این مقبره‌ها شگفت‌ انگیزترین گورهای جهان هستند!

بازدید از گورستان‌ها و مقبره‌های قدیمی در کشور و فرهنگ ما امری عادی تلقی می‌شود. اما در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها این‌ اماکن معمولا جزو اماکن گردشگری به شمار نمی‌آیند و فقط علاقمندان و دانشمندان برای پژوهش و بررسی به این مکان‌ها می‌روند. بعضی از گورستان‌ها و مقبره‌های جهان، دارای ویژگی‌هایی هستند که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند.

این مقبره‌ها شگفت‌ انگیزترین گورهای جهان هستند!

بعضی از مواردی که باعث می‌شود پای گردشگران به گورستان‌ها و مقبره‌ها باز شود، تاریخ پر فراز و نشیب و شاید معماری جالب و جذاب این مکان‌ها است. در این مطلب زیباترین و جالب‌ترین گورستان‌ها و مقبره‌های جهان را به شما معرفی می‌کنیم. با بنیتا همراه باشید.

 

1. تاج محل در آگرا هندوستان

تاج محل

این مقبره‌ی بزرگ که از مرمر سفید ساخته شده، در بین سال‌های 1632 تا 1653 و به دستور شاه جهان (پادشاه مغول) برای همسرش بنا شد. تاج محل بیشتر به خاطر گنبد مرمرین‌اش که ارتفاعی حدود 35 متری‌ دارد، معروف است. تاج محل،‌ شناخته‌شده‌ترین اثر باستانی هند است که از سال 1983 میلادی در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

2. مقبره‌ی اولین امپراطور چین و ارتش سفالینش در شهر شانشی چین

مقبره اولین امپراطور چین

این مقبره،‌ قرن‌ها پیش ساخته شده و فضای بسیار بزرگی را به خود اختصاص داده است. یکی از زیباترین ویژگی‌های این مقبره،‌ وجود ارتش سفالین در این مقبره است. این مکان در سال 1974 مورد اکتشاف قرار گرفت. ارتش سفالین در واقع مجموعه‌ای از مجسمه‌هایی از سربازان است که مامور شدند امپراتور را در زندگی پس از مرگ همراهی و محافظت کنند. بیش از 8000 سرباز، 130 ارابه،‌ 520 اسب و 150 اسب برای سواره نظام در این معبد وجود دارند که همگی از جنس سفال هستند.

 

3. هرم بزرگ جیزه در مصر

اهرام مصر

باورش سخت است که این بنای بزرگ و با عظمت فقط یک مقبره باشد!

این هرم آرامگاه فرعونی به نام خُف است و بین سه هرم جیزه، معروف‌ترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین هرم محسوب می‌شود. این بنا یکی از عجایب هفت‌گانه است که هنوز تخریب نشده. این هرم بزرگ بین سال‌های 2540 تا 2560 قبل از میلاد مسیح ساخته شده و ارتفاع آن حدود 146.5 متر است. هرم‌های جیزه،‌ جزو مهمترین دارایی‌های فرهنگی جهان هستند.

 

4. مقبره‌ی لنین در روسیه

مقبره لنین

این مقبره در میدان سرخ موسکو، در کنار کاخ کرملین و کلیسای جامع سِینت باسیل واقع شده است. جسد مومیایی شده‌ی ولادمیر لنین در این مقبره‌ نگهداری می‌شود. این مومیایی مدت کوتاهی پس از مرگ لنین در سال 1924،‌ در معرض دید عموم قرار داده شده است. این جسد در دمای 16 درجه‌ی سانتیگراد و با رطوبت 80 تا 90 درصد نگهداری می‌شود و هر روز عملیات نگهداری روی آن انجام می‌شود. مومیایی هر 18 ماه یک بار به حمام مواد شیمیایی برده می‌شود تا سالم بماند.

 

5. قلعه‌ی سَنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو

این قلعه‌ی زیبا به دستور امپراطور هادریان روی رود تیبر در ایتالیا بنا شده و در واقع مقبره‌ی خانوادگی امپراطور است. خاکستر امپراطور، همسر و پسرش و امپراطورهای بعد از او، پس از مرگ در این مکان قرار داده شده‌اند. ساختمان این مقبره بعدها به عنوان قلعه و دژ مورد استفاده قرار گرفت و اکنون این ساختمان تبدیل به موزه شده است. این قلعه، زمانی بلندترین ساختمان رم بود و امروز هنوز در شهر زیبای رم پابرجاست و یکی از زیباترین جاذبه‌های توریستی رم است.

 

6. آرامگاه مسیح واقع در اورشلیم

آرامگاه مسیح

این آرامگاه در واقع کلیسایی قدیمی در محله‌ی مسیحیان واقع در شهر باستانی اورشلیم (فلسطین) است. این مکان نزدیک تپه‌ای است که گفته می‌شود مسیح در آن‌جا به صلیب کشیده شده است. مردم شهر بر این باورند که این کلیسا همان مقبره‌ی حضرت مسیح است. برای بسیاری از مسیحیان، این مکان مهمترین محل عبادت از قرن چهارم به بعد محسوب می‌شود.

 

7. مقبره‌ی کوروش واقع در شهر باستانی پاسارگاد، ایران

مقبره کوروش

کوروش کبیر، بنیان‌گذار امپراطوری بزرگ ایران در قرن ششم پس از میلاد بود. مقبره‌ی در نزدیکی شهر پاسارگاد وجود دارد که به کوروش نسبت داده می‌شود. بعضی از منابع نوشته‌اند که اسکندر مقدونی زمانی که به این محل رسیده، پس از بررسی شواهد اعلام کرده که این محل مقبره‌ی کوروش است. در کتیبه‌های این مقبره ذکر شده که تابوتی از جنس طلا نیز در آن وجود داشته است که احتمالا مدت‌ها پیش دزدیده شده.

 

8. مقبره‌ی شاه زنده واقع در سمرقند ازبکستان

مقبره شاه زنده

مقبره‌ی شاه زنده، مجموعه‌ای از سه نوع ساختمان متفاوت است. بعضی از این بناها به قرون 11 و 12 باز می‌گردند، در حالی که بقیه به قرون 14 یا 15 نسبت داده می‌شوند. گفته می‌شود این مکان مقبره‌ی قثم بن عباس، یکی از پسرعموهای پیامبر است.

 

9. مقبره‌ی جهانگیر واقع در پنجاب پاکستان

مقبره ی جهانگیر شاه

این مقبره‌ی زیبا برای جهانگیر (پادشاه مغول) که از سال 1605 تا 1627 حکمرانی می‌کرده، بنا شده است. این مقبره به دست پسر جهانگیر و 10 سال پس از مرگ او ساخته شد. این بنا در وسط باغ زیبایی قرار دارد و چهار مناره‌ی سی متری دور آن وجود دارند. درون مقبره، گور مرمرینی وجود دارد که بسیار زیبا آراسته شده است.

قبر جهانگیر شاه

 

10. مقبره‌ی شیروان‌شاه واقع در باکو، آذربایجان

مقبره شیروان شاه

این مقبره بخشی از کاخ شیروان‌شاه و جزو آثار ثبت شده‌ در یونسکو محسوب می‌شود. این مقبره مستطیل شکل است و به زیبایی آراسته شده. این بنا به دستور سلطان خلیل الله اول برای مادر و پسرش در قرن پانزدهم ساخته شده است.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، می‌توانید «جالب‌ترین موزه‌های دنیا را می‌شناسید؟» را نیز بخوانید.

دوستان و همراهان همیشگی بنیتا، لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: 

10mosttoday

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان