چشم ها؛ آیینه درون

دکتر احمد شجاعی مؤسس و مدیر عامل کلینک چشم پزشکی فوق تخصصی «بصیر»، اولین پزشکی است که از حدود نوزده سال قبل اقدام به انجام عمل لیزیک در ایران کرد

چشم ها؛ آیینه درون
دکتر احمد شجاعی مؤسس و مدیر عامل کلینک چشم پزشکی فوق تخصصی «بصیر»، اولین پزشکی است که از حدود نوزده سال قبل اقدام به انجام عمل لیزیک در ایران کرد.عملی که با استفاده از لیزر اگزایمر، عیوب انکساری چشم را برطرف می کند و بعد از آن نیازی به استفاده از عینک نیست.
تاکنون ده ها هزار نفر، توسط ایشان در مراکز چشم پزشکی بصیر تهران؛ شیراز و کرمان تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند و اکثریت قریب به اتفاق آن ها را از انجام این عمل اظهار رضایت داشته اند. در زیر گفت و گویی در زمینه ی عمل لازک و لیزیک چشم انجام داده ایم که می خوانید:

آقای دکتر، رفع عیوب انکساری چشم یک عمل حتمی است؟
 

در واقع رفع عیوب انکساری با عمل جراحی لیزیک یا لازک یک انتخاب است. یعنی فرد بین استفاده از عینک، لنز یا عمل جراحی چشم موردی را که مناسب است تشخیص می دهد و انتخاب می کند.

چه کسی برای رفع عیوب چشم گزینه ی مناسبی محسوب می شود؟
 

- فردی که تصمیم به انجام عمل جراحی لیزیک می گیرد باید معیارهای زیر را داشته باشد.
* سن بالای هیجده سال
* دارا بودن قرنیه ی سالم
* عدم تغییر شماره ی عینک طی حداقل شش ماه گذشته
* عدم ابتلا به بیماری های خاص
همچنین مادران باردار و شیرده افراد مناسبی برای انجام عمل لیزیک نیستند. در صورت انتخاب این مورد پس از مراجعه به مرکز چشم پزشکی و انجام آزمایشات لازم، چشم پزشک در مورد این که آیا شما کاندید مناسبی جهت انجام عمل لیزیک هستید یا خیر، شما را راهنمایی خواهد کرد و در آخر این خود شما هستید که تصمیم گیرنده ی نهایی خواهید بود.
 

آیا در حال حاضر در کشور ما کلیه ی این عمل ها انجام پذیر است؟
 

- بله، بحمدالله در حال حاضر از لحاظ نیروی تخصصی و بعد علمی (در مقایسه با چشم پزشکان سایر کشورها) و هم از لحاظ تجهیزات درمانی مورد استفاده در کلینیک چشم پزشکی «بصیر»، از آخرین فناوری های روز دنیا استفاده می شود. همچنین این عمل در بعضی از مراکز استان های کشور قابل انجام است.

کاستی ها و نقایص فعلی این عمل کدامند؟
 

- به لطف خدا هیچ گونه کمبودی در زمینه ی چشم پزشکی در کشور ما وجود ندارد، به گونه یی که حتی از سایر کشورها (خصوصا کشورهای همسایه) هر ساله جهت معاینه و انجام اعمال جراحی چشم به ایران و خصوصا کلینیک چشم پزشکی «بصیر» به عنوان اولین و با تجربه ترین مراکز چشم مراجعه می شود که این نشان از توانمندی ما در این زمینه دارد.

آیا این درمان قطعی است؟
 

بله، ماندگاری این گونه عمل ها معمولا بالای نود درصد است.

تفاوت لیزیک و لازک با عمل های دیگر در چیست؟
 

- عمل «لازک» جزو عمل هایی است که به صورت سطحی عیب انکساری چشم را اصلاح می کند، در حالی که در عمل «لیزیک» یک لایه به صورت لولایی از چشم برداشته می شود و بعد از رفع عیب انکساری توسط لیزر این لایه سر جای خود برگردانده می شود. عمل «لازک» بسیار شبیه «لیزیک» است و خود عمل فقط چند دقیقه طول می کشد. البته پس از عمل لازک بهبودی کمی بیشتر طول خواهد کشید. طی 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل لازک، یک بانداژ با لنز تماسی روی چشم گذاشته می شود تا قرنیه به خوبی محافظت شود. بازگشت بینایی طبیعی چند روز تا چند هفته طول فاصله گذاشته می شود ولی در عمل «لیزیک» هر دو چشم با هم عمل می شوند. علاوه بر این بیماران باید تا مدتی پس از عمل از قطره های چشمی تجویز شده استفاده کنند تا قرنیه به خوبی ترمیم شود. دوره ی نقاهت پس از عمل لازک، کمی طولانی تر از لیزیک و در افراد مختلف متفاوت است.

آیا در حین عمل مشکلات پیش بینی نشده هم به وجود می آید؟
 

- بله، این مشکلات می تواند ناشی از عوامل انسانی و غیر انسانی باشد. ولی درصد آن بسیار بسیار پایین بوده و قابل توجه نیست.

مراقبت های بعد از عمل باید به چه شکل باشد؟
 

- مراقبت های بعد از عمل شامل استفاده از قطره، عدم دستکاری چشم ها و مراجعه به پزشک جهت معاینه ی روز بعد از عمل است.

آیا این عمل جزو عمل های زیبایی است یا بیمه آن را پرداخت می کند؟
 

- این عمل بیشتر جنبه ی زیبایی دارد. بعضی از بیمه های تکمیلی بخشی از هزینه های عمل را در شماره چشم های بالای چهار به دلیل این که این عمل می تواند جنبه ی درمانی نیز داشته باشد تقبل می کنند.

توصیه شما برای کسانی که قصد انجام این عمل را دارند چیست؟
 

- کسانی که قصد انجام این عمل را دارند، می توانند با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی چشم پزشکی «بصیر» تهران یا شیراز، پس از انجام آزمایشات در مورد این که آیا کاندید مناسبی برای این گونه عمل ها هستند یا نه راهنمایی لازم را دریافت کنند.
منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 126
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان