به گزارش خبرآنلاین، رأی نیاوردنش در
شرایطی که بیشتر چشم ها بر روی بطحایی و جهرمی دوخته شده بود عجیب و دور از انتظار
بود، وزیر پیشنهادی یکدست اصلاح طلب که امید زیادی به کسب رای از فراکسیون امیدی
های مجلس دهم داشت که از قضا دست بالایی در کرسی های مجلس دارند. تصمیم نمایندگان
اما بر این قرار گرفت؛ «عدم رای اعتماد به حبیب الله بیطرف.»
دفاع کم رمق آقای
اصلاح طلب
بحث و اظهارنظر درباره دلیل رای نیاوردن حبیب الله
بیطرف گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت نیرو از همان لحظات نخست آغاز شد، گرچه
تحلیل های اولیه توپ را به زمین بیطرف و دفاع کم رمق او از خودش می انداخت و حتی
علی مطهری معتقد بود وزیر پیشنهادی نیرو به رفع شبهه ها برای نمایندگان بی اعتنا
بود (اینجا)
اما کم کم ابعاد جدیدی از ماجرا باز شد. یک سو صحبت از عهدشکنی های فراکسیونی بود
و سوی دیگر روایت هایی درباره بازشماری آرای بیطرف و برخی دیگر از وزرا مطرح می
شد. آنگونه که علی اصغر یوسف نژاد عضو فراکسیون امید حتی از احتمال افزایش آرای
بیطرف خبر داده بود، هرچند او این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که«البته ممکن است
ایشان با این میزان افزایش هم نصاب لازم را برای رای اعتماد مجلس کسب نکرده باشد، اما
این تغییر آرا باید به عموم اعلام شود تا مشخص شود که رای آقای بیطرف تنها 5 ،6 رای
با نصاب فاصله داشته است.» (اینجا)
تشکیک در رای برخی
وزرا
زمزمه های غیررسمی
درباره مخدوش بودن آرا کم کم را به یک تصمیم فراکسیونی رساند و فراکسیون امیدی ها
را بر آن داشت که درخواست بازشماری آرای
جهرمی و بیطرف را به هیات رئیسه ارائه دهند درخواستی که اجابت شد. در جلسه بازشماری،
دو نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس و اکبر رنجبرزاده به نمایندگی از هیئت رئیسه حضور
داشتند. پیش از این آرای موافق آقای بیطرف 133 رای و آرای مخدوش 6 رای اعلام شده بود.
بنا به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس «در بازشماری آرای سالم از نظر ما 131 مورد بود
و 2 مورد به آرای مخدوش اضافه شد. البته دو عضو فراکسیون امید معتقد بودند که برخی
آرای مخدوش را میتوان به عنوان موافق لحاظ کرد که براساس گفته آنها آرای موافق آقای
بیطرف به 139رای میرسید. اما حتی اگر آرای مخدوش را موافق لحاظ کنیم و تعداد آرای
وزیر پیشنهادی نیرو به 139 رای افزایش پیدا کند، تاثیری در نتیجه نداشت» (
اینجا)
فراکسیون امیدی ها
اما همچنان روایت هایی دیگر از از آرای بیطرف داشتند و برخی از رفتار عامدانه
تعدادی از نمایندگان در خط کشیدن بر روی برگه های رای برای مخدوش کردن آنها روایت
می کردند. آنچنان که سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی ایجاد
شده درمورد آرای وزیر پیشنهادی نیرو، با بیان اینکه هیات رییسه در قبال تکتک آرای
وزرای پیشنهادی مسئول است، بر لزوم پاسخگویی هیات رییسه مجلس به افکار عمومی و اعلام
رسمی نتایج نهایی تاکید کرد.(اینجا)
اما بعد از انتشار سخنان
پارسایی،بار دیگر اکبررنجبرزاده، عضو هیاترییسه در مقام پاسخگویی برآمد و جزئیاتی
بیشتر از درخواست بازشماری آرا را مطرح کرد «پس از اتفاقی که برای تعداد آرای موافق
آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیش آمد که البته آن هم مربوط به شمارش آرای وی نبود
بلکه در نگارش عدد تعداد آرای موافق آخوندی اشتباها به جای عدد ١٩٨، عدد ١٨٨ نوشته
شده بود، به همین دلیل برخی از اعضای فراکسیون امید تشکیک کردند که ممکن است برای آرای
وزرای ارتباطات و نیرو هم مشکلی وجود داشته باشد، رییس جلسه علنی روز سهشنبه هفته
گذشته یعنی اقای پزشکیان نیز به آنان احترام گذاشت و با بازشماری آرا موافقت کرد.
وی با بیان اینکه نمایندگان
فراکسیون امید خودشان تعداد آرای وزرای پیشنهادی مذکور را شمارش میکردند و ما هم به
عنوان عضو هیاترییسه مجلس فقط نظارت میکردیم، تصریح کرد: «در این بازشماری آرا، تعداد
آرای آقای آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همان عدد ١٥٢ بود، اما از نگاه
این نمایندگان فراکسیون امید گفته میشد یک رای باطله آقای آذریجهرمی را هم موافق
تلقی و تعداد آرای موافق وی را ١٥٣ اعلام کرد، اما به هر حال ملاک برای هیاترییسه
مجلس همان تیم قبلی شمارش آرا است. در بازشماری
آرای آقای بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو نتیجه به این صورت شد که ١٣٢ رای مخالف بدون خدشه
و ١٣١ مورد رای موافق بدون خدشه و خطخوردگی وجود داشت، ٢ رای خط خورده را تیم قبلی
شمارش آرا «موافق» تلقی کرده و گفته بودند خدشه آن بیشتر به سمت موافق تلقی میشود؛
بحث سر ٦ مورد رای بود، که چندین بار نوشته بودند و خط زده بودند، هیاترییسه مجلس
در برگههای رای تایپ کرده بود «نماینده محترم، چنانچه خط خورده باشد، با حروف فارسی
بنویسید موافق صحیح است یا مخالف صحیح است»؛ که هیچ کدام از آن ٦ مورد رای ننوشته بودند،
بنابراین تیم ابتدایی شمارش آرا نظرشان این بوده که آرا باطل شده تلقی شود، موضوع همان
٦ مورد رای است، آقایان نجفی و فتحی هم همان روز سهشنبه هفته گذشته در جریان بازشماری
آرا گفتند اگر هر ٦ مورد را باز هم درست تلقی کنیم، باز هم آقای بیطرف رای نمیآورد،
سپس آرا جمعآوری و در پاکت گذاشته شد.» توضیحات چندین باره رنجبرزاده به
نمایندگی از هیات رئیسه مجلس گویا تاکیدی بر آن است که هیات رئیسه تن به پذیرش این
تشکیک رای فراکسیون امید نداده است و با قبول بازشماری آرا حجت را بر اصلاح طلبان
مجلس تمام کرده است.
بازهم عهدشکنی
فراکسیونی
اما اگر یک روی سکه
رای نیاوردن بیطرف در صندوق آرا بود، روی دیگر سکه را باید در فراکسیون امید جستجو
کرد؛ عهدشکنی امیدی های مجلس دهم.
ماجرای عهدشکنی برخی
اعضای فراکسیون امید گرچه مسبوق به سابقه است و در برخی رخدادهای درونی پارلمان
چون انتخابات هیات رئیسه مجلس به خوبی آشکار شد اما پس لرزه های این عهدشکنی در
ماجرای رای اعتماد به وزرای دولت گسترده تر شد.
رای نیاوردن بیطرف
آنقدر شوکه کننده بود که برخی از دل همین فراکسیون امید برخی هم طیفان فراکسیونی
خود را متهم به بی اخلاقی کنند(اینجا)
و برخی دیگر نیز خواستار آن شوند که برای دور کردن سایه اتهامات از سر فراکسیون
امید اسامی افرادی که در جلسه فراکسیون از بیطرف حمایت کردند ولی رای مثبت به او
در جلسه رای گیری ندادند را منتشر شود (اینجا)
سخنگوی فراکسیون
امید هم در سخنانی تند و تیز گلایه و تعجب خود از رای اوردن جهرمی و در مقابل رای
نیاوردن بیطرف را اینگونه ابراز کرد«
بدترین صحنهها زمانی
است که همکار و همفراکسیونیتان برای فردی رأی جمع میکند که شما چند ساعت پیش در
جمعبندی به رأی مخالف با او رسیدهاید. این رفتار برخی نمایندگان واقعا آزاردهنده
بود .اینکه بخواهی چهارنبش باشی و جایی بروی که به نفعت باشد، درست نیست. همین چندنبشبودن
لطمه زیادی به کشور وارد کرده است. اتفاقا اصولگرای چارچوبدار بهتر از اصلاحطلبی
چندنبش بوده و حرمتش بیشتر است. متأسفانه افرادی داریم که با جهت باد رأی و نظرشان
تغییر میکند.» (اینجا)
ماجرا که جدی تر شد از خبرهای پشت پرده جدیدی رونمایی شد، آنجا که علیرضا رحیمی از سهم خواهی و
امتیازخواهی برخی همطیفان اصلاح طلبش از بیطرف در جلسه معروف میدان آرژانتین خبر
داد، سهم خواهی هایی که با جواب منفی وزیر پیشنهادی نیرو روبرو شده است« من کلیت این موضوع را تأیید میکنم اما باید درباره آن توضیح داد. سهمخواهی گاهی
ناظر به گرفتن امتیازات شخصی است و گاهی هم ناظر به گرفتن سهم منطقهای از برنامههای
وزارتخانه است. در مورد آقای بیطرف بیشتر سهمخواهیها به سمت و سوی شرطگذاری برای
برنامههای وزارت نیرو رفت و ایشان هم زیر بار آن نرفت. (اینجا)
شاید همین انتقادات
بود که برخی اعضای فراکسیون امید و حتی مستقلین را برآن داشت که از در دفاع از خود
برآیند و با رد کردن عهدشکنی فراکسیونی توپ را به زمین خود بیطرف انداخته و او را
مسئول بدانند آنگونه که محمدعلی وکیلی از چهره های شاخص این فراکسیون رسما اعلام
کند « به نظر من آقای بیطرف به خودش باخت؛ هم کم کاری کرد هم در نحوه تعامل و دفاعی که
در مجلس ارائه داد، مشورت نپذیرفت.» (اینجا)
غلامعلی جعفرزاده
عضو فراکسیون مستقلین هم پشت پرده ای جدید از رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو را
علنی کرد« باید چند نکته درمورد بیطرف بگویم؛
اول اینکه آقای بیطرف چه در صحن علنی و چه در فراکسیون های مجلس، بسیار بد از خود دفاع
کرد. دوم اینکه وزارت نیرو با او همکاری نکرد. در واقع برای هر وزیری آمد، مجموعه ای
از اعضای وزارتخانه برای جلب رای آوری نمایندگان به او بسیج شدند، اما درمورد آقای
بیطرف این اتفاق رخ نداد.
او می گوید «آنچه که من
شنیدم، فارغ از صحت و سقم آن، این بود که گویا آقای بیطرف قبل از این با اعضای وزارت
نیرو در تنش بوده است یا اعلام کرده که اگر من بر سر کار بیایم خیلیها را تغییر خواهم داد. من خودم
به آقای بیطرف گفتم روسای جمهوری قبلی ما چون از مناطق مرکزی کشور هستند؛ همه تفکر
سازه ای دارند و فکر می کنند فقط باید سد ساخت، شما برای خروج از این بحران چه فکری
دارید؟ کشور ما این همه سد نمی خواست و نمی خواهد؛ واقعیتش او جواب قانع کننده ای نداد.
حتی حامیان بیطرف هم خوب کار نکردند.»(اینجا)
امروز مجلس شورای اسلامی جلسه علنی خواهد داشت، جلسه ای که می تواند در پشت صحنه آن بازهم زمزمه های تشکیک در آرای برخی وزرا و درخواست برای بازشماری شنیده شود. باید منتظر ماند و چشم به تصمیم هیات رئیسه دوخت.
2929