ماهان شبکه ایرانیان

ادوارد آلبی نمایشنامه نویس آمریکایی درگذشت

«ادوارد آلبی زاده» از مشهورترین نمایشنامه نویسان آمریکا درگذشت

«ادوارد آلبی زاده» از مشهورترین نمایشنامه نویسان آمریکا درگذشت. آلبی متولد  12 مارس 1928 آمریکاست. او جمعه بعد از ظهر پس از یک دوره کوتاه بیماری در نیویورک چشم از جهان فروبست. این نمایشنامه‌نویس بیشتر به خاطر نگارش «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد» و «رؤیای آمریکایی» در ایران معروف است. کارهای اولیه او به شکلی گونه آمریکایی تئاتر پوچی و تأثیر پذیرفته از افرادی چون «ژان ژنه»،«ساموئل بکت» و «اوژن یونسکو» بود اما در واقع نمایش‌های وی بیشتر نقد جامعه آمریکایی است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

ادوارد آلبی نمایشنامه نویس آمریکایی درگذشت
ادوارد آلبی

این نویسنده در گستره پنج دهه فعالیت هنری خود اثر ماندگاری مانند «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟» را خلق کرد. او پس از نوشتن این نمایشنامه همواره با بزرگانی چون «آرتور میلر»، «آگوست ویلسون» و «تنسی ویلیامز» مقایسه می‌شد.

اقتباس سینمایی «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟» سال 1966 با بازی «ریچارد برتون» و «الیزابت تیلور» ساخته شد. تیلور و برتون برای بازی در این فیلم هر دو نامزد جایزه اسکار شدند.

ادوارد آلبی نمایشنامه نویس آمریکایی درگذشت
ریچارد برتون
ادوارد آلبی نمایشنامه نویس آمریکایی درگذشت
الیزابت تیلور

از دیگر نمایشنامه‌های معروف این نویسنده می‌توان به «داستان باغ وحش»، «مرگ بسی اسمیت»، «رؤیای آمریکایی»، «لولیتا» که اقتباسی است از رمان «ولادیمیر ناباکوف»، «تعادلی شکننده» و «منظره دریا» اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های آثار آلبی درگیر کردن تماشاگر است. او سال 2008 در این باره به «چارلی رز» گفت: «اگر قرار است 100 دلار هزینه تماشای نمایش کنید باید با تماشای آن اتفاقی در شما روی دهد. شاید باید کسی ارزش‌های شما یا شیوه تفکرتان را مورد پرسش قرار دهد و شاید باید هنگام خروج از سالن نمایش شاهد رویدادی در خود باشید. شاید باید تغییر کنید یا به تغییر فکر کنید. اما اگر به تماشای نمایش رفتید و تنها نگرانی شما جای پارک ماشینتان بود آنگاه است که 100 دلار خود را هدر داده‌اید.»

او سه بار برنده جایزه‌ی «پولیتزر» و نیز برنده‌ی جایزه ی «تونی» شده است. جایزه‌ی تونی معادل اسکار برای تئاتر است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان