هنوز هم بعد از 70 سال، به‌درستی آن را درک نکرده‌ایم؛ اما به این معنا نیست که هیچ غافلگیری در «شهر زندگی و مرگ» وجود ندارد، Lu Chuan لحظاتی از غرور و بخشندگی در میان خشونت را نشان می‌دهد.
7- نامه‌هایی از ایوو جیما (2006) Letters from Iwo Jimaدو فیلم درباره نبرد ایوو جیما که کلینت ایستوود در آن بازی کرد را می‌توان به‌عنوان بهترین بازی‌هایش دانست: «پرچم‌های پدران ما» Flags of Our Fathers قسمت آمریکایی این جنگ و «نامه‌هایی از ایوو جیما» قسمت ژاپنی ماجرا را روایت می‌کند. این فیلم هم‌زمان با «پرچم‌های پدران ما» ضبط و دو ماه بعدازآن اکران شد. صحنه‌ای که ایستوود باعث آرام شدن فیلم و درک بهتر صحنه‌های آرام‌تر و فکر شده آن می‌شود، از بهترین بازی‌های او است.
6- پیانیست (2002) The Pianistآدرین برودی Adrien Brody کجاست؟ جشن برنده شدن جایزه اسکارش لحظه‌ای برای خودش بود؛ اما بازی او در نقش Wladyslaw Szpilman در فیلم شاهکار رومن پولانسکی است که هنوز سال‌ها بعد آن تأثیرگذار است. شاید این موفقیت به خاطر جبران بازی در فیلم جنگی «خط باریک سرخ» The Thin Red Line بود که گمان می‌کرد نقش اول آن است اما هنگامی‌که فیلم اکران شد دید که قسمت‌های زیادی از نقشش حذف‌شده است؛ اما نه در «پیانیست» که برودی در تک‌تک صحنه‌های فوق‌العاده آن حضور دارد. پولانسکی در مراسم اسکار برای دریافت جایزه‌اش حضور نداشت، اما هیچ‌کدام از آثار او به‌اندازه «پیانیست» قابل‌تقدیر نبوده است.
5- حرام‌زاده‌های لعنتی (2009) Inglourious Basterdsبراد پیت در نقش Aldo Raine درباره بازی‌اش در فیلمی درباره جنگ جهانی دوم ساخته کوئنتین تارانتینو Quentin Tarantino می‌گوید: ” به نظرم این شاهکار بازی‌هایم خواهد بود.” نکته‌های قابل‌توجهی به‌جز خشونت و تلاش برای انتقامی که ذات اصلی «حرام‌زاده‌های لعنتی» است، وجود دارد. صحنه آغازین فیلم باعث ماندگاری آن شده است، به‌طوری‌که باعث می‌شود بقیه فیلم به خاطر صحنه عالی شروع آن، هیچ‌وقت تکراری نشود.
4- دانکرک (2017) Dunkirkکریستوفر نولان، به‌جای این‌که از ژانر مخصوص خود، فیلم‌نامه پیچیده با جلوه‌های بصری زیاد استفاده کند، شاهکار جنگ جهانی دوم خود را به‌طور فریبنده‌ای ساده نگه ساخته است. او با قرار دادن دوربین در نقطه دید شخصیت‌ها بر روی زمین، دریا و یا در آسمان، بیننده را در هیجان فیلم غرق می‌کند. ما شاهد حمله‌های بی‌رحمانه آلمان‌ها به سربازان مجروح بریتانیایی که در تلاش برای در امان ماندن از شلیک گلوله‌ها و انفجار بمب‌ها و ناوهای دریایی‌اند، هستیم. بیشتر صحنه‌های هیجان‌انگیز آن بدون دیالوگ است. ما بیشتر زمان فیلم با شخصیت تام (با بازی فیون وایت هد Fionn Whitehead) در حال فرار و قایم شدن و شنا کردن برای زنده ماندن، هستیم. همچنین نگران تام هاردی، خلبان هواپیمای جنگی که در حال حمله به نیروهای دشمن است و بانگرانی مقدار سوخت خود را چک می‌کند، هستیم. نولان شانس خوبی برای برنده شدن اولین اسکار خود برای کارگردانی است، زیرا کارگردانی «دانکرک» بی‌نقص است.
3- مهلکه (2008) The Hurt Lockerچه کسی تصور می‌کرد که صحنه‌ای که جرمی رنر Jeremy Renner به‌ردیف جعبه‌های غلات صبحانه خیره شده، به‌عنوان ماندگارترین تصویر از جنگ عراق در هالیوود شناخته شود؟ ” هیجان نبرد قوی‌ است و اعتیادآور، زیرا جنگ مانند مواد مخدر است.” این جمله آغازین فیلم است. ما بارها به فیلم «مهلکه» بازخواهیم گشت، بیشتر از اعتیاد رنر سرباز برای بازگشت به جنگ.
2- روبان سفید (2009) The White Ribbonاین فیلم به کارگردانی میشائیل هانکه Michael Haneke ساخته سال 2009 که در زمان جنگ جهانی اول است، بیشتر در مورد جنگ جهانی دوم است. فیلم در روستای کوچک آلمانی با قوانین سخت و مذهب است و زندگی کودکانی تحت تأثیر این آیین‌ها را نشان می‌دهد. روبان سفید فیلم جنگی مفهومی است. شخصیت‌های هانکه، بسیار پیچیده هستند که نمی‌توان به‌راحتی از منفی بودن آن‌ها مطمئن بود.
1-سی دقیقه پس از نیمه‌شب (2013) Zero Dark Thirty

در فیلم 52 میلیون دلاری به کارگردانی کاترین بیگلو و نویسندگی Mark Boal، داستان جستجو برای پیدا کردن بن‌لادن روایت می‌شود. جسیکا چستین Jessica Chastain با بازی در نقش مایا، مأمور سی‌آی‌ای، نامزد دومین جایزه اسکار خود شد. جیسون کلارک استرالیایی نیز در این فیلم بازی کرده است. فیلم باعث ایجاد جنجال‌های سیاسی برای پخش جهانی آن به دلیل بیرون دادن اطلاعات حیاتی برای دستگیری بن‌لادن، شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر