ایده هایپرلوپ نخستین بار چهار سال پیش توسط تیم مشترکی از کارشناسان تسلا و اسپیس اکس و البته تحت سرپرستی ایلان ماسک مطرح شد. خود هایپرلوپ قرار بود لوله ای کم فشار باشد که کپسول های مسافربری از درونشان حرکت خواهند کرد و نیروی رانشی شان را نیز از موتورهای الفایی و کمپرسورهای هوا می گیرند.
البته درست مانند هر ایده ای که ماسک مطرح می کند، هایپرلوپ هم مورد توجه و استقبال جهانیان قرار گرفت و شرکت ها و تیم های آکادمیک را بر آن داشت تا برای اجرایی کردنش دست به کار شوند.
چند ماه پیش بود که خبر رسید شرکت هایپرلوپ وان توانسته با موفقیت دومین تست کامل خود را پشت سر بگذارد و با استفاده از نمونه اولیه حامل خود به نامXP-1 که از ترکیب آلومینیوم و فیبر کربنی ساخته شده بود به سرعت 308 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
اوایل همین هفته نیز یکی از تیم های آلمانی شرکت کننده در رقابت طراحی هایپرلوپ توانست با ثبت سرعت 321 کیلومتر بر ساعت عنوان برنده را از آن خود نماید.
حال به نظر می آید که رقابت صرفا میان پروژه های مبتنی بر هایپرلوپ نیست چراکه سازمان صنایع و علوم فضایی چین موسوم به CASIC نیز اعلام کرده که می خواهد یک قطار پرنده سریع و السیر بسازد. طبق بیانیه خبری صادره از این نهاد دولتی در چین قطار مذکور قادر خواهد بود به سرعتی معادل با 4000 کیلومتر بر ساعت برسد که بالغ بر سه برابر سرعت صوت است.
اما درست مانند ایده هایپرلوپ این قطار نیز از درون یک لوله نزدیک به خلا حرکت خواهد کرد اما به جای اینکه روی بستری از هوا سوار باشد از خاصیت شناوری مغناطیسی بهره خواهد جست.
سازمان فضایی چین ادعا کرده که این قطار اولین وسیله حمل و نقل طراحی شده با سرعت فراصوت است با این همه نخستین چالش پیش روی کارشناسان آن رسیدن به سرعت هدف هزار کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
CASIC اعلام کرده که هم اکنون بالغ بر دویست پتنت را در اختیار دارد و این یعنی قرار نیست پروژه قطار هوایی آن از صفر ساخته شود و در نتیجه فرایند ساخت آن با سرعت به مراتب بیشتری از آنچه تصور می شود به پیش می رود.