پیچک و بلوط سمى

۱۷ راه براى کنترل آلرژى   خارش آزار دهنده و قرمزى مشخص، به دلیل ماده ى سمى اى به نام روغن اورنتیول ایجاد مى شود که در پیچک و بلوط سمى وجود دارد

پیچک و بلوط سمى

17 راه براى کنترل آلرژى
 

خارش آزار دهنده و قرمزى مشخص، به دلیل ماده ى سمى اى به نام روغن اورنتیول ایجاد مى شود که در پیچک و بلوط سمى وجود دارد. بعضى از مردم نسبت به دیگران حساس ترند و بعضى ها اصلا به آن حساسیت ندارند و تقریبا به آن سازگارند و هیچ گونه واکنشى در آن ها ایجاد نمى کند. اما متخصصان ما توصیه نمى کنند که براى امتحان ایمن بودن خود آن را امتحان کنید. حساسیت به روغن اورنتیول مى تواند هر زمانى اتفاق بیفتد. راه حل موجود، نابود کردن اثر سم اورنتیول است. اما یادتان باشد چیزى که در مورد دیگرى مؤثر است ممکن است در مورد شما کارایى نداشته باشد.
خارش را نابود کنید.
اگر در حال قدم زدن در داخل یک کشتزار سمى هستید. به زودى خواهید فهمید که به این سم ایمن هستید یا خیر؛ خارش ضایعه مى تواند شما را کلافه کند. براى درمان آن، ابتدا از درمان هاى دانشگاهى شروع مى کنیم.
با استفاده از کالامین آسوده شوید.
درمان موجود، محلول کالامین است؛ یک محافظ پوست که اثر تسکین دهندگى دارد که سرما تولید مى کند و احساس خارش را از بین مى برد. به وسیله سم پیچک و بلوط سوراخ هایى در رگ ها ایجاد مى شود که از طریق آن مایعات نشت پیدا مى کنند و منجر به تاول و ترشحات مى شوند. هنگامى که شما پوست را سرد مى کنید، رگ ها منقبض مى شوند و دیگر مایعى را تراوش نمى کنند. علاوه بر این محلول کالامین، یک باقى مانده پودرى به جا مى گذارد که ترشحات را جذب و کبره ایجاد مى کند و از چیدن ضایعه به لباس ها جلوگیرى مى کند، محلول کالامین را 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید. محل کهیر را از خشک شدن دور نگه دارید چرا که باعث تحریک خارش بیشتر مى شود. هنگامى که ترشحات قطع شد، کالامین را قطع کنید.
مواد اضافى را حذف کنید.
آنتى هیستامین ها و ضد دردهایى مثل بنزوکائین و لیدوکائین، اغلب به محلول کالامین اضافه مى شود. ممکن است در بعضى از افراد مؤثر باشد اما نسبت به هزینه آن، نمى ارزد و خطر ایجاد کهیرهاى آلرژیک نیز در اثر مصرف این مواد وجود دارد.
از مواد خشک کننده دیگر استفاده کنید.
اگر چه به شهرت و تسکین دهندگى کالامین نیستند، ولى مى توانند به همین اندازه مؤثر باشند. بعضى از آن ها مقدار زیادى الکل دارند و باعث سوزش پوست مى شوند. آنها را تا موقعى استفاده کنید که ترشحات قطع شود و گرنه باعث خشکى بیش از حد کهیر و موجب ترک خوردگى و خارش بیشتر مى شود. اکسید روى، محلول بارو )آلومینیوم استات( و جوش شیرین از مواد خشک کننده معروف هستند.
با کمپرس بپوشانید.
یک دستمال پنبه اى را در آب سرد بخیسانید و آن را روى کهیر قرار داده و بگذارید که باد پنکه به آن بخورد.
از مواد ضد حساسیت استفاده کنید.
مواد ضد حساسیت نظیر منتول و فنول، پایانه هاى عصبى را گمراه مى کنند و اثر سرد کننده دارند؛ اما گاهى وقت ها پوست را مى سوزانند و آن قدر قدرت ندارند که اثر تسکین دهندگى لازم را به جا بگذارند. منتول و فنول در کرم هاى ضد خارش نیز موجودند.
با استفاده از کورتیزون در برابر کهیر مقابله کنید.
کورتیزون هاى تجارى ضعیف هستند و نمى توانند اثر زیادى روى کهیرهاى شدید داشته باشند. اما مى توانند تا حدود کمى، خارش را کاهش دهند. دکتر اپستین توصیه مى کند که در دو هفته اول هنگامى که ضایعه در حال التیام، پوسته پوسته شدن و خارش است، از کورتیزون استفاده کنید.
بلغور جوى دوسر را امتحان کنید.
بلغور جوى دوسر که حالت کلوئیدى دارد، تاول ترشح زا را خشک مى کند.
از معجون گیاهى استفاده کنید.
درمان طبیعى دیگر، برگ گیاه تاج ریزى سیاه مى باشد )که نباید با تاج ریز سمى اشتباه شود(. آن را خرد کنید و به صورت پودر درآورید و با شیر یا کرم مخلوط کنید و روى کهیر به کار ببرید.
واکس بزنید.
ممکن است واکس سفید کفش زیاد طبیعى نباشد، ولى حاوى خاک پیپ است که داراى اثراتى شبیه کالامین مى باشد. نظیر کالامین از آن استفاده کنید. خاک پیپ در واکس هاى تکان دادنى قدیمى پیدا مى شود؛ ماده دیگرى که در واکس کفش داراى همین اثر است اکسید زینک )اکسید روى( مى باشد.
هرگز، دیگر هرگز
شما مى توانید به سادگى از سم پیچک یا بلوط )با دورى کردن از این گیاهان(، اجتناب کنید. به طور کلى، این گیاهان خوشه هاى 3 برگى درخشان دارند و در مناطق مختلف یافت مى شوند. در زمستان برگ هاى این گیاه مى ریزید اما سموم در ساقه و ریشه هاى گیاه وجود دارد و منتظر تماس هستند. سگ و گربه مى توانند آن ها را به داخل خانه تان انتقال دهند.
باید از کارخانه NLOTLER NATURE متشکر بود که محصولاتى را تولید کرده که حتى بعد از تماس با گیاه جلوى اثر سمیت اورنتیول را مى گیرد.
به خوبى بمالید.
شستشوى پوست، با میزان زیادى الکل بعد از بازى کردن در محلى که پر از پیچک سمى بوده، روغن اورنتیول را از پوست خارج مى کند. اما از دستمال براى مالیدن الکل استفاده نکنید زیرا ماده سمى )روغن اورنتیول( را پخش مى کند.
صبر کنید تا زمانى که امکان برخورد شما با گیاه تمام شود.
هرگز در طول پیک نیک یا راه پیمایى از الکل استفاده نکنید. چرا که این کار چربى محافظ پوست را برمى دارد و تماس با ماده در طول پیک نیک به مراتب بدتر خواهد بود.
به خوبى شستشو دهید.
آب، اورنتیول را غیر فعال مى کند، پس استفاده از صابون غیر ضرورى است. اما بعد از تماس باید بلافاصله خودتان را با آب بشویید. بهترین درمان ممکن به کارگیرى الکل بعد از استحمام و باز هم تذکر داده مى شود که از دستمال یا حوله استفاده نکنید.
همه چیز را بشویید.
یعنى همه چیزهایى که در تماس با گیاه سمى قرار گرفته است از قبیل لباس ها و کوله پشتى را بشویید.

هشدار پزشکى
علایم اورژانس
 

4 تا 12 ساعت پس از تماس، کهیرها روى پوست ظاهر مى شود. چشم ها ممکن است به دلیل تورم بسته شود و یا روى پوست شان تاول زده شود که یکى از موارد نادر اورژانس در پوست مى باشد. در این حالات سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.تزریق کورتیکو استروئیدها، تورم را کاهش مى دهد.
قبل از بازى کردن، اسپرى بزنید.
اکثر ضد بوها، حاوى ماده ى زمینه اى فعال شده اى هستند که مواد دیگر داخل آن را به صورت محلول نگه مى دارد. تقریبا همه ضد عرق ها نیز داراى این ماده زمینه اى به علاوه آلومینیوم کلروهیدرات هستند. به گفته دکتر اسپتین هر دوى این مواد، در خنثى کردن اورنیتول مؤثرند. ضد عرق ها بهترند زیرا هر دو ماده را دارند.
نسوزانید.
سعى نکنید با سوزاندن این گیاهان، حیاط خانه را پاک کنید. اورنتیول به وسیله آتش در هوا پخش شود و ممکن است قطره هاى روغن را تنفس کنید و دچار عفونت جدى ریه، تب و دانه هاى قرمز در پوست بدن شوید؛ به همین علت است که نباید در اطراف آتش هاى بر پا شده در جنگل پرسه بزنید.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر