۶ نشانه اعتیاد به کافئین

زیاد پیش آمده که شنیده باشیم یک نفر صبح‌ها تا قبل از اینکه اولین فنجان قهوه‌اش را بنوشد تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد و معمولا با تکان دادن سر جواب احترام اطرافیان را می‌دهد

زیاد پیش آمده که شنیده باشیم یک نفر صبح‌ها تا قبل از اینکه اولین فنجان قهوه‌اش را بنوشد تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد و معمولا با تکان دادن سر جواب احترام اطرافیان را می‌دهد. وابستگی به کافئین معمولا خطرناک نیست و سلامتی شما را مانند دیگر مواد مخدر تهدید نمی‌کند. اما در حالت کلی احساس نیاز به خواستن چیزی, نشانه خوبی نیست و اعتیاد به کافئین از چیزی که فکرش را می‌کنید آسان‌تر است. دکتر راشل سالاس (Rachel Salas) پزشک متخصص طب خواب و استادیار مغز و اعصاب در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید امروزه کافئین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد که شاید متوجه آن نباشیم. او همچنین می‌گوید ما فکر می‌کنیم که کافئین فقط در قهوه یا نوشابه وجود دارد اما در نوشابه‌های انرژی زا, چای‌های مخصوص و حتی در برخی غذاها مانند وافل و آدامس هم وجود دارد. این ماده در بسیاری از مواد غذایی دیگر مانند شکلات هم موجود می‌باشد و همین موضوع باعث می‌شود بدون اینکه متوجه شوید, بدنتان بیشتر از حد معمول کافئین جذب کند. مانند هر مواد مخدر دیگری, واضح‌ترین نشانه اعتیاد شما به کافئین این است که زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید علائم ترک اعتیاد را در خودتان احساس می‌کنید. با بنیتا همراه باشید تا نشانه‌های وابستگی بیش از حد به کافئین را با هم بررسی کنیم.

کافئینGetty Images

اگر صبح قهوه ننوشید سرتان شروع به دوران می‌کند
کافئین تنگ کننده عروق است به این معنی که رگ‌های خونی را باریک کرده و جریان خون را محدود می‌کند. و همین موضوع سردرد را تسکین می دهد. به همین دلیل است که در برخی داروهای سردرد کافئین وجود دارد. اما اگر بدن شما به استفاده از مقدار مشخصی کافئین عادت کرده است در صورتی که یک روز از آن استفاده نکنید دچار سردرد خواهید شد و این یکی از نشانه‌های اعتیاد به کافئین است. طبق تحقیقات بخش پژوهش طب رفتاری فارماکولوژی جان هاپکینز, تقریبا 50 درصد از مردم اگر یک روز قهوه ننوشند این نوع از سردرد را تجربه می‌کنند. اما بعضی دیگر از مردم که به نوشیدن روزانه آن عادت کرده‌اند ممکن است هرگز این سردرد را تجربه نکنند. و علم هنوز پاسخی برای دلیل این اختلاف پیدا نکرده است.

کافئینGetty Images

قبل از نوشیدن اولین فنجان حسابی بد خلق هستید
دکتر دانا هانز (Dana Hunnes) متخصص ارشد تغذیه در مرکز پزشکی UCLA و کمک مدرس مدرسه بهداشت می‌گوید که کافئین یک محرک است و گیرنده‌های دوپامین در مغز ما را تحریک می‌کند, مانند کوکائین و سایر مواد مخدر اما به مقدار کمتر. او همچنین می‌گوید که کافئین, انتشار آدرنالین را هم شبیه سازی می کند. و چون به شما احساس خوبی می‌دهد پس اعتیاد آور است و زمانی که بدون استفاده از کافئین حس و حال خوبی ندارید یعنی مغزتان برای داشتن احساس خوب به آن وابسته شده است.

بدون استفاده از کافئین نمی‌توانید تمرکز کنید
کافئین باعث انتشار آدرنالین در بدن شما شده و به شما کمک می‌کند هشیار و متمرکز عمل کنید. اگر این کار را هر روز انجام دهید, مغزتان دچار آشفتگی و فراموشی می‌شود تا جایی که بدون استفاده از کافئین نمی‌توانید تمرکز کرده و کارهایتان را تکمیل کنید.

کافئینGetty Images

هر بار احساس می‌کنید برای نتیجه گرفتن به مقدار بیشتری نیاز دارید
به این موضوع آستانه تحمل گفته می‌شود. اگر شما روزانه مقدار زیادی کافئین استفاده کنید, مقدار لازم برای تاثیر آن در بدن شما توسعه پیدا می‌کند و هر بار به مقدار کافئین بیشتری برای نتیجه گرفتن نیاز دارید. اگر یک فنجان قهوه در سطح انرژیتان تاثیری نگذاشت یا خوردن آن درست قبل از خواب, هیچ اختلالی در خوابتان ایجاد نکرد یعنی بدنتان به دلیل استفاده بیش از حد, در برابر اثرات آن ایمن شده است.

احساس اضطراب شدید می‌کنید
استفاده بیش از حد از کافئین می‌تواند منجر به اضطراب شدید شود. برای بعضی از مردم استفاده از مقدار کمی از آن ممکن است این حالت را در آن‌ها ایجاد کند. در بعضی مردم استفاده زیاد از آن می‌تواند منجر به تشویش شده و حملات ترس را افزایش دهد مخصوصا کسانی که مستعد ابتلا به بیماری‌های روانی هستند. اگر احساس کردید که بیش از حد معمول اضطراب دارید, برای مدتی مصرف آن را کم کرده و ببینید آیا احساس بهتری پیدا می‌کنید یا خیر.

کافئینGetty Images

تحمل خداحافظی کردن را ندارید
ترک هرچیزی سخت و دشوار است. اگر نتوانستید از خواب بیدار شده و بگویید من امروز قهوه نمی‌نوشم و یا حتی فکر کردن به این موضوع هم برایتان دشوار است یعنی شما حداقل از لحاظ فکری به کافئین معتاد شده‌اید. ابتدا سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید, اگر به آرامی این کار را انجام دهید, در نهایت می‌توانید به طور کامل آن را کنار بگذارید.
اما استفاده از قهوه برای سلامتی مفید است و خوب است که در زندگی از آن استفاده کنید اما مقدار آن را در حد قابل قبول نگه دارید و زیاده روی نکنید. دکتر هانز پیشنهاد می‌دهد بیشتر از 2 یا 3 فنجان قهوه در روز ننوشید و اگر بتوانید به درستی و مقدار کافی از آن استفاده کنید, برنده هستید. دکتر سالاس می‌گوید که نسبت به بدن خود آگاه باشید و بدانید که هر محرک و دارویی می‌تواند روی ما اثرات مختلفی بگذارد


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان