ادویه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی (۲)

اورگانو خوشمزه‌ترین راه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، تسکین سرماخوردگی، آنفلوانزا و تب است و به هضم غذا هم کمک می‌کند.

ادویه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی (2)

خواص اورگانو

از این ماده برای پخت نان سیر، پیتزا و املت استفاده می‌شود. اورگانو خوشمزه‌ترین راه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، تسکین سرماخوردگی، آنفلوانزا و تب است و به هضم غذا هم کمک می‌کند. این ماده دارای آهن و منگنز زیادی است. 

خواص فلفل قرمز

اضافه کردن فلفل قرمز به غذاها به بهبود وضعیت قلب و عروق و جریان گردش خون کمک می‌کند. این ادویه منبع بسیار خوبی از ویتامین A‌ است و منگنز فراوانی هم در خود دارد. 

اثر خنثی‌کنندگی سموم 

ما پیوسته در معرض انواع و اقسام سموم هستیم؛ از آلاینده‌های محیطی گرفته تا مواد شیمیایی سرطانزا که در برخی غذاها یافت می‌شوند. بدن ما می‌تواند با تعداد محدودی از این سموم مقابله کند و برای مقابله با بقیه نیاز به کمک دارد. مواد موجود در ادویه‌ها توانایی بدن را در مقابله با سموم افزایش می‌دهند.

ادویه‌هایی چون خردل، زیره کرمان، عصاره مرکبات، سیر، رزماری و زردچوبه می‌توانند اثرات مخرب بسیاری از سموم و مواد سرطانزا را خنثی کنند.

خاصیت ضدسرطانی

 علت اصلی بروز سرطان، آسیب رسیدن به DNA‌ است که در اثر افزایش سن، آمادگی ژنتیکی و یا قرار گرفتن در معرض مواد سرطانزا ایجاد می‌شود. بسیاری از مواد موجود در ادویه‌ها با محافظت از DNA‌ در برابر رادیکال‌های آزاد، نقش پیشگیری‌کننده از سرطان دارند. این مواد از تولید بیش از اندازه مواد سمی در بدن جلوگیری نموده، اثر فعالیت‌هایی را که در بروز سرطان نقش دارند، خنثی می‌کنند.

همچنین برخی ادویه‌ها اثر درمانی برای سرطان دارند. تعدادی از آنها تاثیر شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را تقویت می‌کنند و از سوی دیگر عوارض آنها را نیز کاهش می‌دهند. مهم‌ترین ادویه‌های ضدسرطان عبارتند از: ریحان، فلفل سیاه، زیره کرمان، سیر، زنجفیل، چای سبز، خردل، رزماری، زردچوبه، رازیانه و میخک.

اثر ضددیابت ادویه‌ها

مواد مغذی موجود در ادویه‌ها می‌توانند بسیاری از مکانیسم‌هایی را که به سندرم متابولیک و دیابت می‌انجامند، کنترل کنند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ادویه‌ها از بدن در برابر اثر اکسیدکنندگی شدیدی که دیابتی‌ها به شدت در معرض‌ آن هستند، محافظت می‌کنند.

ادویه‌ها و مقابله با آلزایمر

 علت اصلی آلزایمر ناشناخته است، ولی عوامل متعددی مانند اثر اکسیدکنندگی، التهاب و تجمع سموم در مغز در بروز آن موثرند. شیوع آلزایمر در جوامعی که مردمان آن از ادویه بیشتری استفاده می‌کنند، کمتر است. زردچوبه، رزماری، زنجفیل و سیر اثر محافظتی خوبی در مقابل این بیماری از خود نشان داده‌اند.

خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسموم این مواد همگی به این خاصیت کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی موثر در پیشگیری از آلزایمر به شمار می‌آیند.

ادویه‌ها و مقابله با بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی عوامل بسیاری دارند؛ مانند کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا، پرفشاری خون، چاقی، سیگار کشیدن و دیابت. ادویه‌ها در پیشگیری از بروز این بیماری‌ها مؤثرند، چرا که بیشتر عوامل خطرساز و دیگر بیماری‌هایی را که در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارند، تعدیل می‌کنند.

دارچین، کیپر، گشنیز، سیر، زنجفیل، خردل، اورگانو، رزماری، آویشن و دیگر ادویه‌ها اثر پیشگیرانه قوی در برابر سکته قلبی و مغزی از خود نشان داده‌اند.

مقابله با تحلیل رفتن ماکولا

تحلیل رفتن ماکولای چشم که به طور عمده با افزایش سن و در بین سالمندان مشاهده می‌شود، می‌تواند به نابینایی منجر شود. این بیماری را AMD‌ می‌گویند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند کسانی که در رژیم غذایی خود از ادویه‌‌های حاوی آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌‌کنند، کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اثر ضدپیری ادویه‌ها

پیری فرایند پیچیده‌ای است که چندین چهره دارد و هم تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است و هم تحت تاثیر عوامل محیطی. فرایند‌هایی چون اثر اکسیدکنندگی و التهاب‌های سیستمیک با بسیاری از بیماری‌های ناشی از پیری در ارتباطند. بنابراین فرایند پیری می‌تواند با تغذیه صحیح، از جمله استفاده از ادویه‌ها که حاوی ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند، به تاخیر بیفتد.

نکته: مصرف ادویه‌ها نباید از حد معمول افزون‌تر شود؛ زیرا مصرف فراون آنها خود موجب بروز برخی عوارض گوارشی و عصبی خواهد شد.

 

برای خواندن بخش اول- ادویه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان