ماهان شبکه ایرانیان

لحظات ناب با فرشتگان خانگی (۱)

چیزی که کودکان از مادر و پدر خود می‌خواهند داشتن لحظاتی است که در کنار آنها با صمیمیت و همدلی سپری شود.

لحظات ناب با فرشتگان خانگی (1)

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره بالینی

 

 

کودکان منابعی غنی از عشق و پاکی و خلوصند. آنها می‌توانند دوستانی صادق و مهربان باشند. می‌توانند معلمانی باشند که صمیمیت و صداقت را به ما یاد می‌دهند. می‌توانند شادی حقیقی و معنویت را به ما یادآوری کنند و برایمان به ارمغان بیاورند. اما ما از آنها این هدایا را نمی‌خواهیم!

ما از صمیمی شدن با آنها می‌ترسیم و اغلب از آنها دوری می‌کنیم یا سر آنها را با اسباب بازی‌های متعدد گرم می‌کنیم. اما آیا اسباب بازی برای آنها کافی است؟!

فرشتگان خانگی از ما چه می‌خواهند؟

به راستی کودکان  از ما بزرگترها چه می‌خواهند؟ اسباب بازی‌های گران قیمت ؟ کلاس‌های آموزشی فانتزی و گران؟ لباس‌های مارک‌دار ؟ رفتن به مسافرت‌های پرهزینه و شهربازی‌های افسانه‌ای؟ شاید هر یک از این چیزها مدت زمان کوتاهی فرزندان ما را به خود مشغول کنند. اما هر کودکی خیلی زود از این چیزها خسته می‌شود.

چیزی که کودکان از مادر و پدر خود می‌خواهند داشتن لحظاتی  است که در کنار آنها با صمیمیت و همدلی سپری شود. آنها نیاز دارند در پرتوی احساس نزدیک و عمیقی که والدین به آنها دارند به سطحی سالم و رضایت بخش از اعتماد به نفس و عشق به خود برسند.

در واقع آنچه کودکان لازم دارند این‌هاست:  کودکان می‌خواهند  احساس دوست داشتنی بودن و ارزشمند بودن کنند.  می‌خواهند احساس کنند در زندگی ما تأثیری مطلوب دارند.  می‌خواهند همانطوری که هستند احساس خوب بودن و دوست داشتنی بودن کنند.

 می خواهند احساس کنند که ما به آنها افتخار می‌کنیم و آرزو نکنیم که‌ای کاش آن‌ها بچه‌های ما نبودند. گذراندن لحظه‌های پر عمق و صمیمانه  با فرزندانمان به آنها نشان می‌دهد که برایمان مهم است که  عشق ما را نسبت به خودشان به وضوح و با قدرت احساس کنند.

متأسفانه برای بسیاری از پدر و مادرها ساده تر است که برای بچه‌هایشان اسباب بازی تازه بخرند تا این که بخواهند وقت صرف او کنند و یا جلوی او بایستند و نه بگویند و لحظه‌هایی از صداقت، رک گویی، صمیمیت، عشق و نزدیکی را با او سهیم شوند. در حالیکه آنچه احساس ارزشمند بودن به فرزندان ما می‌دهد عشق است، نه اسباب بازی. متأسفانه هنگامی که اسباب بازی و اشیا را جانشین عشق خودتان می‌کنید و به بچه‌ها می‌دهید، به آنها یاد می‌دهید که این اشیا و دارایی‌ها هستند که برای آنها خوشبختی واقعی به ارمغان می‌آورد نه عشق و صمیمیت.

منظور از صمیمیت، درونی‌ترین، عمیق‌ترین، شخصی‌ترین و خصوصی‌ترین چیزهای درون وجود  هر انسان است به همین دلیل صمیمیت واقعی، تجربه‌ای از ارتباط میان درونی‌ترین و شخصی‌ترین بخش  وجود انسان‌ها با انسانی دیگر است. تجربه صمیمیت، با کودکان هنگامی اتفاق می‌افتد که روح شما روح آنها را لمس کند.

بچه‌ها تشنه صمیمیت و نزدیکی با والدین شان هستند. آن‌ها به وقت و توجه کامل شما نیاز دارند. هنگامی که حتی چند دقیقه، تمام توجهتان را به بچه‌هایتان جلب می‌‌کنید، آن‌ها احساس مهم بودن می‌کنند و این بدین معناست که  آن که و آن چه هستند و آن چه برای گفتن دارند ارزشمند است.

هنگامی که ده دقیقه از توجه کامل و عشق خودتان را بی هیچ حواس پرتی به بچه‌های‌تان می‌دهید، درست مثل این است که روح او را از عشق خود پر کرده اید. با بچه‌هایتان بنشینید و به درون قلب آنها نگاه کنید. به دقت به سخنان او گوش دهید.

روح خاص، ویژه و منحصر به فردی را که او در خود دارد را کشف کنید و بدانید که هیچ کس دیگری مثل او در این دنیا وجود ندارد او انسانی منحصر به فرد و ممتاز است. باربارا دی آنجلیس می‌گوید: «بچه‌ها امانت و وامی هستند که از طرف خداوند به ما داده شده است. توجه کنید که دقیقاً چه کسی به سوی شما فرستاده شده تا از او مراقبت و مواظبت کنید».

کودکان و لحظه‌های اعجاز

 کودکان به طور فطری و غریزی می‌دانند که چگونه برای خودشان لحظه‌های نابی بسازند. آن‌ها در «اکنون» زندگی می‌کنند و این هنر را دارند که زندگی تکراری را پر از اعجاز و عجایب ببینند و با این دید، و با روحیه خاص و منشی که دارند می‌توانند ساده‌ترین، معمولی‌ترین و پیش پا فتاده‌ترین مسائل را با اعجازهمراه کنند.

اگر دوست دارید در زندگی‌تان لحظه‌های ناب بیش تری را احساس کنید از یک بچه بخواهید شما را به دنیاهای درونی خودش ببرد. اگر توجه کنید متوجه می‌شوید که بچه‌ها مدام از شما می‌خواهند که به دنیای سحرآمیز و اعجاب انگیز آن‌ها وارد شوید اما شما همیشه این دعوت را رد می‌کنید. شما می‌توانید با آنها بنشینید و با هم راجع به دوستان، افکار و احساسات آنها صحبت کنید.

می‌توانید با آنها به ابر‌ها نگاه کنید و از داخل آها اشکال عجیب و غریب در بیاورید. می‌توانید همراه با آن‌ها  به گربه‌هایی که در خیابان با هم بازی می‌کنند نگاه کنید و پیش خودتان تصور کنید که الان به هم چه می‌گویند. با آنها راجع به فیلم‌ها، کارتون‌ها و غذاها و رنگ‌های مورد علاقه‌تان حرف بزنید و لحظاتتان را مانند لحظه‌های آنها پر از اعجاز و شگفتی کنید...

برای خواندن بخش دوم- لحظات ناب با فرشتگان خانگی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان