با ورزش لاغر شویم یا با رژیم ـ بخش اول

این مقاله برای افرادی است که روی تردمیل می‌دوند، با این امید که چربی‌هایشان آب شود. یا این که به کلاس ورزش‌های کاردیو می‌روند و در آن‌جا سختی می‌کشند و امیدوارند که بتوانند لاغر شوند.

رژیم و ورزش

این مقاله برای افرادی است که روی تردمیل می‌دوند، با این امید که چربی‌هایشان آب شود. یا این که به کلاس ورزش‌های کاردیو می‌روند و در آن‌جا سختی می‌کشند و امیدوارند که بتوانند لاغر شوند.

ورزش برای سلامت حیاتی است. اما زمانی که بحث کاهش وزن مطرح می‌شود، ورزش صرف جواب‌گو نیست. شاید شما هم با این پدیده برخورد داشته باشید که مرتبا ورزش می‌کنید اما وزنتان یک کیلو هم کم نمی‌شود.

باید دوباره گفت: ورزش برای سلامت حیاتی است. اما اگر تنها به دنبال کاهش کیلوهای وزنتان هستید، کم غذا خوردن بهترین نتایج را می‌دهد.

دکتر ساموئل کلاین، استاد علوم پزشکی و تغذیه دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «ورزش برای سلامت کاردیومتابولیک فرد، و کاهش ریسک دیابت و بیماری‌های قلبی بسیار مهم است. اما راه خیلی موثری برای جلوگیری از کمک به کاهش وزن نیست. راه حل کاهش وزن رژیم گرفتن است، یعنی این که کالری‌های کمتری مصرف کنید.»

بحث درباره این که رژیم بگیریم یا ورزش کنیم جدیدا دوباره در محافل شروع شده است. در مقاله‌ای که در مجله طب ورزشی منتشر شد، آمده است: «اگر رژیم غذایی‌تان بد است نمی‌توانید با ورزش اوضاع را بهتر کنید. بسیاری از افراد هنوز به اشتباه بر این باور هستند که چاقی تنها به دلیل ورزش نکردن است.»

در این قسمت چهار دلیل را بررسی می‌کنیم که چرا ورزش نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای رژیم غذایی باشد.

ورزش و رژیم

1. شما تعداد کالری‌های سوزانده‌شده در ورزش را بیش از حد ارزیابی می‌کنید

وقتی که ورزش می‌کنید این حس به شما دست می‌دهد که انرژی بسیاری سوزانده‌اید. اما واقعیت متفاوت است. مادلین فرنستروم، سردبیر سلامتی و تغذیه امروز می‌گوید: «5 دقیقه طول می‌کشد تا 500 کالری بخورید. اما دو ساعت ورزش متوسط نیاز است که آن را بسوزانید.»

فرض کنید 70 کیلو وزن دارید و 30 دقیقه به پیاده‌روی می‌روید. در این حالت 150 کالری می‌سوزانید، یعنی نصف یک پیراشکی! اگر می‌خواهید روزانه 300 کالری بسوزانید، یا باید 57 گرم چیپس سیب‌زمینی کمتری در روز مصرف کنید یا این که هر روز حدود 5 کیلومتر در پارک بدوید. کلاین می‌گوید: «بسیار سخت بتوان به برنامه بلندمدت ورزش فیزیکی پایبند ماند. این کار سخت‌تر از آن است که مصرف غذایتان را کمتر کنید.» کلاین می‌گوید کاش در باشگاه‌ها تابلوهای بیشتری نصب می‌کردند که در آنها نوشته شده باشد برای سوزاندن کالری مصرفی از یک غذای مشخص، چقدر ورزش لازم است.

2. ورزش باعث می‌شود بیشتر بخورید

ورزش در سوزاندن کالری خوب عمل می‌کند، اما باعث می‌شود گرسنه‌تر شوید. این را کریستوفر اوخنر، استادیار طب روانشناختی می‌گوید. افراد اغلب این را متوجه نمی‌شوند، اما پس از ورزش کردن تقریبا به اندازه همان میزانی که کالری سوزانده‌اند ماده غذایی مصرف می‌کنند و غذا می‌خورند. اسم این پدیده «جبران کالری» است. او می‌گوید: «ما کالری‌هایی که در طول ورزش سوزانده‌ایم را جبران می‌کنیم. اگر سخت ورزش کنیم، روز بعد شدیدا گرسنه خواهیم شد.» اوخنر به افرادی که رژیم می‌گیرند می‌گوید که ورزش خود را برای دست کم یک یا دو ماه افزایش ندهند و سنگین‌تر نکنند. به این ترتیب این کار را زمانی انجام دهند که بدنشان به از دست دادن وزن عادت کرده باشد.

دو دلیل بعدی را در قسمت بعدی مقاله خواهید خواند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر