دوست دارید گیاهی سوئدی پرورش دهید؟

پیچک سوئدی، این گیاه خارجی(!)، نگهداری بسیار آسانی دارد و در کل گیاه خانگی محبوبی به حساب می‌آید! پیچک سوئدی مانند آبشاری از گلدانش سرازیر می‌شود و خانه را روحی دوباره می‌بخشد!

دوست دارید گیاهی سوئدی پرورش دهید؟

پیچک سوئدی، این گیاه خارجی(!)، نگهداری بسیار آسانی دارد و در کل گیاه خانگی محبوبی به حساب می‌آید! پیچک سوئدی مانند آبشاری از گلدانش سرازیر می‌شود و خانه را روحی دوباره می‌بخشد!

این گیاه را در باغچه هم می‌توانید بکارید. در باغچه به عنوان گیاهی پوششی که در زیر درختان رشد می‌کند درمی‌آید و ظاهر بی‌نظیری به باغچه‌تان می‌دهد. شاخسار این گیاه هم بسیار زیباست، برگ‌هایی گرد با حاشیه‌های دالبری شکل! بسیاری از واریته‌های این گیاه، برگ‌هایی رنگارنگ دارند.

پیچک سوئدی در اواخر بهار تا اوایل تابستان گل‌هایی به رنگ سفید یا بنفش کم رنگ می‌دهد. در حالت بلوغ گیاه ارتفاعی در حدود 1 متر پیدا می‌کند، بعد از آن برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند و گیاه می‌میرد. عمر پیچک سوئدی در حدود 3 تا 5 سال است. این گیاه برای کاشت در بالکن و یا به صورت گلدانی زینتی روی میز، عالی است! گیاه هرس را به خوبی تحمل می‌کند و می‌توان آن را در هر زمانی هرس کرد.

شرایط رشد

– نور

پیچک سوئدی به نوری متوسط نیاز دارد. در تمام طول سال، نور غیر مستقیم، بهترین نور برای گیاه است.

– آبیاری

خاک پیچک سوئدی همواره باید اندکی مرطوب باشد. خصوصا در طول فصل رشد گیاه که از ابتدای بهار آغاز و تا پاییز ادامه می‌یابد. مواظب باشید که در فصل زمستان گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید.

– رطوبت

در صورت مرطوب بودن محیط، گیاه رشد بهتری خواهد داشت. گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز پیچک سوئدی‌تان تامین می‌شود.

– دما

دمای معمول خانه برای این گیاه مناسب است. گیاه را از معرض بادهای سرد و خشک دور نگه دارید. سرما باعث مرگ پیچک‌تان می‌شود.

– خاک

خاک گلدانی با پایه پیت ماس (پیت خزه) بهترین خاک برای این گیاه است. البته هر نوع خاک گلدان با کیفیتی برای گیاه مناسب است.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد چند هفته یک بار با کودهای مخصوص گیاهان خانگی که حاوی تمام عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. نباید پیچک سوئدی را در فصل زمستان کود دهی کنید. اگر برگ‌های گیاه شل و بی‌حال شدند، کود دهی گیاه را به تدریج، اندکی افزایش دهید. کودهایی که حاوی نیتروژن زیادی هستند از گل دهی گیاه جلوگیری می‌کنند. هنگامی که گیاه‌تان به فاز زایشی و گل دهی وارد ‌شد، از کودهایی با درصد نیتروژن پایین تر استفاده کنید.

برای گل دهی بیشتر گیاه، گل‌های پژمرده و خشک شده را از آن جدا کنید.

تکثیر

پیچک سوئدی را به وسیله قلمه ساقه تکثیر کنید. می‌توانید قلمه گیری را در تابستان و بعد از تمام شدن گل دهی گیاه، انجام دهید. زمانی که گل‌ها پژمرده شدند و گیاه دیگر گلی نداد، با استفاده از تیغ یا قیچی باغبانی، قلمه‌ای از ساقه ببرید و آن را درون خاک مخصوص جوانه زنی بکارید. پیچک سوئدی را از طریق تقسیم بوته هم می‌توانید تکثیر کنید. برای این کار ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. سپس آن را به 2 یا چند گیاه تقسیم کنید و هر کدام را در گلدانی جداگانه با خاک تازه بکارید.

تعویض گلدان

این گیاه را در گلدان‌های آویز هم می‌توانید بکارید. به هر صورت، در هر گلدانی که آن را کاشته اید، گلدان گیاه را سالی 1 بار، یا بیشتر، تعویض کنید. هر زمان که دیدید گیاه رو به پژمردگی می‌رود و یا خاک پیچک‌تان تجزیه شده، گلدان و خاک گیاه را عوض کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر