ماهان شبکه ایرانیان

حبله رود

این رود به طول حدود ۲۴۰ کیلومتر، از ارتفاع حدود ۲۸۰۰ مترى دامنه کوه‌هاى سائو و شاه‌محمد قله و هما در شمال‌ شرقى فیروزکوه، از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود گورسفید با مسیر عمومى شمالى ـ جنوبى، از دامنه شمالى کوه مارآب عبور می‌کند سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه ساواشى مخلوط می‌شود و فیروزکوه نام می‌گیرد

این رود به طول حدود 240 کیلومتر، از ارتفاع حدود 2800 مترى دامنه کوه‌هاى سائو و شاه‌محمد قله و هما در شمال‌ شرقى فیروزکوه، از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود گورسفید با مسیر عمومى شمالى ـ جنوبى، از دامنه شمالى کوه مارآب عبور می‌کند سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه ساواشى مخلوط می‌شود و فیروزکوه نام می‌گیرد. این رود پس از پیوستن به نمرود در حوالى دهستان حبلرود (هبلرود)، با نام «حبله‌رود» خوانده شده و در 46 کیلومترى جنوب‌ شرقى گرمسار (استان سمنان) به رود گُلو می‌پیوندد. قسمت علیاى حبله‌رود از سرچشمه تا محل تلاقى آن با ساواشى، گورسفید نام دارد و حدود 36 کیلومتر است. حبله‌رود در دشت گرمسار (دشت خوار) به شاخه‌هاى متعددى تقسیم شده و در آبیارى زمین‌ها از آن استفاده می‌شود. مابقی آب حبله‌رود پس از گذشتن از روستاى علی‌آباد باقرى به سوى جنوب ‌شرقى تغییر مسیر داده و در 46 کیلومترى جنوب‌ شرقى گرمسار در ارتفاع 745 مترى با پیوستن به رود گُلو (یا ایوانکى) که یکى از شاخه‌هاى رودخانه وَرَگى است و پس از تلاقى با چند رود وارد حاشیه کویر می‌شود و در ریگزارهاى شمال ‌غربى دریاچه نمک (کویر گرمسار) فرو می‌رود.

آب رودخانه حبله‌رود در ابتدای مسیر شیرین و مناسب است اما با پیوستن شاخه‌های متعدد و عبور از سازندهای شیمیایی گچ‌دار و نمک‌دار، آب رودخانه شور و نامناسب می‌گردد.

حبله رود

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان