معمولا وقتی چرخ دندههای گیربکس به ترتیب ساخته میشوند و داخل جعبه دنده قرار میگیرند به ترتیب چرخ دندهها درگیر شده و نیروی تولید شده از جانب موتور به سمت چرخهای اتومبیل ارسال شود، اما کانال یوتیوب "Engineering Explained" و مهندس جوان آن توضیح میدهد که به ترتیب عوض کردن دندههای گیربکس دستی، میتواند به طول عمر چرخ دندهها و همچنین به حداقل رساندن سایش صفحه کلاچ در سرعتهای بالا کمک کند، ولی در مجموع اگر به صورت عمد و یا به طور اتفاقی موفق به تعویض ترتیبی دنده نشدید، مشکل خاصی متوجه گیربکس شما نخواهد شد، بویژه شرکت خودروسازی شورلت که در دهههای گذشته به مشتریان "کوروت" و "کامارو" اگر قصد شتاب گیری سریع نداشتند، توصیه میکرد تا برای کاهش مصرف سوخت اتومبیلهایشان مستقیم بعد دنده اول، دنده چهارم گیربکس را درگیر کنند.
در نظر گرفتن سرعتهای ترتیبی برای جعبه دنده از سوی شرکتهای سازنده، صرفا به این خاطر خواهند بود که خودرو دارای شتاب مطلوبی باشد و از افت انرژی پیشرانه جلوگیری شود، زیرا اگر شما به طور مستقیم از سرعت دوم به دنده چهارم منتقل شوید، علاوه بر افت قدرت پیشرانه و کاهش سرعت اتومبیل در سربالاییها، میتواند به سیستم کلاچ هم فشار بیشتری وارد کند که در نتیجه سایش آن بیشتر شده و طول عمر آن را کمتر خواهد کرد، اما برای کاهش سرعت میتواند در بسیاری از مواقع ضروری باشد، زیرا هنگام ترمزگیری و کاهش سرعت برای عبور از مانع و سرعت گیر، تعویض دنده ترتیبی فقط زمان بیشتری از شما میگیرد و همچنین باعث سایش بیشتر چرخ دندههای برنجی گیربکس خواهد شد که طول عمر جعبه دنده را کاهش خواهد داد، به همین دلیل است که قابلیت پرش از چرخ دنده چهارم به چرخ دنده دوم در گیربکسهای دستی وجود دارد و راننده میتواند از این قابلیت استفاده کند که در این ویدیو توضیحات تکیملی ارائه شده است. هرچند گیربکسهای اتوماتیک هم در بیشتر مواقع از چرخ دندههای بالا مستقیم به چرخ دندههای پایین منتقل میشوند.
البته صحبتهای بالا به این منزله نخواهد بود که در سرعتهای بالا میتوان چنین کاری انجام داد. به عنوان مثال اگر در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت حالت گیربکس را از سرعت "پنجم" به چرخ دنده دوم" منتقل کنید، قطعا نباید انتظار کاهش فرسایش در گیربکس را داشت، زیرا اگر چرخ دندههای گیربکس ماشین نشکند، قطعا فشار بسیار بالایی به آن وارد خواهد شد که تاثیر خود را در دراز مدت خواهد گذاشت.